Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy
Sylabus przedmiotu Analiza rynku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rynku pracy | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Problematyka zajęć wymaga znajomości przeprowadzania analizy rynku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i na świecie. |
C-2 | Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach wrunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy. | 3 |
T-K-2 | Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych. | 4 |
T-K-3 | Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy. | 2 |
T-K-4 | Opodatkowanie pracy a koszty pracy. | 2 |
T-K-5 | Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek pracy – istota, funkcja. Instytucje rynku pracy. | 2 |
T-W-2 | Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem tzw. „trudnych rynków pracy”). Otwieranie się gospodarki polskiej a zmiany na rynku pracy. | 4 |
T-W-3 | Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe, wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. | 3 |
T-W-4 | Formy walki z bezrobociem. | 2 |
T-W-5 | Prywatyzacja a rynek pracy. | 1 |
T-W-6 | Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach. | 15 |
A-K-2 | Przygotowanie do ćwiczeń m.in. z aktywnego poszukiwania pracy. | 5 |
A-K-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 5 |
A-K-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia, informacje. |
M-2 | Wykład informacyjny - prezentacje multimedialne |
M-3 | Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do rozmowy kwalifikacyjnej i aktywnej formy poszukiwania pracy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/10_W01 Student posiada wiedzę na temat istoty i funkcji rynku pracy. | Z_1A_W01, Z_1A_W10 | S1A_W01, S1A_W07 | — | — | — | — |
Z_1A_D2/10_W02 Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy. | Z_1A_W03, Z_1A_W06 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/10_U01 Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynu pracy. | Z_1A_U04, Z_1A_U06 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | — | — | — | — |
Z_1A_D2/10_U02 Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy. | Z_1A_U09, Z_1A_U17 | S1A_U01, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/10_K01 Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku. | Z_1A_K07, Z_1A_K08 | S1A_K03, S1A_K04 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Borkowska S., Rynek prafcy wobec integracji z Unią Europejską, IPiSS, Warszawa, 2002
- Kotlarz D., Rynek pracy w teorii i praktyce, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
- Boni M. (red.), Elastyczny rynek pracy w Polsce. Jak sprostać temu wyzwaniu? Zeszyty BRE Bank – CASE nr 73, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii., PWN, Warszawa 1996, 2011