Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Prokesch <Barbara.Prokesch@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.1
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.2
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.2
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.2
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.19
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Prezentacja mulimedialna.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Konsultacje
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A13.2_W01
Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A13.2_U01
Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A13.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
EL_1A_K01, EL_1A_K02, EL_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01
EL_1A_A13.2_K02
W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań. Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5S-3
EL_1A_A13.2_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_A13.2_W01
Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania.
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy.
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_A13.2_U01
Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
2,0Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów.
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania.
3,5Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania.
4,0Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania.
4,5Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu.
5,0Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_A13.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_A13.2_K02
W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań. Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej.
EL_1A_A13.2_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,00 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać.

Literatura podstawowa

  1. Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2004
  2. Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, AE Poznań, Poznań, 1997
  3. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia., Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy., PWN, Warszawa, 2000
  2. Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.1
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.2
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.2
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.2
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.19
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_A13.2_W01Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania.
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy.
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_A13.2_U01Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja mulimedialna.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów.
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania.
3,5Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania.
4,0Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania.
4,5Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu.
5,0Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_A13.2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
EL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
EL_1A_K03Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_A13.2_K02W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań. Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_A13.2_K03Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,00 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać.