Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci powinni umieć tworzyć kwestionariusz ankiety
C-3Studenci powinni dobierać różne metody badawcze do potrzeb informacyjnych podmiotu
C-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-6Studenci powinni umieć tworzyc kwestionariusz ankiety
C-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie problemów badawczych2
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty - zasady stosowania4
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-A-5tworzenie map percepcji2
T-A-6burza mózgów2
T-A-7tworzenie raportu z badań1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych2
T-W-2Rodzaje badań marketingowych2
T-W-3Przedmiot badań2
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys4
T-W-5procedury doboru próby badawczej2
T-W-6Nowoczesne metody badawcze - telemetria, OMNIBUS, metoda TRIM, neuromarketing3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2własne badanie rynku15
A-A-3przygotowanie do zajęć10
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5przygotowanie do kolokwium15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowaywanie do zajęć6
A-W-3przygotowanie do kolokwium9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady problemowe
M-2dyskusja nad tekstem
M-3film
M-4praca w grupach
M-5Wykłady problemowe
M-6Dyskusja nad tekstem
M-7Film
M-8Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zjęciach
S-2Ocena formująca: oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
S-3Ocena formująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-4Ocena formująca: Kolokwium
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-6Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C6_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
ZN1_1A_W01S1A_W01C-4, C-5T-W-2M-7, M-5S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C6_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U10S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05C-4, C-7T-A-1M-8, M-5S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C6_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
ZN1_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-4T-W-4M-8, M-5S-6
ZN1_1A_C6_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
ZN1_1A_K04S1A_K04C-7, C-5T-A-7, T-W-1, T-W-4M-6, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C6_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C6_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C6_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_C6_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe - metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Doman D., Dennison D., Badania marketingowe w malej firmie, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie problemów badawczych2
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty - zasady stosowania4
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-A-5tworzenie map percepcji2
T-A-6burza mózgów2
T-A-7tworzenie raportu z badań1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych2
T-W-2Rodzaje badań marketingowych2
T-W-3Przedmiot badań2
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys4
T-W-5procedury doboru próby badawczej2
T-W-6Nowoczesne metody badawcze - telemetria, OMNIBUS, metoda TRIM, neuromarketing3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2własne badanie rynku15
A-A-3przygotowanie do zajęć10
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5przygotowanie do kolokwium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowaywanie do zajęć6
A-W-3przygotowanie do kolokwium9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_W01Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
Treści programoweT-W-2Rodzaje badań marketingowych
Metody nauczaniaM-7Film
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_U01Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
ZN1_1A_U10potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-A-1Formułowanie problemów badawczych
Metody nauczaniaM-8Praca w grupach
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_K01Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K02jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
Treści programoweT-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
Metody nauczaniaM-8Praca w grupach
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C6_K02Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K04jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
Treści programoweT-A-7tworzenie raportu z badań
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
Metody nauczaniaM-6Dyskusja nad tekstem
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0