Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość finansowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.2
T-A-2Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.2
T-A-3Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.2
T-A-4Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie2
T-A-5Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego2
T-A-6Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego.2
T-A-7Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych.3
15
wykłady
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych2
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.2
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.2
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.2
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe2
T-W-6Przychody i koszty.2
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć - rozwiązywanie zadań problemowych25
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egazminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C8_W01
Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej
Z_1A_W03, Z_1A_W01, Z_1A_W07S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06C-5, C-2, C-1, C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-W-5, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-W-3, T-W-2, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-4, S-5, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C8_U01
Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U13, Z_1A_U16, Z_1A_U11S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07C-2, C-3, C-5, C-1, C-4T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-W-5, T-A-3, T-W-2, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-4M-3, M-4, M-2, M-1S-4, S-1, S-2, S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C8_K01
Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu
Z_1A_K08, Z_1A_K04, Z_1A_K01S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06C-4, C-2, C-3, C-5, C-1T-A-5, T-W-6, T-W-1, T-A-4, T-W-3, T-A-7, T-A-2, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-A-6, T-W-4, T-A-3M-4, M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C8_W01
Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej
2,0Student nie zna zasad rachunkowości, nie zna zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
3,0Student zna niektóre zasady rachunkowości oraz zna podstawy ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości, zna zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz zna podstawowe zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz zna podstawowe zasady ewidencji i ustalania wyniku finansowego.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
5,0Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości, zna szczegółowe regulacjie prawa bilansowego, zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C8_U01
Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C8_K01
Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej a proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej oraz proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych z zakresu rachunkowości finansowej, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Akt prawny, 1. Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości r.(Dz. U. Nr. 121, poz.591 z póź. zm, 2011
  2. praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Komentarz do ustawy o rachunkowości, Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  3. praca zbiorowa pod red. B. Nadolnej, Przewodnik z podstaw rachunkowości, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 2005
  4. praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość. Zasady prowadzenia w jednostkach gospodarczych według polskiego prawa bilansowego, Expert, Wrocław, 2009, część I
  5. praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość. Zasady prowadzenia w jednostkach gospodarczych według polskiego prawa bilansowego, Expert, Wrocław, 2009, Część II zadania z rozwiązaniami

Literatura dodatkowa

  1. Helin A, Metody i techniki badania sprawozdań finansowych, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 2001
  2. Marzec J., Badanie sprawozdań finansowych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział Warszawski, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.2
T-A-2Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.2
T-A-3Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.2
T-A-4Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie2
T-A-5Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego2
T-A-6Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego.2
T-A-7Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych2
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.2
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.2
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.2
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe2
T-W-6Przychody i koszty.2
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć - rozwiązywanie zadań problemowych25
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egazminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C8_W01Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W07objaśnia znaczenie i sposoby gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
Treści programoweT-A-3Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.
T-A-2Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.
T-A-6Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego.
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe
T-A-4Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
T-A-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.
T-A-7Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych.
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.
T-A-5Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego
T-W-6Przychody i koszty.
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wyklad informacyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad rachunkowości, nie zna zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
3,0Student zna niektóre zasady rachunkowości oraz zna podstawy ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości, zna zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz zna podstawowe zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz zna podstawowe zasady ewidencji i ustalania wyniku finansowego.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
5,0Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości, zna szczegółowe regulacjie prawa bilansowego, zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C8_U01Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U13potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U16prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.
C-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
Treści programoweT-A-6Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego.
T-A-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.
T-A-4Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe
T-A-3Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.
T-A-7Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych.
T-A-2Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.
T-A-5Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.
T-W-6Przychody i koszty.
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C8_K01Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08jest przygotowany do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzglednieniem zasad etycznych
Z_1A_K04jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Z_1A_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.
C-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
Treści programoweT-A-5Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego
T-W-6Przychody i koszty.
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych
T-A-4Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.
T-A-7Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych.
T-A-2Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe
T-A-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.
T-A-6Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego.
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.
T-A-3Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wyklad informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej a proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej oraz proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych z zakresu rachunkowości finansowej, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości