Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Metody matematyczne automatyki i robotyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody matematyczne automatyki i robotyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 40 4,00,44egzamin
laboratoriaL2 20 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie modułu Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studenta podstaw matematycznych opisu sygnałów z czasem ciągłym i dyskretnym
C-2Nauczenie studenta podstawowych metod przybliżonego opisu funkcji rzeczywistych
C-3Nauczenie studenta podstaw analitycznego i przybliżonego rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza funkcji wielu zmiennych1
T-A-2Szeregi funkcyjne1
T-A-3Szeregi Fouriera1
T-A-4Całka niewłaściwa1
T-A-5Przekształcenie Laplace'a3
T-A-6Rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
10
laboratoria
T-L-1Analiza widmowa sygnałów z czasem ciągłym1
T-L-2Analiza widmowa sygnałów z czasem dyskretnym3
T-L-3Wyznaczanie prostych i odwrotnych transformat Z3
T-L-4Zastosowanie transformaty Z do wyznaczanie składowych swobodnych i wymuszonych rozwiązań równań różnicowych3
T-L-5Interpolacja wielomianowa funkcji danej w postaci tablicy3
T-L-6Aproksymacja funkcji danej w postaci tablicy metodą najmniejszych kwadratów1
T-L-7Przybliżone całkowanie metodą prostokątów i trapezów1
T-L-8Przybliżone różniczkowanie z wykorzystaniem wzoru Lagrange'a1
T-L-9Przybliżone rozwiązywanie równania różniczkowego II rzędu metodą Rungego-Kutty3
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
20
wykłady
T-W-1Funkcje wielu zmiennych (pochodna kierunkowa, pochodna cząstkowa, ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych). Podstawowe pojęcia teorii pola.2
T-W-2Szeregi potęgowe i funkcyjne (kryteria zbieżności, przykłady zastosowań).7
T-W-3Szeregi Fouriera (przykłady zastosowań)3
T-W-4Całka niewłaściwa (zbieżność, metody wyznaczania)2
T-W-5Przekształcenie Laplace'a (właściwości, metody wyznaczanie transformaty prostej i odwrotnej)2
T-W-6Równania różniczkowe liniowe (istnienie i jednoznaczność rozwiązania, wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczanie rozwiązania)4
T-W-7Przekształcenie Fouriera i jego odmiany (sygnał z czasem ciągłym i dyskretnym, przeksztalcenie Fouriera z czasem ciągłym i dyskretnym, dyskretne przekształcenie Fouriera, gęstość widmowa, twierdzenie Parsevala)5
T-W-8Przekształcenie Z (równanie różnicowe, przekształcenie Z i jego własności, zastosowanie przekształcenia Z do rozwiązywania równań różnicowych, składowa swobodna i wymuszona)5
T-W-9Interpolacja i aproksymacja funkcji (zadanie interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange'a, różnice skończone, wzory interpolacyjne Newtona, zadanie aproksymacji, metoda najmniejszych kwadratów)4
T-W-10Całkowanie i różniczkowanie numeryczne (całkowanie metodą prostokatów i trapezów, metoda Simpsona, różniczkowanie numeryczne z wykorzystaniem wzoru Lagrange'a)2
T-W-11Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych (metoda kolejnych przybliżeń Picarda, metoda łamanych Eulera, metoda Rungego-Kutty)4
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych35
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Studiowanie literatury50
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie części zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C02_W01
Student posiada wiedzę matematyczna niezbędną do podstawowego opisu oraz analizy, w tym analizy numerycznej, sygnałów i systemów z czasem ciągłym i dyskretnym
AR_1A_W01T1A_W01, T1A_W07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C02_U01
Student umie opisać i przeanalizować proste sygnały i systemy dynamiczne z czasem ciągłym i dyskretnym stosując podstawowe metody analityczne i przybliżone metody numeryczne. Umie w tej analizie wykorzystać modelowanie i symulację komputerową.
AR_1A_U01T1A_U09, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C02_W01
Student posiada wiedzę matematyczna niezbędną do podstawowego opisu oraz analizy, w tym analizy numerycznej, sygnałów i systemów z czasem ciągłym i dyskretnym
2,0
3,0Student posiada wiedzę matematyczną niezbędną do podstawowego opisu oraz analizy, w tym analizy numerycznej, sygnałów i systemów dynamicznych z czasem ciągłym i dyskretnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C02_U01
Student umie opisać i przeanalizować proste sygnały i systemy dynamiczne z czasem ciągłym i dyskretnym stosując podstawowe metody analityczne i przybliżone metody numeryczne. Umie w tej analizie wykorzystać modelowanie i symulację komputerową.
2,0
3,0Student umie opisać i przeanalizować proste sygnały i systemy dynamiczne z czesem ciągłym i dyskretnym stosując podstawowe metody analityczne oraz przybliżone metody numeryczne, a także umie w tej analizie wykorzystać modelowanie i symulację komputerową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Decewicz G., Żakowski W., Matematyka, cz. I, WNT, Warszawa, 1992
  2. Żakowski W., Kołodziej W., Matematyka, cz. II, WNT, Warszawa, 1992
  3. Trajdos T., Matematyka, cz. III, WNT, Warszawa, 1992
  4. Wojciechowski J. M., Sygnały i systemy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Wraszawa, 2008
  5. Majchrzak E., Mochnacki B., Metody numeryczne: Podstawy teoretyczne, askekty praktyczne i algorytmy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1994
  6. J. Kudrewicz, Przekształcenie Z i równania różnicowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 1992
  2. Berman G.N., Zbiór zadań z analizy matematycznej, Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
  3. Chi-Tsong Chen, Systems and signals analysis, Saunders College Publishing, Orlando, 1994
  4. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza funkcji wielu zmiennych1
T-A-2Szeregi funkcyjne1
T-A-3Szeregi Fouriera1
T-A-4Całka niewłaściwa1
T-A-5Przekształcenie Laplace'a3
T-A-6Rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza widmowa sygnałów z czasem ciągłym1
T-L-2Analiza widmowa sygnałów z czasem dyskretnym3
T-L-3Wyznaczanie prostych i odwrotnych transformat Z3
T-L-4Zastosowanie transformaty Z do wyznaczanie składowych swobodnych i wymuszonych rozwiązań równań różnicowych3
T-L-5Interpolacja wielomianowa funkcji danej w postaci tablicy3
T-L-6Aproksymacja funkcji danej w postaci tablicy metodą najmniejszych kwadratów1
T-L-7Przybliżone całkowanie metodą prostokątów i trapezów1
T-L-8Przybliżone różniczkowanie z wykorzystaniem wzoru Lagrange'a1
T-L-9Przybliżone rozwiązywanie równania różniczkowego II rzędu metodą Rungego-Kutty3
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje wielu zmiennych (pochodna kierunkowa, pochodna cząstkowa, ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych). Podstawowe pojęcia teorii pola.2
T-W-2Szeregi potęgowe i funkcyjne (kryteria zbieżności, przykłady zastosowań).7
T-W-3Szeregi Fouriera (przykłady zastosowań)3
T-W-4Całka niewłaściwa (zbieżność, metody wyznaczania)2
T-W-5Przekształcenie Laplace'a (właściwości, metody wyznaczanie transformaty prostej i odwrotnej)2
T-W-6Równania różniczkowe liniowe (istnienie i jednoznaczność rozwiązania, wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczanie rozwiązania)4
T-W-7Przekształcenie Fouriera i jego odmiany (sygnał z czasem ciągłym i dyskretnym, przeksztalcenie Fouriera z czasem ciągłym i dyskretnym, dyskretne przekształcenie Fouriera, gęstość widmowa, twierdzenie Parsevala)5
T-W-8Przekształcenie Z (równanie różnicowe, przekształcenie Z i jego własności, zastosowanie przekształcenia Z do rozwiązywania równań różnicowych, składowa swobodna i wymuszona)5
T-W-9Interpolacja i aproksymacja funkcji (zadanie interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange'a, różnice skończone, wzory interpolacyjne Newtona, zadanie aproksymacji, metoda najmniejszych kwadratów)4
T-W-10Całkowanie i różniczkowanie numeryczne (całkowanie metodą prostokatów i trapezów, metoda Simpsona, różniczkowanie numeryczne z wykorzystaniem wzoru Lagrange'a)2
T-W-11Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych (metoda kolejnych przybliżeń Picarda, metoda łamanych Eulera, metoda Rungego-Kutty)4
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych35
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Studiowanie literatury50
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C02_W01Student posiada wiedzę matematyczna niezbędną do podstawowego opisu oraz analizy, w tym analizy numerycznej, sygnałów i systemów z czasem ciągłym i dyskretnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W01Ma wiedzę z matematyki obejmującą algebrę w tym rachunek macierzowy, analizę w tym elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunek operatorowy oraz rachunek prawdopodobieństwa i metody numeryczne w zakresie niezbędnym do opisu, analizy, modelowania i symulacji sygnałów i systemów dynamicznych w tym wspomaganych komputerowo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studenta podstaw matematycznych opisu sygnałów z czasem ciągłym i dyskretnym
C-2Nauczenie studenta podstawowych metod przybliżonego opisu funkcji rzeczywistych
C-3Nauczenie studenta podstaw analitycznego i przybliżonego rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych
Treści programoweT-A-1Analiza funkcji wielu zmiennych
T-A-2Szeregi funkcyjne
T-A-3Szeregi Fouriera
T-A-4Całka niewłaściwa
T-A-5Przekształcenie Laplace'a
T-A-6Rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-1Funkcje wielu zmiennych (pochodna kierunkowa, pochodna cząstkowa, ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych). Podstawowe pojęcia teorii pola.
T-W-2Szeregi potęgowe i funkcyjne (kryteria zbieżności, przykłady zastosowań).
T-W-3Szeregi Fouriera (przykłady zastosowań)
T-W-4Całka niewłaściwa (zbieżność, metody wyznaczania)
T-W-5Przekształcenie Laplace'a (właściwości, metody wyznaczanie transformaty prostej i odwrotnej)
T-W-6Równania różniczkowe liniowe (istnienie i jednoznaczność rozwiązania, wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczanie rozwiązania)
T-W-7Przekształcenie Fouriera i jego odmiany (sygnał z czasem ciągłym i dyskretnym, przeksztalcenie Fouriera z czasem ciągłym i dyskretnym, dyskretne przekształcenie Fouriera, gęstość widmowa, twierdzenie Parsevala)
T-W-8Przekształcenie Z (równanie różnicowe, przekształcenie Z i jego własności, zastosowanie przekształcenia Z do rozwiązywania równań różnicowych, składowa swobodna i wymuszona)
T-W-9Interpolacja i aproksymacja funkcji (zadanie interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange'a, różnice skończone, wzory interpolacyjne Newtona, zadanie aproksymacji, metoda najmniejszych kwadratów)
T-W-10Całkowanie i różniczkowanie numeryczne (całkowanie metodą prostokatów i trapezów, metoda Simpsona, różniczkowanie numeryczne z wykorzystaniem wzoru Lagrange'a)
T-W-11Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych (metoda kolejnych przybliżeń Picarda, metoda łamanych Eulera, metoda Rungego-Kutty)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę matematyczną niezbędną do podstawowego opisu oraz analizy, w tym analizy numerycznej, sygnałów i systemów dynamicznych z czasem ciągłym i dyskretnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C02_U01Student umie opisać i przeanalizować proste sygnały i systemy dynamiczne z czasem ciągłym i dyskretnym stosując podstawowe metody analityczne i przybliżone metody numeryczne. Umie w tej analizie wykorzystać modelowanie i symulację komputerową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U01Wykorzystuje wiedzę matematyczną i stosuje odpowiednie narzędzia informatyczne do modelowania, analizy i symulacji zjawisk fizycznych, algorytmów przetwarzania sygnałów, działania prostych układów sterowania oraz syntezy prostych algorytmów sterowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studenta podstaw matematycznych opisu sygnałów z czasem ciągłym i dyskretnym
C-2Nauczenie studenta podstawowych metod przybliżonego opisu funkcji rzeczywistych
C-3Nauczenie studenta podstaw analitycznego i przybliżonego rozwiązywania równań różniczkowych i różnicowych
Treści programoweT-L-1Analiza widmowa sygnałów z czasem ciągłym
T-L-2Analiza widmowa sygnałów z czasem dyskretnym
T-L-3Wyznaczanie prostych i odwrotnych transformat Z
T-L-4Zastosowanie transformaty Z do wyznaczanie składowych swobodnych i wymuszonych rozwiązań równań różnicowych
T-L-5Interpolacja wielomianowa funkcji danej w postaci tablicy
T-L-6Aproksymacja funkcji danej w postaci tablicy metodą najmniejszych kwadratów
T-L-7Przybliżone całkowanie metodą prostokątów i trapezów
T-L-8Przybliżone różniczkowanie z wykorzystaniem wzoru Lagrange'a
T-L-9Przybliżone rozwiązywanie równania różniczkowego II rzędu metodą Rungego-Kutty
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie opisać i przeanalizować proste sygnały i systemy dynamiczne z czesem ciągłym i dyskretnym stosując podstawowe metody analityczne oraz przybliżone metody numeryczne, a także umie w tej analizie wykorzystać modelowanie i symulację komputerową
3,5
4,0
4,5
5,0