Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Problemy ekologiczne w technice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy ekologiczne w technice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna typowa dla absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki w ochronie środowiska.
C-3Zapoznanie studentów z rolą ochrony środowiska w elektrotechnice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Inspekcja Ochrony Środowiska.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Gospodarka odpadami przemysłowymi.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Znaczenie ochrony środowiska w technice.1
T-W-12Rola elektrotechniki w ochronie środowiska.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O32_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym.
EL_1A_W20T1A_W08InzA_W03C-1, C-3, C-2T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O14-02_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
EL_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-12M-1, M-2S-1
EL_1A_O14-02_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka.
EL_1A_K06T1A_K07C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O32_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O14-02_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_O14-02_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka.
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1994
  2. Zbigniew Ciok, Ochrona środowiska w elektroenergetyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2001, seria: Podstawowe Problemy Współczesnej Techniki, PAN

Literatura dodatkowa

  1. red. prof. dr hab. inż. Władysław Gajewski, Ekspertyza, Ekologiczne aspekty przetwarzania energii, "Uni-Service" Sp. z o. o., Częstochowa, 1996, Wydział IV Nauk Technicznych PAN
  2. Witald M. Lewandowski, Proekologiczne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Inspekcja Ochrony Środowiska.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Gospodarka odpadami przemysłowymi.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Znaczenie ochrony środowiska w technice.1
T-W-12Rola elektrotechniki w ochronie środowiska.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O32_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W20Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-3Zapoznanie studentów z rolą ochrony środowiska w elektrotechnice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-5Gospodarka odpadami przemysłowymi.
T-W-11Znaczenie ochrony środowiska w technice.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-3Inspekcja Ochrony Środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-12Rola elektrotechniki w ochronie środowiska.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-10Energetyka jądrowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O14-02_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki w ochronie środowiska.
C-3Zapoznanie studentów z rolą ochrony środowiska w elektrotechnice.
Treści programoweT-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-11Znaczenie ochrony środowiska w technice.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-5Gospodarka odpadami przemysłowymi.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-3Inspekcja Ochrony Środowiska.
T-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-12Rola elektrotechniki w ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O14-02_K02Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą ochrony środowiska w elektrotechnice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki w ochronie środowiska.
C-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
Treści programoweT-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-5Gospodarka odpadami przemysłowymi.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-12Rola elektrotechniki w ochronie środowiska.
T-W-11Znaczenie ochrony środowiska w technice.
T-W-3Inspekcja Ochrony Środowiska.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-7Odnawialne źródła energii.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka.
3,5
4,0
4,5
5,0