Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy
Sylabus przedmiotu Socjologia pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia pracy | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć podstawy z przedmiotu socjologia. |
W-2 | Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania się, negocjowania oraz pracy w zespole. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma możliwość zdobycia wiedzy z zakresu organizacji i socjologii pracy, która zajmuje się zbiorowościami społecznymi i ich relacjami z pracą. Student pozna zjawiska i procesy z zakresu zarządzania zespołami pracowniczymi. |
C-2 | Na przedmiocie socjologia pracy zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. | 3 |
T-K-2 | Działalność społeczno-zawodowa pracownika. Modele poszczególnych stosunków pracy. | 2 |
T-K-3 | Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie. Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. | 2 |
T-K-4 | Sposoby prowadzenia negocjacji – style negocjowania. Negocjacje jako forma uzgodnienia odmiennych punktów widzenia. | 2 |
T-K-5 | Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. | 2 |
T-K-6 | Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. | 3 |
T-K-7 | Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w konwersatoriach. Aktywne uczestnictwo - praca w grupach. | 15 |
A-K-2 | Studiowanie podanej przez prowadzącego literatury. Studiowanie uzupełniających materiałów literaturowych. | 8 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
A-K-4 | Konsultacje z prowadzącym konwersatoria. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia. |
M-2 | Prezentacja multimedialna. |
M-3 | Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do negocjacji (np. rozmowa kwalifikacyjna, zwolnienia z pracy, awans, wynagrodzenie) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowego kolokwium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/3_W01 Student pozna podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy, a także obowiązki pracownika i pracodawcy. | Z_1A_W01, Z_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W05 | C-2, C-1 | T-K-1, T-K-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_D2/3_W02 Pozna sposoby prowadzenia negocjacji – style negocjowania, m.in. tak potrzebne w codziennej pracy. | Z_1A_W06, Z_1A_W07 | S1A_W05, S1A_W06 | C-1, C-2 | T-K-3, T-K-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/3_U01 Posiada umiejętność kierowanie zespołem pracowniczym i przeciwdziała dezorganizacji zespołu pracowniczego. | Z_1A_U03, Z_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08 | C-1, C-2 | T-K-5, T-K-6 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_D2/3_U02 Potrafi wskazać na hierarchię potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. Posiada umiejętność zmotywowania pracownika do swojej pracy lub też nowego przedsięwzięcia. | Z_1A_U05, Z_1A_U17 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06 | C-1, C-2 | T-K-6, T-K-7, T-K-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/3_K01 Posiada kompetencje do wskazania na: obciążenia psychofizycznego, zmęczenia, wypalenia zawodowego, stressu, lobbingu. Potrafi temu zaradzić. | Z_1A_K06, Z_1A_K02, Z_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2 | T-K-5, T-K-7, T-K-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/3_W01 Student pozna podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy, a także obowiązki pracownika i pracodawcy. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D2/3_W02 Pozna sposoby prowadzenia negocjacji – style negocjowania, m.in. tak potrzebne w codziennej pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/3_U01 Posiada umiejętność kierowanie zespołem pracowniczym i przeciwdziała dezorganizacji zespołu pracowniczego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D2/3_U02 Potrafi wskazać na hierarchię potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. Posiada umiejętność zmotywowania pracownika do swojej pracy lub też nowego przedsięwzięcia. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/3_K01 Posiada kompetencje do wskazania na: obciążenia psychofizycznego, zmęczenia, wypalenia zawodowego, stressu, lobbingu. Potrafi temu zaradzić. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie socjologii pracy i działalności społeczno-zawodowych pracownika, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wyd. Ak. Ekonom, Poznań, 2000
- Sztompka P., Socjologia, - analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków, 2003
- Manek A.M., Osobiste i społeczne aspekty pracy, Lublin, 1997
Literatura dodatkowa
- Sztumski J., Socjologia pracy, Wyd. GWSH, Katowice, 1999
- Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Wyd. AK. Ekonom, Wrocław, 1999