Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przygotowanie ogólne posiadane przez osobę przyjętą na studia doktoranckie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uwrażliwienie słuchacza na relacje człowiek i produkty jego działalności a środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ziemia jako środowisko życia. Istota i pochodzenie życia, wydarzenia geochemiczne, epoki i okresy geologiczne, wielkie wymierania. Produktywność lądów i oceanów, czynniki dominujące, najważniejsze dane liczbowe. Dekompozycja biomasy. Cykle obiegu węgla, azotu, siarki i fosforu. Pojęcie ekosystemu. Biomy Ziemi, bioenergetyka ekologiczna. Ogólne zasady funkcjonowania ekosystemów - regulacja, stabilność. Organizm wśród organizmów - interakcje: konkurencja, eksploatacja, mutualizm, dynamika biocenoz. Regulacja populacji, demografia. Społeczne i kulturowe przyczyny odczuwania szczęścia. Przestrzeń ekologiczna i sprawiedliwy udział w niej. Wzrost gospodarczy i problem jego odmaterializowania. Ekoinowacje a technologia.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Własne studia literaturowe26
A-W-3Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej oraz ocena prezentacji innego uczestnika zajęć22
A-W-4Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Poszerzanie wiedzy poprzez studia własne
M-3Kształcenie umiejętności uogólniania informacji i tworzenia na tej podstawie opracowań własnych w procesie przygotowania publicznej prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wartości merytorycznej i umiejętności wygłaszania przygotowanej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności lub kompetencji w trakcie rozmowy ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2c_W01
Słuchacz posiada wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania
AR_3A_W06C-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2c_U01
Kończąc przedmiot student potrafi zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej
AR_3A_U07C-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2c_K01
Kończąc przedmiot student ma świadomość miejsca i roli człowieka w ekosystemie ziemskim, rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych
AR_3A_K01, AR_3A_K04, AR_3A_K05C-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2c_W01
Słuchacz posiada wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Posiada dostateczną wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2c_U01
Kończąc przedmiot student potrafi zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Kończąc przedmiot student potrafi Potrafi na minimalnym poziomie biegłości zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2c_K01
Kończąc przedmiot student ma świadomość miejsca i roli człowieka w ekosystemie ziemskim, rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dotateczną
3,0Kończąc przedmiot student potrafi na minimalnym poziomie biegłości i w konkretnej sytuacji umiejscowić człowieka w ekosystemie ziemskim oraz w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Mackenzie, A.S. Ball, S.R.Virdee, Ekologia. Krótkie wykłady, PWN, 2000
  2. M. Carley, Ph. Spapens, Dzielenie się światem, Instytut na rzecz ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ziemia jako środowisko życia. Istota i pochodzenie życia, wydarzenia geochemiczne, epoki i okresy geologiczne, wielkie wymierania. Produktywność lądów i oceanów, czynniki dominujące, najważniejsze dane liczbowe. Dekompozycja biomasy. Cykle obiegu węgla, azotu, siarki i fosforu. Pojęcie ekosystemu. Biomy Ziemi, bioenergetyka ekologiczna. Ogólne zasady funkcjonowania ekosystemów - regulacja, stabilność. Organizm wśród organizmów - interakcje: konkurencja, eksploatacja, mutualizm, dynamika biocenoz. Regulacja populacji, demografia. Społeczne i kulturowe przyczyny odczuwania szczęścia. Przestrzeń ekologiczna i sprawiedliwy udział w niej. Wzrost gospodarczy i problem jego odmaterializowania. Ekoinowacje a technologia.10
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Własne studia literaturowe26
A-W-3Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej oraz ocena prezentacji innego uczestnika zajęć22
A-W-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2c_W01Słuchacz posiada wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_W06Ma podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz upowszechniania wyników badań naukowych, w tym zwłaszcza zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Uwrażliwienie słuchacza na relacje człowiek i produkty jego działalności a środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności lub kompetencji w trakcie rozmowy ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Posiada dostateczną wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2c_U01Kończąc przedmiot student potrafi zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_U07Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz pisać publikacje naukowe, także w języku angielskim, stosując się przy tym do zasad poszanowania praw autorskich.
Cel przedmiotuC-1Uwrażliwienie słuchacza na relacje człowiek i produkty jego działalności a środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-3Kształcenie umiejętności uogólniania informacji i tworzenia na tej podstawie opracowań własnych w procesie przygotowania publicznej prezentacji
M-2Poszerzanie wiedzy poprzez studia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wartości merytorycznej i umiejętności wygłaszania przygotowanej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności lub kompetencji w trakcie rozmowy ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Kończąc przedmiot student potrafi Potrafi na minimalnym poziomie biegłości zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2c_K01Kończąc przedmiot student ma świadomość miejsca i roli człowieka w ekosystemie ziemskim, rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_K01Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
AR_3A_K04Rozumie potrzebę udziału w tworzeniu społeczeństwa opartego na wiedzy, realizowanego przez angażowanie się w kształcenie specjalistów w zakresie dyscyplin Automatyka i robotyka.
AR_3A_K05Ma świadomość społecznej roli absolwenta studiów doktoranckich, a w szczególności rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie informacji dotyczących osiągnięć nauki i techniki.
Cel przedmiotuC-1Uwrażliwienie słuchacza na relacje człowiek i produkty jego działalności a środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Poszerzanie wiedzy poprzez studia własne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności lub kompetencji w trakcie rozmowy ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dotateczną
3,0Kończąc przedmiot student potrafi na minimalnym poziomie biegłości i w konkretnej sytuacji umiejscowić człowieka w ekosystemie ziemskim oraz w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0