Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Elektronika analogowa i cyfrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektronika analogowa i cyfrowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Penkala <Krzysztof.Penkala@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,62egzamin
laboratoriaL4 21 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektromagnetyzmu. Liczby zespolone. Transformata Fouriera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi elementami i układami elektronicznymi spotykanymi w układach sterowania w automatyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Parametry i charakterystyki diod i tranzystorów.2
T-L-2Klucze elektroniczne.2
T-L-3Symulacje komputerowe układów elektronicznych. Wzmacniacze pomiarowe.2
T-L-4Układy zasilające o działanie ciągłym. Zasilacze impulsowe.2
T-L-5Generacja funkcji logicznych.2
T-L-6Liczniki i rejestry.2
T-L-7Układy czasowe.2
T-L-8Pamięci cyfrowe.2
T-L-9Przesyłanie sygnałów cyfrowych.2
T-L-10Wyświetlanie informacji.2
T-L-11Zaliczenie laboratorium.1
21
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne bierne i aktywne. Elementy R, L, C, diody, tranzystory.1
T-W-2Półprzewodnikowe elementy mocy: tranzystory bipolarne, unipolarne, IGBT, tyrystory, triaki.1
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.1
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.1
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.1
T-W-6Sprzęganie czujników ze wzmacniaczami i układami pomiarowymi. Ochrona przed zakłóceniami. Wzmacniacze pomiarowe.1
T-W-7Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.1
T-W-8Podstawowe funktory logiczne. Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych. Konwertery kodów.1
T-W-9Przerzutniki cyfrowe. Rejestry, liczniki.1
T-W-10Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.1
T-W-11Układy komutacyjne.1
T-W-12Układy uzależnień czasowych. Sumatory, komparatory.1
T-W-13Pamięci cyfrowe.1
T-W-14Magistrale adresowe i danych. Transmisja sygnałów cyfrowych.1
T-W-15Układy wyświetlania informacji.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania14
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Wykonanie zaleconych zadań domowych i prostych projektów.20
A-W-3Rozszerzenie wiedzy podanej na wykładach przez samodzielne studia z polecaną literaturą.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C11_W01
Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej i cyfrowej wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
AR_1A_W14T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-W-5, T-L-4, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-W-8, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-9, T-L-9, T-L-10, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C11_U01
Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny.
AR_1A_U05T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-1T-L-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C11_W01
Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej i cyfrowej wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
2,0
3,0Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej i cyfrowej wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C11_U01
Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny.
2,0
3,0Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
  2. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
  3. Ciążyński W., Elektronika analogowa w zadaniach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
  4. Tadeusiewicz M., Hałgas S., Komputerowe metody analizy układów analogowych: teoria i zastosowania, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Filipkowski A., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Parametry i charakterystyki diod i tranzystorów.2
T-L-2Klucze elektroniczne.2
T-L-3Symulacje komputerowe układów elektronicznych. Wzmacniacze pomiarowe.2
T-L-4Układy zasilające o działanie ciągłym. Zasilacze impulsowe.2
T-L-5Generacja funkcji logicznych.2
T-L-6Liczniki i rejestry.2
T-L-7Układy czasowe.2
T-L-8Pamięci cyfrowe.2
T-L-9Przesyłanie sygnałów cyfrowych.2
T-L-10Wyświetlanie informacji.2
T-L-11Zaliczenie laboratorium.1
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne bierne i aktywne. Elementy R, L, C, diody, tranzystory.1
T-W-2Półprzewodnikowe elementy mocy: tranzystory bipolarne, unipolarne, IGBT, tyrystory, triaki.1
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.1
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.1
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.1
T-W-6Sprzęganie czujników ze wzmacniaczami i układami pomiarowymi. Ochrona przed zakłóceniami. Wzmacniacze pomiarowe.1
T-W-7Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.1
T-W-8Podstawowe funktory logiczne. Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych. Konwertery kodów.1
T-W-9Przerzutniki cyfrowe. Rejestry, liczniki.1
T-W-10Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.1
T-W-11Układy komutacyjne.1
T-W-12Układy uzależnień czasowych. Sumatory, komparatory.1
T-W-13Pamięci cyfrowe.1
T-W-14Magistrale adresowe i danych. Transmisja sygnałów cyfrowych.1
T-W-15Układy wyświetlania informacji.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Wykonanie zaleconych zadań domowych i prostych projektów.20
A-W-3Rozszerzenie wiedzy podanej na wykładach przez samodzielne studia z polecaną literaturą.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C11_W01Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej i cyfrowej wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W14Ma podstawową wiedzę z elektroniki analogowej i cyfrowej w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych i energoelektronicznych urządzeń wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi elementami i układami elektronicznymi spotykanymi w układach sterowania w automatyce.
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy elektroniczne bierne i aktywne. Elementy R, L, C, diody, tranzystory.
T-W-2Półprzewodnikowe elementy mocy: tranzystory bipolarne, unipolarne, IGBT, tyrystory, triaki.
T-L-1Parametry i charakterystyki diod i tranzystorów.
T-L-2Klucze elektroniczne.
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.
T-L-3Symulacje komputerowe układów elektronicznych. Wzmacniacze pomiarowe.
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.
T-L-4Układy zasilające o działanie ciągłym. Zasilacze impulsowe.
T-W-6Sprzęganie czujników ze wzmacniaczami i układami pomiarowymi. Ochrona przed zakłóceniami. Wzmacniacze pomiarowe.
T-W-7Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.
T-L-5Generacja funkcji logicznych.
T-W-8Podstawowe funktory logiczne. Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych. Konwertery kodów.
T-L-6Liczniki i rejestry.
T-L-7Układy czasowe.
T-L-8Pamięci cyfrowe.
T-W-9Przerzutniki cyfrowe. Rejestry, liczniki.
T-L-9Przesyłanie sygnałów cyfrowych.
T-L-10Wyświetlanie informacji.
T-W-10Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.
T-W-11Układy komutacyjne.
T-W-12Układy uzależnień czasowych. Sumatory, komparatory.
T-W-13Pamięci cyfrowe.
T-W-14Magistrale adresowe i danych. Transmisja sygnałów cyfrowych.
T-W-15Układy wyświetlania informacji.
T-L-11Zaliczenie laboratorium.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej i cyfrowej wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C11_U01Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U05Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny, także zawierający systemy mikroprocesorowe i inne elementy programowalne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi elementami i układami elektronicznymi spotykanymi w układach sterowania w automatyce.
Treści programoweT-L-1Parametry i charakterystyki diod i tranzystorów.
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.
T-L-2Klucze elektroniczne.
T-L-3Symulacje komputerowe układów elektronicznych. Wzmacniacze pomiarowe.
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.
T-L-4Układy zasilające o działanie ciągłym. Zasilacze impulsowe.
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.
T-W-6Sprzęganie czujników ze wzmacniaczami i układami pomiarowymi. Ochrona przed zakłóceniami. Wzmacniacze pomiarowe.
T-W-7Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.
T-L-5Generacja funkcji logicznych.
T-L-6Liczniki i rejestry.
T-L-7Układy czasowe.
T-L-8Pamięci cyfrowe.
T-L-9Przesyłanie sygnałów cyfrowych.
T-L-10Wyświetlanie informacji.
T-L-11Zaliczenie laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny.
3,5
4,0
4,5
5,0