Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>, Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
C-2Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną, także wykorzystującą sterownik PLC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.2
T-L-2Edycja i uruchomienie prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi2
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu2
T-L-4Inteligentny automat schodowy2
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic2
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi2
T-L-7Zintegrowane sterowanie bramą wjazdową, oświetleniem zewnętrznym i instalacją do podlewania trawnika2
T-L-8Wprowadzenie do laboratorium Systemów Automatyki Budynkowej. Szkolenie BHP2
T-L-9Sterowanie oświetleniem w systemie LCN2
T-L-10Sterowanie oświetleniem w systemie LonWorks2
T-L-11Sterowanie oświetleniem w systemie KNX2
T-L-12Sterowanie ogrzewaniem w systemie LCN2
T-L-13Sterowanie ogrzewaniem w systemie LonWorks2
T-L-14Sterowanie ogrzewaniem w systemie KNX2
T-L-15Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych1
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne2
T-W-5Zliczanie zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-6Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym6
T-W-9Integracja podstawowych instalacji elektrycznych budynku.3
T-W-10System KNX/EIB - możliwości, przykłady zastosowań4
T-W-11Zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń w systemie Local Control Network4
T-W-12Zarządzanie budynkiem z wykorzystaniem technologii LonWorks4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć15
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O04_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej.
EL_1A_W10, EL_1A_W12T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-9, T-W-11M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O04_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
EL_1A_U17, EL_1A_U19T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-2, C-1T-L-15, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-12, T-L-10, T-L-14, T-L-9, T-L-1M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O04_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
EL_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-3
EL_1A_O04_K02
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
EL_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-11, T-L-15, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-14, T-L-10, T-L-1, T-L-13M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O04_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej.
2,0
3,0Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O04_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
2,0
3,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O04_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
2,0
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_O04_K02
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
2,0
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
  4. Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008
  5. Lon Nutzer Organisation, LonWorks Installation Handbook, VDE Verlag GMBH, Berlin, 2005
  6. Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 2009, 8

Literatura dodatkowa

  1. Broel-PLater B., materiały pomocnicze do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w ostaci płyty CD, 2012
  2. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
  3. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012
  4. KNX, LCN, LonWorks, strony firmowe producentów systemów i elementów systemów automatyki budynkowej, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.2
T-L-2Edycja i uruchomienie prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi2
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu2
T-L-4Inteligentny automat schodowy2
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic2
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi2
T-L-7Zintegrowane sterowanie bramą wjazdową, oświetleniem zewnętrznym i instalacją do podlewania trawnika2
T-L-8Wprowadzenie do laboratorium Systemów Automatyki Budynkowej. Szkolenie BHP2
T-L-9Sterowanie oświetleniem w systemie LCN2
T-L-10Sterowanie oświetleniem w systemie LonWorks2
T-L-11Sterowanie oświetleniem w systemie KNX2
T-L-12Sterowanie ogrzewaniem w systemie LCN2
T-L-13Sterowanie ogrzewaniem w systemie LonWorks2
T-L-14Sterowanie ogrzewaniem w systemie KNX2
T-L-15Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych1
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne2
T-W-5Zliczanie zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-6Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym6
T-W-9Integracja podstawowych instalacji elektrycznych budynku.3
T-W-10System KNX/EIB - możliwości, przykłady zastosowań4
T-W-11Zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń w systemie Local Control Network4
T-W-12Zarządzanie budynkiem z wykorzystaniem technologii LonWorks4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć15
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O04_W01Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W10Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podstawowych układów automatyki
EL_1A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie sterowników programowalnych oraz języków i metod ich programowania, zna procedury doboru i konfigurowania typowych urządzeń, w tym zakresie oraz ich zastosowania w nowoczesnych układach elektrycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
C-2Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną, także wykorzystującą sterownik PLC
Treści programoweT-W-5Zliczanie zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych
T-W-2Budowa sterowników programowalnych
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi
T-W-4Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne
T-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym
T-W-12Zarządzanie budynkiem z wykorzystaniem technologii LonWorks
T-W-10System KNX/EIB - możliwości, przykłady zastosowań
T-W-9Integracja podstawowych instalacji elektrycznych budynku.
T-W-11Zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń w systemie Local Control Network
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O04_U01Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U17Potrafi połączyć, zbudować, uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ, przekształtnik lub prostą instalację elektryczną, w tym instalację inteligentną
EL_1A_U19Potrafi zaprojektować prosty układ automatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną, także wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-15Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych
T-L-2Edycja i uruchomienie prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-7Zintegrowane sterowanie bramą wjazdową, oświetleniem zewnętrznym i instalacją do podlewania trawnika
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu
T-L-4Inteligentny automat schodowy
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-13Sterowanie ogrzewaniem w systemie LonWorks
T-L-11Sterowanie oświetleniem w systemie KNX
T-L-12Sterowanie ogrzewaniem w systemie LCN
T-L-10Sterowanie oświetleniem w systemie LonWorks
T-L-14Sterowanie ogrzewaniem w systemie KNX
T-L-9Sterowanie oświetleniem w systemie LCN
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O04_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną, także wykorzystującą sterownik PLC
Treści programoweT-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi
T-W-9Integracja podstawowych instalacji elektrycznych budynku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O04_K02Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną, także wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-4Inteligentny automat schodowy
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu
T-L-11Sterowanie oświetleniem w systemie KNX
T-L-15Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych
T-L-8Wprowadzenie do laboratorium Systemów Automatyki Budynkowej. Szkolenie BHP
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-7Zintegrowane sterowanie bramą wjazdową, oświetleniem zewnętrznym i instalacją do podlewania trawnika
T-L-12Sterowanie ogrzewaniem w systemie LCN
T-L-9Sterowanie oświetleniem w systemie LCN
T-L-2Edycja i uruchomienie prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-14Sterowanie ogrzewaniem w systemie KNX
T-L-10Sterowanie oświetleniem w systemie LonWorks
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.
T-L-13Sterowanie ogrzewaniem w systemie LonWorks
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0