Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Prawo energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Prawo energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Doktorant zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa energetycznego w zakresie nauczania na I i II stopniu studów wyższych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna2
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy2
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej2
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej2
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów10
A-W-3Opracowywanie źródeł5
A-W-4Przygotowanie do następnych zajęć15
A-W-5Udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów10
A-W-6Przygotowanie prezentacji10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje i prace własne doktorantów
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F2a_W01
Ma wiedzę w zakresie metodyki zajęć dydaktycznych i nowoczesnych technik wykorzystywanych w kształceniu studentów.
EL_3A_W07C-4, C-3, C-5, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F2a_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
EL_3A_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F2a_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
EL_3A_K04, EL_3A_K01, EL_3A_K05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F2a_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
2,0Nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
3,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu większym niż dostateczny
4,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dobrym
4,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F2a_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
2,0Nie zna ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia
3,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny
4,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym
4,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Czarnecka M., Ogłódek T., Prawo energetyczne - Komantarz, CH Beck, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Bogdanowicz ., Interes publiczny w prawie energetycznym UE, CH Beck, Warszawa, 2012
  2. Nowak B., Wewnętrzny rynek energii w Unii Europejskiej, CH Beck, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna2
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy2
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej2
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej2
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów10
A-W-3Opracowywanie źródeł5
A-W-4Przygotowanie do następnych zajęć15
A-W-5Udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów10
A-W-6Przygotowanie prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F2a_W01Ma wiedzę w zakresie metodyki zajęć dydaktycznych i nowoczesnych technik wykorzystywanych w kształceniu studentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W07Ma wiedzę w zakresie metodyki zajęć dydaktycznych i nowoczesnych technik wykorzystywanych w kształceniu studentów.
Cel przedmiotuC-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
C-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
Treści programoweT-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje i prace własne doktorantów
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F2a_U01Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_U07Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz pisać publikacje naukowe, także w języku angielskim, stosując się przy tym do zasad poszanowania praw autorskich.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Treści programoweT-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje i prace własne doktorantów
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
3,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu większym niż dostateczny
4,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dobrym
4,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F2a_K01Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_K04Rozumie potrzebę udziału w tworzeniu społeczeństwa opartego na wiedzy, realizowanego przez angażowanie się w kształcenie specjalistów w zakresie dyscyplin Elektrotechnika.
EL_3A_K01Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
EL_3A_K05Ma świadomość społecznej roli absolwenta studiów doktoranckich, a w szczególności rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie informacji dotyczących osiągnięć nauki i techniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Treści programoweT-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje i prace własne doktorantów
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia
3,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny
4,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym
4,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym