Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Układy i Systemy Elektroniczne

Sylabus przedmiotu Technika wysokiej częstotliwości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i Telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika wysokiej częstotliwości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,25zaliczenie
projektyP1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs akademicki z matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki wysokiej częstotliwości w stopniu umożliwiającym dalsze studiowanie literatury poświęconej projektowaniu systemów radiokomunikacyjnych a także działalność praktyczną w radiokomunikacji.
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie podstaw miernictwa mikrofalowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Linie transmisyjne.4
T-L-2Falowody i elementy bierne stosowane w technice falowodowej.6
T-L-3Filtry w.cz.3
T-L-4Elementy bierne w technice terahercowej.2
15
projekty
T-P-1Projektowanie, modelowanie, określanie parametrów i pomiary wybranych elementów lub układów stosowanych w technice wysokich częstotliwości.15
15
wykłady
T-W-1Pasmo mikrofalowe, zastosowanie mikrofal, zagrożenia dla organizmów żywych.1
T-W-2Prowadnice falowe. Linie przesyłowe z falami TEM: linia współosiowa, linie paskowe. Parametry obwodowe linii TEM. Dopasowanie impedancji i wykres Smitha.4
T-W-3Falowody - pola typu TE i TM. Struktury mikropaskowe, szczelinowe i koplanarne. Obwody rezonansowe w.cz. Metody pobudzania falowodów i rezonatorów - sonda elektryczna i magnetyczna, szczelina pobudzajaca.4
T-W-4Macierz rozproszenia - własności, zwiazki z innymi zaciskowymi opisami obwodów mikrofalowych, metody analizy obwodów mikrofalowych z zastosowaniem parametrów rozproszenia.3
T-W-5Elementy bierne układów w.cz. Filtry w.cz. Mikrofalowe przyrzady ferrytowe.3
T-W-6Elementy czynne układów w.cz.3
T-W-7Miernictwo mikrofalowe.3
T-W-8Technika radarowa.2
T-W-9Technika terahercowa (generowanie i detekcja fal EM w zakresie terahercowym, elementy stosowane w technice terahercowej, zastosowania).4
T-W-10Wspomagane komputerowo projektowanie i analiza układów mikrofalowych i terahercowych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych wyznaczonych przez prowadzącego w zakresie techniki wysokich częstotliwości.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia laboratoryjne
M-3Samodzielna praca studenta (rozwiązywanie problemów zadanych przez prowadzącego)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
S-2Ocena formująca: Zaliczanie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_C02_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
ET_2A_W08T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_C02_U01
Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
ET_2A_U06T2A_U08, T2A_U18C-2T-L-4, T-L-2, T-P-1, T-L-1, T-L-3M-3, M-2S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_C02_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_C02_U01
Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrowolski J.A., Technika wielkich częstotliwości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Szóstka J., Mikrofale - Układy i systemy, WKŁ, Warszawa, 2006
  3. Galwas B., Miernictwo mikrofalowe, WKŁ, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Czarczynski W., Podstawy techniki mikrofalowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  2. Balanis C. A., Antenna Theory: Analysis and Design, John Wiley & Sons Inc., New York, 1997
  3. Szóstka J., Horyzontowe linie radiowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
  4. Collin R. E., Foundations for Microwave Engineering, A John Wiley & Sons Inc., New York, 1992
  5. Czoch R., Francik A., Sachse K., Mikrofale - Cwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993
  6. Pozar D. M., Microwave Engineering, Addison-Wesley Publishing Company, Reading, Massachusettts, 1993
  7. Rosłoniec S., Liniowe obwody mikrofalowe - Metody analizy i syntezy, WKŁ, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Linie transmisyjne.4
T-L-2Falowody i elementy bierne stosowane w technice falowodowej.6
T-L-3Filtry w.cz.3
T-L-4Elementy bierne w technice terahercowej.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie, modelowanie, określanie parametrów i pomiary wybranych elementów lub układów stosowanych w technice wysokich częstotliwości.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasmo mikrofalowe, zastosowanie mikrofal, zagrożenia dla organizmów żywych.1
T-W-2Prowadnice falowe. Linie przesyłowe z falami TEM: linia współosiowa, linie paskowe. Parametry obwodowe linii TEM. Dopasowanie impedancji i wykres Smitha.4
T-W-3Falowody - pola typu TE i TM. Struktury mikropaskowe, szczelinowe i koplanarne. Obwody rezonansowe w.cz. Metody pobudzania falowodów i rezonatorów - sonda elektryczna i magnetyczna, szczelina pobudzajaca.4
T-W-4Macierz rozproszenia - własności, zwiazki z innymi zaciskowymi opisami obwodów mikrofalowych, metody analizy obwodów mikrofalowych z zastosowaniem parametrów rozproszenia.3
T-W-5Elementy bierne układów w.cz. Filtry w.cz. Mikrofalowe przyrzady ferrytowe.3
T-W-6Elementy czynne układów w.cz.3
T-W-7Miernictwo mikrofalowe.3
T-W-8Technika radarowa.2
T-W-9Technika terahercowa (generowanie i detekcja fal EM w zakresie terahercowym, elementy stosowane w technice terahercowej, zastosowania).4
T-W-10Wspomagane komputerowo projektowanie i analiza układów mikrofalowych i terahercowych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych wyznaczonych przez prowadzącego w zakresie techniki wysokich częstotliwości.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_C02_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie analizy i modelowania układów wysokiej częstotliwości, ma uporządkowaną wiedzę w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki wysokiej częstotliwości w stopniu umożliwiającym dalsze studiowanie literatury poświęconej projektowaniu systemów radiokomunikacyjnych a także działalność praktyczną w radiokomunikacji.
Treści programoweT-W-1Pasmo mikrofalowe, zastosowanie mikrofal, zagrożenia dla organizmów żywych.
T-W-2Prowadnice falowe. Linie przesyłowe z falami TEM: linia współosiowa, linie paskowe. Parametry obwodowe linii TEM. Dopasowanie impedancji i wykres Smitha.
T-W-3Falowody - pola typu TE i TM. Struktury mikropaskowe, szczelinowe i koplanarne. Obwody rezonansowe w.cz. Metody pobudzania falowodów i rezonatorów - sonda elektryczna i magnetyczna, szczelina pobudzajaca.
T-W-4Macierz rozproszenia - własności, zwiazki z innymi zaciskowymi opisami obwodów mikrofalowych, metody analizy obwodów mikrofalowych z zastosowaniem parametrów rozproszenia.
T-W-5Elementy bierne układów w.cz. Filtry w.cz. Mikrofalowe przyrzady ferrytowe.
T-W-6Elementy czynne układów w.cz.
T-W-7Miernictwo mikrofalowe.
T-W-8Technika radarowa.
T-W-9Technika terahercowa (generowanie i detekcja fal EM w zakresie terahercowym, elementy stosowane w technice terahercowej, zastosowania).
T-W-10Wspomagane komputerowo projektowanie i analiza układów mikrofalowych i terahercowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_C02_U01Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania elementów, układów i systemów stosowanych w elektronice i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie podstaw miernictwa mikrofalowego.
Treści programoweT-L-4Elementy bierne w technice terahercowej.
T-L-2Falowody i elementy bierne stosowane w technice falowodowej.
T-P-1Projektowanie, modelowanie, określanie parametrów i pomiary wybranych elementów lub układów stosowanych w technice wysokich częstotliwości.
T-L-1Linie transmisyjne.
T-L-3Filtry w.cz.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca studenta (rozwiązywanie problemów zadanych przez prowadzącego)
M-2Pokaz i ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczanie poszczególnych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
3,5
4,0
4,5
5,0