Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Elementy nieliniowego modelowania i sterowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy nieliniowego modelowania i sterowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Barciński <Tomasz.Barcinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Barciński <Tomasz.Barcinski@zut.edu.pl>, Jakub Lisowski <Jakub.Lisowski@zut.edu.pl>, Adam Łukomski <Adam.Lukomski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 12 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 9 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej.
W-2Zagadnienia z fizyki z zakresu mechaniki bryły sztywnej.
W-3Podstawy teorii sterowania - przestrzeń stanu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna metody modelowania układów fizycznych.
C-2Stuent zna podstawowe metody syntezy układu sterowania układami nieliniowymi.
C-3Studnent potrafi stworzyć model matematyczny złożonego układu dynamicznego.
C-4Student potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyprowadzenie modelu matematycznego wahadła odwróconego na wózku, implemtacja modelu w środowisku Matlab/Simulink. Analiza stabilności punktów równowagi. Synteza stabilizującego sprzężenia zwrotnego od stanu i testy symulacyjne.1
T-L-2Identyfikacja parametrów modelu wahadła na wózku w układzie laboratoryjnym. Walidacja modelu. Aplikacja stabilizujacego liniowego sprzężenia zwrotnego od stanu. Badania stabilizacji układu w punkcie oraz śledzenia trajektorii położenia wózka.2
T-L-3Model matematyczny i symukacja ruchu satelity z kołami reakcyjnymi.2
T-L-4Synteza układu sterowania orientacją satelity z kołami reakcyjnymi.2
T-L-5Synteza układu ślizgowego układu sterowania.2
T-L-6Synteza układu sterowania nieholonomicznym układem mechanicznym.2
T-L-7Kolokwium1
12
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do wykładów - historia i stan obecny metod modelowania i sterowania nieliniowych układów dynamicznych.1
T-W-2Metody opisu nieliniowych układów dynamicznych - przestrzeń stanu oraz modele liniowe modele transmitancyjne z elementami nieliniowymi.1
T-W-3Definicja układu dynamicznego na rozmaitości różniczkowalnej. Grupa i algebra Lie.1
T-W-4Odwzorowanie wykładnicze algebry se(3) i logarytm grupy SE(3).1
T-W-5Medota linearyzacji globalnej ze sprzężęniem zwrotnym od stanu, w sensie wejście-wyjście oraz wejście-stan.1
T-W-6Pojęcia stabilności układu dynamicznego. Stabilność w punkcie, stabilność wejściowo-wyjściowa, stabilność asymptotyczna i wykładnicza.1
T-W-7Elementy teorii chaosu w układach chaotycznych. Bifurkacje.1
T-W-8Sterowanie układami nieholonomicznymi. Metoda funkcji okresowych.1
T-W-9Sterowanie ślizgowe.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zajęć18
A-L-3wykonanie sprawozdań30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2studia pogłębiające wiedzę zdobytą na wykładach oraz przygotowanie do egzaminu51
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O11-2_W01
Student zna wybrane metody modelowania nieliniowych układów dynamicznych.
AR_1A_W06, AR_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-5M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O11-2_U01
Student potrafi stworzyć model matematyczny układu dynamicznego oraz dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
AR_1A_U19T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10C-3, C-4T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O11-2_W01
Student zna wybrane metody modelowania nieliniowych układów dynamicznych.
2,0
3,0Student zna wybrane metody modelowania nieliniowych układów dynamicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O11-2_U01
Student potrafi stworzyć model matematyczny układu dynamicznego oraz dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
2,0
3,0Student potrafi stworzyć model matematyczny układu dynamicznego oraz dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Murray R. M., Li Z., Sastry S., A Mathematical Introduction to Robotic Manipulation, CRC Press, 1994
  2. Slotine J-J. E., Lie W., Applied Nonlinear Control, Prencince Hall, Englewood Cliffs, 1991
  3. Khalil H. K., Nonlinear Systems, Prentice Hall, Upper Saddle River, 1996, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyprowadzenie modelu matematycznego wahadła odwróconego na wózku, implemtacja modelu w środowisku Matlab/Simulink. Analiza stabilności punktów równowagi. Synteza stabilizującego sprzężenia zwrotnego od stanu i testy symulacyjne.1
T-L-2Identyfikacja parametrów modelu wahadła na wózku w układzie laboratoryjnym. Walidacja modelu. Aplikacja stabilizujacego liniowego sprzężenia zwrotnego od stanu. Badania stabilizacji układu w punkcie oraz śledzenia trajektorii położenia wózka.2
T-L-3Model matematyczny i symukacja ruchu satelity z kołami reakcyjnymi.2
T-L-4Synteza układu sterowania orientacją satelity z kołami reakcyjnymi.2
T-L-5Synteza układu ślizgowego układu sterowania.2
T-L-6Synteza układu sterowania nieholonomicznym układem mechanicznym.2
T-L-7Kolokwium1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do wykładów - historia i stan obecny metod modelowania i sterowania nieliniowych układów dynamicznych.1
T-W-2Metody opisu nieliniowych układów dynamicznych - przestrzeń stanu oraz modele liniowe modele transmitancyjne z elementami nieliniowymi.1
T-W-3Definicja układu dynamicznego na rozmaitości różniczkowalnej. Grupa i algebra Lie.1
T-W-4Odwzorowanie wykładnicze algebry se(3) i logarytm grupy SE(3).1
T-W-5Medota linearyzacji globalnej ze sprzężęniem zwrotnym od stanu, w sensie wejście-wyjście oraz wejście-stan.1
T-W-6Pojęcia stabilności układu dynamicznego. Stabilność w punkcie, stabilność wejściowo-wyjściowa, stabilność asymptotyczna i wykładnicza.1
T-W-7Elementy teorii chaosu w układach chaotycznych. Bifurkacje.1
T-W-8Sterowanie układami nieholonomicznymi. Metoda funkcji okresowych.1
T-W-9Sterowanie ślizgowe.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zajęć18
A-L-3wykonanie sprawozdań30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2studia pogłębiające wiedzę zdobytą na wykładach oraz przygotowanie do egzaminu51
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O11-2_W01Student zna wybrane metody modelowania nieliniowych układów dynamicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę z teorii sterowania i systemów w zakresie opisu, analizy i syntezy układów sterowania.
AR_1A_W10Zna budowę układów robotycznych, metody modelowania i sterowania, oraz orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwoju robotyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna metody modelowania układów fizycznych.
C-2Stuent zna podstawowe metody syntezy układu sterowania układami nieliniowymi.
Treści programoweT-W-9Sterowanie ślizgowe.
T-W-7Elementy teorii chaosu w układach chaotycznych. Bifurkacje.
T-W-2Metody opisu nieliniowych układów dynamicznych - przestrzeń stanu oraz modele liniowe modele transmitancyjne z elementami nieliniowymi.
T-W-3Definicja układu dynamicznego na rozmaitości różniczkowalnej. Grupa i algebra Lie.
T-W-6Pojęcia stabilności układu dynamicznego. Stabilność w punkcie, stabilność wejściowo-wyjściowa, stabilność asymptotyczna i wykładnicza.
T-W-4Odwzorowanie wykładnicze algebry se(3) i logarytm grupy SE(3).
T-W-8Sterowanie układami nieholonomicznymi. Metoda funkcji okresowych.
T-W-1Wprowadzenie do wykładów - historia i stan obecny metod modelowania i sterowania nieliniowych układów dynamicznych.
T-W-5Medota linearyzacji globalnej ze sprzężęniem zwrotnym od stanu, w sensie wejście-wyjście oraz wejście-stan.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane metody modelowania nieliniowych układów dynamicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O11-2_U01Student potrafi stworzyć model matematyczny układu dynamicznego oraz dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U19Umie sformułować zadanie sterowania, zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować jego działanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Studnent potrafi stworzyć model matematyczny złożonego układu dynamicznego.
C-4Student potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
Treści programoweT-L-2Identyfikacja parametrów modelu wahadła na wózku w układzie laboratoryjnym. Walidacja modelu. Aplikacja stabilizujacego liniowego sprzężenia zwrotnego od stanu. Badania stabilizacji układu w punkcie oraz śledzenia trajektorii położenia wózka.
T-L-6Synteza układu sterowania nieholonomicznym układem mechanicznym.
T-L-7Kolokwium
T-L-1Wyprowadzenie modelu matematycznego wahadła odwróconego na wózku, implemtacja modelu w środowisku Matlab/Simulink. Analiza stabilności punktów równowagi. Synteza stabilizującego sprzężenia zwrotnego od stanu i testy symulacyjne.
T-L-5Synteza układu ślizgowego układu sterowania.
T-L-3Model matematyczny i symukacja ruchu satelity z kołami reakcyjnymi.
T-L-4Synteza układu sterowania orientacją satelity z kołami reakcyjnymi.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stworzyć model matematyczny układu dynamicznego oraz dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0