Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowanie procesami dyskretnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie procesami dyskretnymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Papliński <Janusz.Paplinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Papliński <Janusz.Paplinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50egzamin
projektyP7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych metod zarządzania projektami.
C-2Poznanie wybranych metod szeregowania zadań.
C-3Zaznajomienie studenta z zagadnieniami związanymi ze złożonością obliczeniową.
C-4Poznanie metod zarządzania systemami kolejkowymi.
C-5Poznanie metody podziału i ograniczeń.
C-6Poznanie metody optymalizacji dynamicznej i algorytmu Dijkstry.
C-7Zdobycie umiejętności napisania programu sterowania sekwencyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie planu realizacji przedsięwzięcia z zastosowaniem metod zarządzania projektami.4
T-P-2Sterowanie robotyczną linia produkcyjną.11
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do sterowania procesami dyskretnymi.1
T-W-2Metody zarządzania projektami Gant, CPM.3
T-W-3Złożoność obliczeniowa algorytmów i procesów decyzyjnych.2
T-W-4Rozdział zasobów i zadań w kompleksie operacji.2
T-W-5Klasyfikacja zagadnień harmonogramowania zadań.1
T-W-6Szeregowanie zadań.6
T-W-7Sterowanie sekwencyjne.2
T-W-8Metoda podziału i ograniczeń.3
T-W-9Systemy kolejkowe.2
T-W-10Zagadnienia transportowe.3
T-W-11Optymalizacja dynamiczna.2
T-W-12Metody heurystyczne stosowane w optymalizacji procesów dyskretnych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Wykonanie projektu z planowania przedsięwzięć.15
A-P-3Zaprojektowanie i realizacja sterowania robotyczną linią produkcyjną.30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie treści wykładów oraz przygotowanie się do egzaminu.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych
M-4metoda projektów
M-5metoda programowana polegająca na napisaniu programu obsługującego ramiona robotów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania projektów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów oraz zaangażowania studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C19a_W01
Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
AR_1A_W11T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C19a_U01
Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
AR_1A_U22T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10C-1, C-7T-P-1, T-P-2M-4, M-5S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C19a_W01
Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
2,0
3,0Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C19a_U01
Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
2,0
3,0Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T.Sawik, Badania operacyjne dla inżynierów zarządzania, Wyd. AGH, Kraków, 1998
  2. Z. Bubnicki, Podstawy informatycznych systemów zarządzania, Wyd. Pol. Wr., 1993
  3. Z. Banaszak, W. Muszyński, Systemy elastycznej automatyzacji dyskretnych procesów przemysłowych, Wyd. Pol. Wr, Wrocław, 1991
  4. Z. Jędrzejczak, J. Skrzypek, K. Kukuła, A. Walkosz, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. Tadeusz Czachórski, Modele kolejkowe w ocenie efektywności sieci i systemów komputerowych, Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie planu realizacji przedsięwzięcia z zastosowaniem metod zarządzania projektami.4
T-P-2Sterowanie robotyczną linia produkcyjną.11
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do sterowania procesami dyskretnymi.1
T-W-2Metody zarządzania projektami Gant, CPM.3
T-W-3Złożoność obliczeniowa algorytmów i procesów decyzyjnych.2
T-W-4Rozdział zasobów i zadań w kompleksie operacji.2
T-W-5Klasyfikacja zagadnień harmonogramowania zadań.1
T-W-6Szeregowanie zadań.6
T-W-7Sterowanie sekwencyjne.2
T-W-8Metoda podziału i ograniczeń.3
T-W-9Systemy kolejkowe.2
T-W-10Zagadnienia transportowe.3
T-W-11Optymalizacja dynamiczna.2
T-W-12Metody heurystyczne stosowane w optymalizacji procesów dyskretnych.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Wykonanie projektu z planowania przedsięwzięć.15
A-P-3Zaprojektowanie i realizacja sterowania robotyczną linią produkcyjną.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie treści wykładów oraz przygotowanie się do egzaminu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C19a_W01Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu metod sterowania procesami dyskretnymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych metod zarządzania projektami.
C-2Poznanie wybranych metod szeregowania zadań.
C-3Zaznajomienie studenta z zagadnieniami związanymi ze złożonością obliczeniową.
C-4Poznanie metod zarządzania systemami kolejkowymi.
C-5Poznanie metody podziału i ograniczeń.
C-6Poznanie metody optymalizacji dynamicznej i algorytmu Dijkstry.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do sterowania procesami dyskretnymi.
T-W-2Metody zarządzania projektami Gant, CPM.
T-W-3Złożoność obliczeniowa algorytmów i procesów decyzyjnych.
T-W-4Rozdział zasobów i zadań w kompleksie operacji.
T-W-5Klasyfikacja zagadnień harmonogramowania zadań.
T-W-6Szeregowanie zadań.
T-W-7Sterowanie sekwencyjne.
T-W-8Metoda podziału i ograniczeń.
T-W-9Systemy kolejkowe.
T-W-10Zagadnienia transportowe.
T-W-11Optymalizacja dynamiczna.
T-W-12Metody heurystyczne stosowane w optymalizacji procesów dyskretnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C19a_U01Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U22Potrafi stosować właściwe metody do sterowania kompleksem operacji w tym do harmonogramowania zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych metod zarządzania projektami.
C-7Zdobycie umiejętności napisania programu sterowania sekwencyjnego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie planu realizacji przedsięwzięcia z zastosowaniem metod zarządzania projektami.
T-P-2Sterowanie robotyczną linia produkcyjną.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-5metoda programowana polegająca na napisaniu programu obsługującego ramiona robotów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania projektów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów oraz zaangażowania studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
3,5
4,0
4,5
5,0