Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (N2)
specjalność: Systemy Telekomunikacyjne

Sylabus przedmiotu Systemy i sieci fotoniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i Telekomunikacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy i sieci fotoniczne
Specjalność Systemy Telekomunikacyjne
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,25zaliczenie
projektyP2 5 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zna podstawy telekomunikacji, systemy telekomunikacyjne oraz sieci telekomunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze strukturą sieci światłowodowej, w której stosuje się technologię WDM.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami systemów i sieci WDM.
C-3Zapoznanie studentów z współczesnymi optycznymi sieciami transportowymi.
C-4Ukształtowanie umiejętności projektowania sieci WDM.
C-5Nabycie umiejętności wykonywania pomiarów w sieciach WDM.
C-6Ukształtowanie umiejętności z zakresu korzystania z właściwie dobranych metod i urządzeń umożliwiających pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących sieci WDM.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP.1
T-L-2Zestawianie sieci światłowodowej do pomiarów eksploatacyjnych.4
T-L-3Pomiary eksploatacyjne w sieciach światłowodowych.2
T-L-4Wykrywanie uszkodzeń w sieciach światłowodowych.2
T-L-5Testowanie działania wybranych urządzeń w sieci światłowodowej.2
T-L-6Pomiary mocy optycznej w światłowodowej linii wielomodowej.2
T-L-7Pomiary charakterystyk widmowych wybranych komponentów światłowodowych.2
T-L-8Interferometryczne badania czół ferrul w złączach światłowodowych.4
T-L-9Rozliczenie zajęć. Wystawianie ocen.1
20
projekty
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci i systemów WDM. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.4
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.1
5
wykłady
T-W-1Typowe elementy toru światłowodowego.4
T-W-2Optyczne sieci transportowe.4
T-W-3Systemy WDM - wprowadzenie.1
T-W-4Zjawiska degradujące sygnały w systemach WDM.3
T-W-5Organizacja systemów WDM.1
T-W-6Technika WDM w systemach telekomunikacyjnych.3
T-W-7Projektowanie systemów WDM.2
T-W-8Zaliczenie.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie literatury.10
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Praca poza godzinami zajęć.15
A-P-3Wykonanie opracowań zadań projektowych.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Zajęcia projektowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne realizowanie na stanowiskach wyposażonych w elementy i urządzenia stosowane do budowy sieci teleinformatycznych oraz odpowiednie przyrządy pomiarowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie wykonanego zadania projektowego.
S-3Ocena formująca: Ocena wystawiana po złożeniu sprawozdań po każdym cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz oceny zaangażowania studenta w realizację ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST02_W01
Zna ideę budowy telekomunikacyjnych sieci fotonicznych oraz strukturę tych sieci, potrafi omówić zasadę działania sieci WDM, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci WDM.
ET_2A_W03, ET_2A_W05, ET_2A_W10T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST02_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie, potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników, potrafi dokonać analizy złożonych sygnałów i systemów ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia
ET_2A_U02, ET_2A_U03, ET_2A_U07T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-P-1, T-P-2M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST02_W01
Zna ideę budowy telekomunikacyjnych sieci fotonicznych oraz strukturę tych sieci, potrafi omówić zasadę działania sieci WDM, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci WDM.
2,0
3,0Student zna ideę budowy telekomunikacyjnych sieci fotonicznych oraz strukturę tych sieci, potrafi omówić zasadę działania sieci WDM, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci WDM.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST02_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie, potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników, potrafi dokonać analizy złożonych sygnałów i systemów ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie, potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników, potrafi dokonać analizy złożonych sygnałów i systemów ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Siuzdak J., Systemy i sieci fotoniczne, WKŁ, Warszawa, 2009, 1
  2. Perlicki K., Systemy transmisji optycznej WDM, WKŁ, Warszawa, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. Mukherjee B., Optical WDM networks, Springer - Verlag, 2006, 1
  2. Stern T.E., Bala K., Multiwavelenght optical networks, Addison Wesley Longman, Inc., USA, 1999, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP.1
T-L-2Zestawianie sieci światłowodowej do pomiarów eksploatacyjnych.4
T-L-3Pomiary eksploatacyjne w sieciach światłowodowych.2
T-L-4Wykrywanie uszkodzeń w sieciach światłowodowych.2
T-L-5Testowanie działania wybranych urządzeń w sieci światłowodowej.2
T-L-6Pomiary mocy optycznej w światłowodowej linii wielomodowej.2
T-L-7Pomiary charakterystyk widmowych wybranych komponentów światłowodowych.2
T-L-8Interferometryczne badania czół ferrul w złączach światłowodowych.4
T-L-9Rozliczenie zajęć. Wystawianie ocen.1
20

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci i systemów WDM. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.4
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typowe elementy toru światłowodowego.4
T-W-2Optyczne sieci transportowe.4
T-W-3Systemy WDM - wprowadzenie.1
T-W-4Zjawiska degradujące sygnały w systemach WDM.3
T-W-5Organizacja systemów WDM.1
T-W-6Technika WDM w systemach telekomunikacyjnych.3
T-W-7Projektowanie systemów WDM.2
T-W-8Zaliczenie.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Praca poza godzinami zajęć.15
A-P-3Wykonanie opracowań zadań projektowych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST02_W01Zna ideę budowy telekomunikacyjnych sieci fotonicznych oraz strukturę tych sieci, potrafi omówić zasadę działania sieci WDM, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci WDM.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_W03Ma pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fotoniki i techniki światłowodowej, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia działania systemów telekomunikacji optycznej oraz optycznego zapisu i przetwarzania informacji.
ET_2A_W05Ma pogłębioną , podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
ET_2A_W10Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektroniki i telekomunikacji oraz – w mniejszym stopniu – teleinformatyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą sieci światłowodowej, w której stosuje się technologię WDM.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami systemów i sieci WDM.
C-3Zapoznanie studentów z współczesnymi optycznymi sieciami transportowymi.
Treści programoweT-W-1Typowe elementy toru światłowodowego.
T-W-2Optyczne sieci transportowe.
T-W-3Systemy WDM - wprowadzenie.
T-W-4Zjawiska degradujące sygnały w systemach WDM.
T-W-5Organizacja systemów WDM.
T-W-6Technika WDM w systemach telekomunikacyjnych.
T-W-7Projektowanie systemów WDM.
T-W-8Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ideę budowy telekomunikacyjnych sieci fotonicznych oraz strukturę tych sieci, potrafi omówić zasadę działania sieci WDM, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci WDM.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST02_U01Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie, potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników, potrafi dokonać analizy złożonych sygnałów i systemów ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie.
ET_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników.
ET_2A_U07Potrafi dokonać analizy złożonych sygnałów i systemów ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia, w razie potrzeby modyfikując istniejące lub opracowując nowe metody analizy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności projektowania sieci WDM.
C-5Nabycie umiejętności wykonywania pomiarów w sieciach WDM.
C-6Ukształtowanie umiejętności z zakresu korzystania z właściwie dobranych metod i urządzeń umożliwiających pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących sieci WDM.
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP.
T-L-2Zestawianie sieci światłowodowej do pomiarów eksploatacyjnych.
T-L-3Pomiary eksploatacyjne w sieciach światłowodowych.
T-L-4Wykrywanie uszkodzeń w sieciach światłowodowych.
T-L-5Testowanie działania wybranych urządzeń w sieci światłowodowej.
T-L-6Pomiary mocy optycznej w światłowodowej linii wielomodowej.
T-L-7Pomiary charakterystyk widmowych wybranych komponentów światłowodowych.
T-L-8Interferometryczne badania czół ferrul w złączach światłowodowych.
T-L-9Rozliczenie zajęć. Wystawianie ocen.
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci i systemów WDM. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia projektowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne realizowanie na stanowiskach wyposażonych w elementy i urządzenia stosowane do budowy sieci teleinformatycznych oraz odpowiednie przyrządy pomiarowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie wykonanego zadania projektowego.
S-3Ocena formująca: Ocena wystawiana po złożeniu sprawozdań po każdym cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz oceny zaangażowania studenta w realizację ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie, potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników, potrafi dokonać analizy złożonych sygnałów i systemów ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia.
3,5
4,0
4,5
5,0