Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Analiza i synteza wybranych układów ekranujących pola elektromagnetyczne niskiej i średniej częstotliwości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza i synteza wybranych układów ekranujących pola elektromagnetyczne niskiej i średniej częstotliwości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 45 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Fizyka, Elektrotechnika teoretyczna, Elektromagnetyzm

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Idea I zastosowanie ekranów pól elektromagnetycznych2
T-W-2Magnetyczna tomografia indukcyjna3
T-W-3Wykorzystanie algorytmów genetycznych w problemach optymalizacji4
T-W-4Optymalizacja jednokryterialna ekranu wzbudnika magnetyczej tomografii indukcyjnej4
T-W-5Optymalizacja wielokryterialna wzbudnika magnetycznej tomografii indukcyjnej4
T-W-6Metoda ograniczonych kryteriów4
T-W-7Metoda sumy ważonych kryteriów4
T-W-8Optymalizacja kształtu ekranów aktywnych - synteza pola magnetycznego4
T-W-9Iteracyjnie regularyzowana metoda Gaussa-Newtona4
T-W-10Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ pierwszy3
T-W-11Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ drugi3
T-W-12Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ trzeci3
T-W-13Analiza ekranów dynamicznych3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury45
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Przygotowanie do zajęć60
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2e_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
EL_3A_W01, EL_3A_W02C-1T-W-1, T-W-13, T-W-10, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2e_U01
Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
EL_3A_U03, EL_3A_U09C-1T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-13, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-12, T-W-8, T-W-9M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2e_K01
Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
EL_3A_K02C-1T-W-5, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2e_W01
Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
2,0
3,0Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2e_U01
Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
2,0
3,0Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2e_K01
Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
2,0
3,0Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marcin Ziółkowski, Analiza i synteza wybranych układów ekranujących pola elektromagnetyczne niskiej i średniej częstotliwości, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2011
  2. Celozzi S., Araneo R., Lovat G., Electromagnetic shielding, John Wiley & Sons, IEEE Press, 2008
  3. Kaiser K.L., Electromagnetic shielding, Taylor & Francis Group, Nowy Jork, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna Tom II. Pole elektromagnetyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983, Wydanie II poprawione

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea I zastosowanie ekranów pól elektromagnetycznych2
T-W-2Magnetyczna tomografia indukcyjna3
T-W-3Wykorzystanie algorytmów genetycznych w problemach optymalizacji4
T-W-4Optymalizacja jednokryterialna ekranu wzbudnika magnetyczej tomografii indukcyjnej4
T-W-5Optymalizacja wielokryterialna wzbudnika magnetycznej tomografii indukcyjnej4
T-W-6Metoda ograniczonych kryteriów4
T-W-7Metoda sumy ważonych kryteriów4
T-W-8Optymalizacja kształtu ekranów aktywnych - synteza pola magnetycznego4
T-W-9Iteracyjnie regularyzowana metoda Gaussa-Newtona4
T-W-10Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ pierwszy3
T-W-11Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ drugi3
T-W-12Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ trzeci3
T-W-13Analiza ekranów dynamicznych3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury45
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Przygotowanie do zajęć60
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2e_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
EL_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości
Treści programoweT-W-1Idea I zastosowanie ekranów pól elektromagnetycznych
T-W-13Analiza ekranów dynamicznych
T-W-10Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ pierwszy
T-W-8Optymalizacja kształtu ekranów aktywnych - synteza pola magnetycznego
T-W-3Wykorzystanie algorytmów genetycznych w problemach optymalizacji
T-W-9Iteracyjnie regularyzowana metoda Gaussa-Newtona
T-W-6Metoda ograniczonych kryteriów
T-W-4Optymalizacja jednokryterialna ekranu wzbudnika magnetyczej tomografii indukcyjnej
T-W-5Optymalizacja wielokryterialna wzbudnika magnetycznej tomografii indukcyjnej
T-W-7Metoda sumy ważonych kryteriów
T-W-2Magnetyczna tomografia indukcyjna
T-W-11Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ drugi
T-W-12Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ trzeci
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika. Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2e_U01Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3A_U09Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości
Treści programoweT-W-10Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ pierwszy
T-W-11Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ drugi
T-W-5Optymalizacja wielokryterialna wzbudnika magnetycznej tomografii indukcyjnej
T-W-2Magnetyczna tomografia indukcyjna
T-W-4Optymalizacja jednokryterialna ekranu wzbudnika magnetyczej tomografii indukcyjnej
T-W-13Analiza ekranów dynamicznych
T-W-1Idea I zastosowanie ekranów pól elektromagnetycznych
T-W-7Metoda sumy ważonych kryteriów
T-W-6Metoda ograniczonych kryteriów
T-W-3Wykorzystanie algorytmów genetycznych w problemach optymalizacji
T-W-12Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ trzeci
T-W-8Optymalizacja kształtu ekranów aktywnych - synteza pola magnetycznego
T-W-9Iteracyjnie regularyzowana metoda Gaussa-Newtona
Metody nauczaniaM-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika. Potrafi prowadzić dyskusję naukową, przytaczając właściwe argumenty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2e_K01Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_K02Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z nowoczesnymi metodami projektowania ekranów pól elektromagetycznych niskiej i średniej częstotliwości
Treści programoweT-W-5Optymalizacja wielokryterialna wzbudnika magnetycznej tomografii indukcyjnej
T-W-4Optymalizacja jednokryterialna ekranu wzbudnika magnetyczej tomografii indukcyjnej
T-W-11Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ drugi
T-W-12Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ trzeci
T-W-7Metoda sumy ważonych kryteriów
T-W-6Metoda ograniczonych kryteriów
T-W-13Analiza ekranów dynamicznych
T-W-10Synteza pola magnetycznego na osi ekranu - układ pierwszy
T-W-2Magnetyczna tomografia indukcyjna
T-W-8Optymalizacja kształtu ekranów aktywnych - synteza pola magnetycznego
T-W-3Wykorzystanie algorytmów genetycznych w problemach optymalizacji
T-W-9Iteracyjnie regularyzowana metoda Gaussa-Newtona
T-W-1Idea I zastosowanie ekranów pól elektromagnetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Przykłady obliczeniowe w programie do numercznej analizy pól elektromagnetycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie Elektrotechnika.
3,5
4,0
4,5
5,0