Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie kryzysem na poziomie krajowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie kryzysem na poziomie krajowym | ||
Specjalność | Zarządzanie w kryzysie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu zarządzania na poziomie ogólnym. Podstawowa wiedza z zakresu prawa i socjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza i umiejętność poszukiwania źródeł, interpretacji i stosowania zasad i prawa w obszarze bezpieczeństwa. |
C-2 | Rozumienie podstawowych problemów i przyczyn powstawania sytuacji kryzysowych; podejmowania zadań i pełnienia kompetencji organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji w sytuacjach kryzysowych; planowania i kierowania akcją na szczeblu zakładu pracy i gminy. |
C-3 | Posiadanie wiedzy i podstawowych kompetencji w zakresie zarządzania kryzysowego w przestrzeni zakładu pracy. |
C-4 | Umiejętność dostrzegania związków i zależności między normami zakładowymi, prawem krajowym a europejskim i międzynarodowym w obszarze bezpieczeństwa pracy oraz szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ogóle. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zakres ograniczeń wolności i praw obywatelskich w czasie stanu klęski żywiołowej: aspekt podmiotowy i przedmiotowy ograniczeń, charakter ograniczeń - ich granice prawne, przepisy karne. | 3 |
T-A-2 | Prawa człowieka w kontekście zwalczania terroryzmu. | 2 |
T-A-3 | Zasady odpowiedzialności majątkowej za szkody wyrządzone w warunkach kryzysowych. | 3 |
T-A-4 | Zasady odpowiedzialności za szkody wywołane rozstrojem zdrowia, chorobą lub przez śmierć człowieka w warunkach zwalczania zagrożeń bezpieczeństwa zakładu pracy, klęsk żywiołowych itp. | 2 |
T-A-5 | Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za szkody wyrządzone przez ruch przedsiębiorstwa. | 3 |
T-A-6 | Odpowiedzialność osoby prowadzącej przedsiębiorstwo za szkody wyrządzone w warunkach stanu zagrożenia w zakładzie pracy. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres, zadania i podstawowe kategorie zarządzania kryzysowego. Teoretyczne aspekty zarządzania kryzysowego. | 3 |
T-W-2 | Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych - regulacje prawne w dziedzinie obronności państwa. | 3 |
T-W-3 | Stany nadzwyczajne – zagadnienia ogólne ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanach nadzwyczajnych. | 3 |
T-W-4 | Ustawowe pojęcie stanu klęski żywiołowej: definicja ustawowa, ogólne zasady postępowania, procedura wprowadzania, przedłużania oraz znoszenia stanu klęski. | 3 |
T-W-5 | Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska – zasady postępowania i ocena prawna. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych. | 22 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej w grupach. | 23 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Lektura materiałów i literatury przedmiotu. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 7 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa realizowana w grupach w postaci raportu lub pracy projektowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D10/7_W01 Posiada wiedzę o czynnikach niebezpiecznych mogących prowadzić do kryzysu w skali kraju lub zakładu pracy oraz instrumentach zapobiegania i skutkach prawnych wystąpienia. | Z_1A_W10, Z_1A_W04, Z_1A_W06, Z_1A_W02 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07 | C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-A-6, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D10/7_U01 Umiejętność przygotowania raportu lub referatu (w grupie) z wykorzystaniem norm, regulacji i wykazując właściwą interpretację zjawisk społecznych. | Z_1A_U16, Z_1A_U01, Z_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06 | C-3, C-2, C-4 | T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D10/7_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zagrożeń kryzysowych, jako elementu funkcjonowania rozwiniętej cywlizacji oraz prawnych i normatywnych sposobów zapobiegania lub radzenia sobie z ich skutkami. | Z_1A_K01, Z_1A_K07, Z_1A_K04 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-3, C-4, C-2 | T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D10/7_W01 Posiada wiedzę o czynnikach niebezpiecznych mogących prowadzić do kryzysu w skali kraju lub zakładu pracy oraz instrumentach zapobiegania i skutkach prawnych wystąpienia. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub egzaminu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub egzamin na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub egzamin na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub egzamin na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub egzamin na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub egzamin na poziomie ok. 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D10/7_U01 Umiejętność przygotowania raportu lub referatu (w grupie) z wykorzystaniem norm, regulacji i wykazując właściwą interpretację zjawisk społecznych. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D10/7_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zagrożeń kryzysowych, jako elementu funkcjonowania rozwiniętej cywlizacji oraz prawnych i normatywnych sposobów zapobiegania lub radzenia sobie z ich skutkami. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu. |
Literatura podstawowa
- Krzakiewicz K., Zarządzanie antykryzysowe w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1997
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 1997
- Sejm RP, Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym, (Dz. U. Nr 113, poz. 985), 2002
- Sejm RP, Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, (Dz. U. Nr 62, poz. 558), 2002
- Sejm RP, Ustawa z dnia 22 listopada 2002 r. o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela, (Dz. U. Nr 233, poz. 1955), 2002