Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,44egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy analizy matematycznej (funkcje zespolone, różniczkowanie, całkowanie) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki w zakresie mechaniki, elektrodynamiki i optyki falowej.
W-3Potrafi wykonać rozwiązywać proste zadania z fizyki w zakresie mechaniki, elektrodynamiki i optyki falowej.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej i fizyki współczesnej właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.6
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej.3
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.2
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.1
15
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne z mechaniki.4
T-L-2Ćwiiczenia laboratoryjne z elektromagnetyzmu.4
T-L-3Ćwiczenia laboratoryjne z optyki.4
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne z termodynamiki.2
T-L-5Zaliczenie laboratoriów.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-2Dynamika płynów.2
T-W-3Dynamika bryły sztywnej.4
T-W-4Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny.1
T-W-5Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej.3
T-W-6Elementy fizyki jądrowej, podstawy energetyki jądrowej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.13
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.5
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.23
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B07_W01
Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
AR_1A_W02T1A_W01C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-A-6, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-5, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B07_U01
Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
AR_1A_U02T1A_U09, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-A-3, T-A-2, T-A-6M-3, M-4S-4, S-5, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B07_W01
Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B07_U01
Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.6
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej.3
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.2
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne z mechaniki.4
T-L-2Ćwiiczenia laboratoryjne z elektromagnetyzmu.4
T-L-3Ćwiczenia laboratoryjne z optyki.4
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne z termodynamiki.2
T-L-5Zaliczenie laboratoriów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-2Dynamika płynów.2
T-W-3Dynamika bryły sztywnej.4
T-W-4Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny.1
T-W-5Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej.3
T-W-6Elementy fizyki jądrowej, podstawy energetyki jądrowej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.13
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.5
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.23
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B07_W01Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma podstawową wiedzę z fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm oraz wybrane zagadnienia fizyki współczesnej w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej i fizyki współczesnej właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-W-5Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej.
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej.
T-W-6Elementy fizyki jądrowej, podstawy energetyki jądrowej.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.
T-W-2Dynamika płynów.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.
T-W-4Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny.
T-W-3Dynamika bryły sztywnej.
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B07_U01Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Wykorzystuje wiedzę z fizyki do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne z termodynamiki.
T-L-2Ćwiiczenia laboratoryjne z elektromagnetyzmu.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne z mechaniki.
T-L-3Ćwiczenia laboratoryjne z optyki.
T-L-5Zaliczenie laboratoriów.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0