Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza rynku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rynku pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących analizy rynku.
W-2Problematyka zajęć wymaga znajomości przeprowadzania analizy rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest zaprezentowanie studentom podstawowych zagadnień dotyczących rynku pracy, podaży i popytu na pracę.
C-2Celem nauczania jest zapoznanie studenta z klasyfikacją zawodów i specjalności, a także tematyką zagrożeń fizycznych w środowisku pracy.
C-3Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i na świecie.
C-4Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach wrunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.3
T-K-2Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.4
T-K-3Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.2
9
wykłady
T-W-1Rynek pracy - istota i funkcja. Instytucje rynku pracy. Rynek pracy - funkcjonowanie narodowych rynków pracy i procesy umiędzynarodowienia.2
T-W-2Lokalne rynki pracy. Edukacja a szanse na rynku pracy. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku. Klasyfikacja zawodów i specjalności. Zawodoznawstwo.2
T-W-3Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy.2
T-W-4Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe, wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.2
T-W-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach.15
A-K-2Przygotowanie do ćwiczeń m.in. z aktywnego poszukiwania pracy.5
A-K-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.5
A-K-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie prezentacji7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje.
M-2Wykład informacyjny - prezentacje multimedialne
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do rozmowy kwalifikacyjnej i aktywnej formy poszukiwania pracy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/10_W01
Student posiada wiedzę na temat istoty i funkcji rynku pracy.
ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W10S1A_W01, S1A_W07C-1, C-4T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1
ZN1_1A_D2/10_W02
Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy.
ZN1_1A_W03, ZN1_1A_W06S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/10_U01
Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
ZN1_1A_U04, ZN1_1A_U06S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-4, C-3T-K-2, T-W-3M-2, M-3S-1
ZN1_1A_D2/10_U02
Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
ZN1_1A_U09, ZN1_1A_U17S1A_U01, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-2, C-3T-K-2, T-W-4, T-K-1M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/10_K01
Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
ZN1_1A_K08, ZN1_1A_K07S1A_K03, S1A_K04C-4, C-3T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/10_W01
Student posiada wiedzę na temat istoty i funkcji rynku pracy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/10_W02
Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/10_U01
Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/10_U02
Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/10_K01
Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borkowska S., Rynek pracy wobec integracji z Unią Europejską, Wydawnictwo IPiSS, Warszawa, 2002
  2. Borkowska S., Rynek prafcy wobec integracji z Unią Europejską, IPiSS, Warszawa, 2002
  3. Kotlarz D., Rynek pracy w teorii i praktyce, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice, 1998
  4. Kotlarz D., Rynek pracy w teorii i praktyce, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
  5. Rotkiewicz M., Zatrudnianie niepełnosprawnych, poradnik dla pracodawcy i pracownika, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2008
  6. Boni M. (red.), Elastyczny rynek pracy w Polsce. Jak sprostać temu wyzwaniu? Zeszyty BRE Bank – CASE nr 73, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kowalska A., Szafran A., Kowalski A., Czeredys-Wójtowicz M., Szczególne formy zatrudnienia: prawne, podatkowe i ubezpieczeniowe w 2009 roku., Difin, 2009
  2. Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii., PWN, Warszawa 1996, 2011
  3. Kryńska E. (red.), Rynek pracy w wybranych krajach. Metody przeciwdziałania bezrobociu., IPiSS, Warszawa, 1999

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.3
T-K-2Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.4
T-K-3Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek pracy - istota i funkcja. Instytucje rynku pracy. Rynek pracy - funkcjonowanie narodowych rynków pracy i procesy umiędzynarodowienia.2
T-W-2Lokalne rynki pracy. Edukacja a szanse na rynku pracy. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku. Klasyfikacja zawodów i specjalności. Zawodoznawstwo.2
T-W-3Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy.2
T-W-4Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe, wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.2
T-W-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach.15
A-K-2Przygotowanie do ćwiczeń m.in. z aktywnego poszukiwania pracy.5
A-K-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.5
A-K-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie prezentacji7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/10_W01Student posiada wiedzę na temat istoty i funkcji rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W10zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zaprezentowanie studentom podstawowych zagadnień dotyczących rynku pracy, podaży i popytu na pracę.
C-4Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach wrunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
Treści programoweT-W-3Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy.
T-W-1Rynek pracy - istota i funkcja. Instytucje rynku pracy. Rynek pracy - funkcjonowanie narodowych rynków pracy i procesy umiędzynarodowienia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia, informacje.
M-2Wykład informacyjny - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/10_W02Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W03ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
ZN1_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zaprezentowanie studentom podstawowych zagadnień dotyczących rynku pracy, podaży i popytu na pracę.
C-2Celem nauczania jest zapoznanie studenta z klasyfikacją zawodów i specjalności, a także tematyką zagrożeń fizycznych w środowisku pracy.
Treści programoweT-W-2Lokalne rynki pracy. Edukacja a szanse na rynku pracy. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku. Klasyfikacja zawodów i specjalności. Zawodoznawstwo.
T-W-3Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia, informacje.
M-2Wykład informacyjny - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/10_U01Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
ZN1_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-4Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach wrunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-3Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-K-2Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-W-3Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacje multimedialne
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do rozmowy kwalifikacyjnej i aktywnej formy poszukiwania pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/10_U02Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
ZN1_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Celem nauczania jest zapoznanie studenta z klasyfikacją zawodów i specjalności, a także tematyką zagrożeń fizycznych w środowisku pracy.
C-3Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-K-2Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-W-4Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe, wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.
T-K-1Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do rozmowy kwalifikacyjnej i aktywnej formy poszukiwania pracy.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/10_K01Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K08jest przygotowany do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
ZN1_1A_K07jest przygotowany do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach wrunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-3Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-K-1Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-K-3Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.
T-K-2Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-W-3Źródła informacji o rynku pracy. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny - prezentacje multimedialne
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do rozmowy kwalifikacyjnej i aktywnej formy poszukiwania pracy.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0