Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne - przedmiot do wyboru I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie strategiczne - przedmiot do wyboru I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zna podstawowe strategie organizacji |
C-2 | Zna koncepcje tworzenia strategii i ich oceny. |
C-3 | Zna sposoby realizacji strategii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sfery makrootoczenia kształtujące szanse i zagrożenia rozwoju | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie metod scenariuszowych i bezscenariuszowych w analizie makrootoczenia | 2 |
T-W-3 | Zakres analizy otoczenia konkurencyjnego | 2 |
T-W-4 | Analiza „pięciu sił” M.E. Portera | 2 |
T-W-5 | Mapa grup strategicznych | 2 |
T-W-6 | Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-7 | Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-8 | Dwie drogi rozwoju – specjalizacja i dywersyfikacja | 2 |
T-W-9 | Tworzenie strategii wielodyscyplinarnych | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie portfelem strategicznym | 2 |
T-W-11 | Alianse strategiczne, fuzje i przejęcia | 2 |
T-W-12 | Ogólne modele strategii (naczelnego kierownictwa i domeny) | 2 |
T-W-13 | Konkurencyjność i system przewag konkurencyjnych | 2 |
T-W-14 | Formułowanie i implementacja strategii | 2 |
T-W-15 | Modele strategii naczelnego kierownictwa i strategie domeny | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z lietraturą uzupełniającą | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O7_W01 Opisywanie koncepcji zarządzania strategicznego | Z_1A_W01, Z_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Z_1A_O7_W02 Objaśnianie strategii zarządzania | Z_1A_W11 | S1A_W07 | C-2 | T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_O7_W03 Definiowanie analizy i planowania strategicznego | Z_1A_W01, Z_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W03 | C-3, C-2, C-1 | T-W-12, T-W-15, T-W-8, T-W-14, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-13 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O7_U01 Analizuje i uwzględnia w procesie podejmowanioa decyzji wpływ otoczenia na organizację | Z_1A_U04 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-2, C-1, C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O7_K01 Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem | Z_1A_K07 | S1A_K03 | C-3, C-2, C-1 | T-W-10, T-W-13, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O7_W01 Opisywanie koncepcji zarządzania strategicznego | 2,0 | Brak wiedzy. Nie potrafi podać definicji zarządzania strategicznego, nie zna związków pomiędzy ogólną definicją zarządzania a definicją zarządzania strategicznego. Brak wiedzy o szkołach i nurtach zarządzania strategicznego. |
3,0 | Zadawalająca wiedza. Potrafi podać definicję zarządzania strategicznego, zna związki pomiędzy ogólną definicją zarządzania a definicją zarządzania strategicznego. Ma wiedzę o szkołach i nurtach zarządzania strategicznego. | |
3,5 | Zadawalająca wiedza. Potrafi podać definicję zarządzania strategicznego, zna związki pomiędzy ogólną definicją zarządzania a definicją zarządzania strategicznego. Ma wiedzę o szkołach i nurtach zarządzania strategicznego, zna genezę zarządzania strategicznego. | |
4,0 | Dobra wiedza. Potrafi podać definicję zarządzania strategicznego, zna związki pomiędzy ogólną definicją zarządzania a definicją zarządzania strategicznego. Ma wiedzę o szkołach i nurtach zarządzania strategicznego, zna genezę zarządzania strategicznego. Potrafi opisać determinanty zarządzania strategicznego. | |
4,5 | Bardzo dobra wiedza. Potrafi podać definicję zarządzania strategicznego, zna związki pomiędzy ogólną definicją zarządzania a definicją zarządzania strategicznego. Ma wiedzę o szkołach i nurtach zarządzania strategicznego, zna genezę zarządzania strategicznego. Potrafi opisać determinanty zarządzania strategicznego oraz podać zasady zarządzania strategicznego. | |
5,0 | Bardzo dobra wiedza. Potrafi podać definicję zarządzania strategicznego, zna związki pomiędzy ogólną definicją zarządzania a definicją zarządzania strategicznego. Ma wiedzę o szkołach i nurtach zarządzania strategicznego, zna genezę zarządzania strategicznego. Potrafi opisać determinanty zarządzania strategicznego oraz podać zasady zarządzania strategicznego. Potrafi wskazać związki zarządzania strategicznego z zarządzaniem i ekonomią. | |
Z_1A_O7_W02 Objaśnianie strategii zarządzania | 2,0 | Brak wiedzy. Nie potrafi określić definicji strategii, celów firmy, nie potrafi zdefiniować wizji i misji firmy. |
3,0 | Zadawalająca wiedza. Potrafi definiować strategię, cele, wizję i misję firmy. Zna związek między celami firmy a funkcjami. | |
3,5 | Zadawalająca wiedza. Potrafi definiować strategię, cele, wizję i misję firmy. Zna związek między celami firmy a funkcjami, potrafi wymienić podstawowe klasyfikacje strategii. | |
4,0 | Zadawalająca wiedza. Potrafi definiować strategię, cele, wizję i misję firmy. Zna związek między celami firmy a funkcjami, potrafi wymienić podstawowe klasyfikacje strategii. Potrafi scharakteryzować strategie podstawowe. | |
4,5 | Zadawalająca wiedza. Potrafi definiować strategię, cele, wizję i misję firmy. Zna związek między celami firmy a funkcjami, potrafi wymienić podstawowe klasyfikacje strategii. Potrafi scharakteryzować strategie podstawowe, strategie dziedzin gospodarowania. | |
5,0 | Zadawalająca wiedza. Potrafi definiować strategię, cele, wizję i misję firmy. Zna związek między celami firmy a funkcjami, potrafi wymienić podstawowe klasyfikacje strategii. Potrafi scharakteryzować strategie podstawowe, strategie dziedzin gospodarowania, strategie konkurencji, strategie marketingowe, strategie funkcjonalne. | |
Z_1A_O7_W03 Definiowanie analizy i planowania strategicznego | 2,0 | Brak wiedzy. Nie wie co to jest analiza strategiczna, nie zna metod analizy makrootoczenia, analizy sektorowej, analizy strategicznej, nie zna definicji planowania strategicznego i podstawowych jego metod. |
3,0 | Definiuje co to jest analiza strategiczna, zna metody analizy makrootoczenia, analizy sektorowej, analizy strategicznej, potrafi sformułować definicję planowania strategicznego i wymienić jego podstawowe metody. | |
3,5 | Definiuje co to jest analiza strategiczna, zna metody analizy makrootoczenia, analizy sektorowej, analizy strategicznej, potrafi sformułować definicję planowania strategicznego i wymienić jego podstawowe metody. | |
4,0 | Definiuje co to jest analiza strategiczna, zna metody analizy makrootoczenia, analizy sektorowej, analizy strategicznej, potrafi sformułować definicję planowania strategicznego i wymienić jego podstawowe metody. Potrafi wymienić podstawowe metody analizy sektorowej i strategicznej. | |
4,5 | Definiuje co to jest analiza strategiczna, zna metody analizy makrootoczenia, analizy sektorowej, analizy strategicznej, potrafi sformułować definicję planowania strategicznego i wymienić jego podstawowe metody. Potrafi scharakteryzować podstawowe metody analizy sektorowej i strategicznej. Opisuje proces planowania strategicznego. | |
5,0 | Definiuje co to jest analiza strategiczna, zna metody analizy makrootoczenia, analizy sektorowej, analizy strategicznej, potrafi sformułować definicję planowania strategicznego i wymienić jego podstawowe metody. Potrafi scharakteryzować podstawowe metody analizy sektorowej i strategicznej. Opisuje proces planowania strategicznego, dokonuje charakterystyki procesu implementacji oraz definiuje kontrolę strategiczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O7_U01 Analizuje i uwzględnia w procesie podejmowanioa decyzji wpływ otoczenia na organizację | 2,0 | Brak wiedzy o otoczeniu i jego wpływie na organizację. |
3,0 | Wiedza zadawalająca. Potrafi podać definicję otoczenia i dokonać jego charakterystyki. | |
3,5 | Wiedza zadawalająca. Potrafi podać definicję otoczenia i dokonać jego charakterystyki.Potrafi dokonać podziału otoczenia. | |
4,0 | Wiedza dobra. Potrafi podać definicję otoczenia i dokonać jego charakterystyki. Potrafi dokonać podziału otoczenia. Potrafi ocenić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację. | |
4,5 | Wiedza bardzo dobra Potrafi podać definicję otoczenia i dokonać jego charakterystyki. Potrafi dokonać podziału otoczenia.Potrafi ocenić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację. Wymienia elementy analizy otoczenia | |
5,0 | Wiedza bardzo dobra. Potrafi podać definicję otoczenia i dokonać jego charakterystyki. Potrafi dokonać podziału otoczenia. Potrafi ocenić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację. Wymienia elementy analizy otoczenia i potrafi dokonać ich charakterystyki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O7_K01 Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem | 2,0 | Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem. |
3,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować. | |
3,5 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. | |
4,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie. | |
4,5 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej. | |
5,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji. |
Literatura podstawowa
- Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2003
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
- Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa, 2002
- Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa, 2005