Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Informatyka w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka w zarządzaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława Marciniak <Miroslawa.Marciniak@zut.edu.pl>, Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>, Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne” |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji. |
C-2 | Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji |
C-3 | Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarządzania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rodzaje i formatowanie danych | 2 |
T-L-2 | Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych. | 2 |
T-L-3 | Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji | 2 |
T-L-4 | Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym | 3 |
T-L-5 | Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym | 4 |
T-L-6 | Tworzenie raportów | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i podstawowe pojęcia | 2 |
T-W-2 | Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 3 |
T-W-3 | Obiekt gospodarczy i system informacyjny | 3 |
T-W-4 | System informacyjny a system informatyczny | 2 |
T-W-5 | System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja. | 3 |
T-W-6 | Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 21 |
A-L-4 | Udział w kolokwium | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny |
M-3 | Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjn |
M-4 | Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji. | Z_1A_W11, Z_1A_W07 | S1A_W06, S1A_W07 | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych. | Z_1A_U14, Z_1A_U11 | S1A_U03, S1A_U07 | C-2 | T-L-4, T-W-2, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego. |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. | |
4,0 | Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania. | |
4,5 | Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania. | |
5,0 | Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych. |
3,0 | Zna podstawowe techniki przetwarzania. | |
3,5 | Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane. | |
4,0 | Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport. | |
4,5 | Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport. | |
5,0 | Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami. |
Literatura podstawowa
- J. Kisielnicki, H. Sroka, Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania., Placet, Warszawa, 2005, 1
- W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, 1
- P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2005, 1
Literatura dodatkowa
- J. Oleński, Ekonomika informacji. Metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- E. Niedzielska, Informatyka ekonomiczna, AE Wrocław, Wrocław, 1999, 1