Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy
Sylabus przedmiotu Kontrola wewnętrzna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kontrola wewnętrzna | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości i prawa. |
W-2 | Znajomość rachunkowości finansowej i wyceny bilansowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad funkcjonowania kontroli wewnętrznej. |
C-2 | Interpretacja standardów kontroli wewnętrznej i warunków jej stosowania w jednostce gospodarczej. |
C-3 | Stosowanie standardów kontroli wewnętrznej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody badań kontrolno-analitycznych | 4 |
T-A-2 | Procedury kontroli wewnętrznej | 4 |
T-A-3 | Organizacja czynności kontrolno-analitycznych | 4 |
T-A-4 | Rola i odpowiedzialność kierownika jednostki w zakresie kontroli wewnętrznej | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota kontroli wewnętrznej w jednostkach | 2 |
T-W-2 | Rodzaje kontroli wewnętrznej | 2 |
T-W-3 | System kontroli wewnętrznej | 2 |
T-W-4 | Standardy kontroli wewnętrznej | 2 |
T-W-5 | Środowisko wewnętrzne kontroli | 3 |
T-W-6 | Zarządzanie ryzykiem | 4 |
T-W-7 | Mechanizmy kontroli | 4 |
T-W-8 | Informacja i komunikacja | 2 |
T-W-9 | Monitorowanie i ocena | 2 |
T-W-10 | Wybrane zagadnienia kontroli wewnętrznej | 2 |
T-W-11 | Kontrola finansowo-księgowa | 3 |
T-W-12 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Rozwiązywanie zadań problemowych | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zajęć | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie kontroli wewnętrznej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/5_W01 Student zna istotę, zakres i regulacje prawne w zakresie kontroli wewnętrznej. | Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W07 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W06 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7 | M-4, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Z_1A_D8/5_W02 Student zna metody i obszary stosowania kontroli wewnętrznej. | Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W11 | S1A_W06, S1A_W07 | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-4, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/5_U01 Student potrafi formułować cele kontroli wewnętrznej, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli wewnętrznej i sporządzać dokumentację dotyczącą kontroli wewnętrznej. | Z_1A_U06, Z_1A_U14, Z_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-4 | S-3, S-2, S-4 |
Z_1A_D8/5_U02 Student potrafi analizować obieg dokumentacji źródłowej w badanej jednostce. | Z_1A_U11, Z_1A_U05, Z_1A_U04 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3, C-2 | T-W-11, T-A-2, T-W-6 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-3 |
Z_1A_D8/5_U03 Student zna sposób organizacji kontroli wewnętrznej i potrafi przeprowadzić kontrolę wewnętrzną w jednostce gospodarczej. | Z_1A_U05, Z_1A_U02, Z_1A_U10 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05 | C-2, C-3 | T-A-3, T-W-10, T-W-11, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/5_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | Z_1A_K01, Z_1A_K06, Z_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-W-8 | M-4, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/5_W01 Student zna istotę, zakres i regulacje prawne w zakresie kontroli wewnętrznej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu kontroli wewnętrznej. |
3,0 | Student słabo zna wybrane pojęcie z zakresu kontroli wewnętrznej. | |
3,5 | Student pojęcie i zasady kontroli wewnętrznej. | |
4,0 | Student przykłady stosowania kontroli wewnętrznej. | |
4,5 | Student zna regulacje prawne w zakresie kontroli wewnętrznej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna istotę, zakres i zastosowanie kontroli wewnętrznej. | |
Z_1A_D8/5_W02 Student zna metody i obszary stosowania kontroli wewnętrznej. | 2,0 | Student nie zna metod i obszarów stosowania kontroli wewnętrznej. |
3,0 | Student słabo identyfikuje obszary stosowania kontroli wewnętrznej. | |
3,5 | Student zna obszary stosowania kontroli wewnętrznej. | |
4,0 | Student zna specyfikę ustawy o finansach publicznych w zakresie stosowania kontroli wewnętrznej. | |
4,5 | Student definiuje procedury kontroli wewnętrznej. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie stosowania kontroli wewnętrznej w różnych jednostkach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/5_U01 Student potrafi formułować cele kontroli wewnętrznej, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli wewnętrznej i sporządzać dokumentację dotyczącą kontroli wewnętrznej. | 2,0 | Student nie potrafi formułować celów kontorli wewnętrznej. |
3,0 | Student potrafi identyfikować ryzyko kontroli wewnętrznej. | |
3,5 | Student potrafi formułować cele kontroli wewnętrznej i sporządzać częściową dokumentację kontroli wewnętrznej. | |
4,0 | Student potrafi formułować cele, identyfikować ryzyko kontroli wewnętrznej. | |
4,5 | Student potrafi formułować cele, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli wewnętrznej. | |
5,0 | Student potrafi formułować cele, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli wewnętrznej i sporządzać dokumentację dotyczącą kontroli wewnętrznej. | |
Z_1A_D8/5_U02 Student potrafi analizować obieg dokumentacji źródłowej w badanej jednostce. | 2,0 | Student nie potrafi analizować obiegu dokumentacji źródłowej w jednostce. |
3,0 | Student potrafi rozróźnić dokumenty źródłowe w jednostce. | |
3,5 | Student potrafi grupować tematycznie dokumenty źródłowe i je archiwizować. | |
4,0 | Student potrafi analizować dokumenty źródłowe w wybranych obszarach działalności jednostki. | |
4,5 | Student potrafi dobrze analizować obieg dokumentów źródłowych. | |
5,0 | Student samodzielnie analizuje obieg dokumentacji źródłowej we wszystkich obszarach działalności jednostki. | |
Z_1A_D8/5_U03 Student zna sposób organizacji kontroli wewnętrznej i potrafi przeprowadzić kontrolę wewnętrzną w jednostce gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi organizować kontroli wewnętrznej. |
3,0 | Student potrafi ustalić cele i harmonogram kontroli wewnętrznej. | |
3,5 | Student potrafi ustalić ryzyko kontroli wewnętrznej. | |
4,0 | Student potrafi zorganizować kontrolę funkcjonalną w wybranym dziale jednostki. | |
4,5 | Student umie zastosować wybraną metodę do analizy ryzyka. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić kontrolę wewnętrzną w jednostce gospodarczej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/5_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | 2,0 | Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką. |
3,0 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,0 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. |
Literatura podstawowa
- Uryga J., Bienias I., Organizacja systemu rachunkowości i kontroli wewnętrznej w podmiocie badanym, SKwP, Warszawa, 2005
- Sawicki K., Winiarska K., Badanie sprawozdań finansowych w warunkach funkcjonowania audytu i kontroli wewnętrznej, KIBR, Warszawa, 2006
- Winiarska K., Wewnętrzna kontrola finansowo-księgowa w firmie, ODDK, Gdańsk, 2006
Literatura dodatkowa
- Rup W., Instrukcja kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, ODDK, Gdańsk, 2006
- Klimas M., Kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 1985