Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne

Sylabus przedmiotu Zarządzanie przez jakość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie przez jakość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Węgrzyn <Boguslaw.Wegrzyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii, organizacji i zarządzania przedsiębiorstwa oraz procesów wytwarzania produktu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności związanych z opracowaniem dokumentacji i wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w optymalizacji procesu produkcyjnego w aspekcie kosztów wytwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.1
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.2
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.3
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.1
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O06-02_W01
EL_2A_W12 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektrotechniki.
EL_2A_W12T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O06-02_K02
Student ma kompetencje do wykonywania swojej pracy w sposób zapewniający wymaganą jakość produktu.
EL_2A_K04T2A_K05, T2A_K06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O06-02_W01
EL_2A_W12 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektrotechniki.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O06-02_K02
Student ma kompetencje do wykonywania swojej pracy w sposób zapewniający wymaganą jakość produktu.
2,0
3,0Student ma kompetencje do wykonywania swojej pracy w sposób zapewniający wymaganą jakość produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miesięcznik, Problemy Jakości, Sigma-Not, Warszawa, 2011, 1-12
  2. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I

Literatura dodatkowa

  1. Norma, PN-ISO 9001: 2009 Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2009, pierwszy
  2. Jura J., Grynia M., Jakość, PWE, Warszawa, 1978, pierwszy

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.1
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.2
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.3
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.1
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O06-02_W01EL_2A_W12 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W12Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla elektrotechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności związanych z opracowaniem dokumentacji i wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w optymalizacji procesu produkcyjnego w aspekcie kosztów wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakością w prowadzonej działalności gospodarczej w dziedzinie elektrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O06-02_K02Student ma kompetencje do wykonywania swojej pracy w sposób zapewniający wymaganą jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy prawidłowo identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu elektryka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności związanych z opracowaniem dokumentacji i wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w optymalizacji procesu produkcyjnego w aspekcie kosztów wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Rola jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa.
T-W-4Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości.
T-W-3System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie.
T-W-5Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa TQM (model EFQM i PNJ) - analiza uwarunkowań ich wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach. Zasady i metody oraz instrumentarium Zarządzania przez Jakość (TQM).
T-W-2Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zasady zarządzania przez jakość Deminga, Crosby i Jurana. 8 zasad zarządzania jakością.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma kompetencje do wykonywania swojej pracy w sposób zapewniający wymaganą jakość produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0