Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Human Resources Management:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Human Resources Management
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1There aren’t any.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Develop a working knowledge of Human Resources Management
C-2Link Human Resources Management theory with Human Resources Management practice
C-3Analyze Human Resources Management case studies

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1The meaning and aims of human resources management (HRM)3
T-W-2Human resource planning2
T-W-3Recruitment and selection4
T-W-4Motivation3
T-W-5The importance of communication2
T-W-6Appraisal, training and counselling4
T-W-7Managing conflict3
T-W-8Handling people problems3
T-W-9Managing stress4
T-W-10Disciplinary handling2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Konsultacje do wykładu.20
A-W-3Praca własna (czytanie literatury)45
A-W-4Przygotowanie projektu zaliczeniowego20
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.33
A-W-6Obecność na zaliczeniu.2
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opowiadanie, opis, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy).
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z zrealizowanego materiału.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_OJ1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: Podać definicję zarządzania zasobami ludzkimi Scharakteryzować funkcje zarządzania zasobami ludzkimi Wyjaśnić znaczenie planowania zasobów ludzkich w organizacji Podać definicję procesu rekrutacji i selekcji
ZN1_1A_W12S1A_W08, S1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_OJ1_U01
Rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie Umieć posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi Umieć zastosować odpowiednie teorie do zarządzania ludźmi w organizacji Być przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji Umieć posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji Umieć zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
ZN1_1A_U17, ZN1_1A_U19S1A_U06, S1A_U10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_OJ1_K01
Wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi Będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
ZN1_1A_K01, ZN1_1A_K02S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_OJ1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: Podać definicję zarządzania zasobami ludzkimi Scharakteryzować funkcje zarządzania zasobami ludzkimi Wyjaśnić znaczenie planowania zasobów ludzkich w organizacji Podać definicję procesu rekrutacji i selekcji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_OJ1_U01
Rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie Umieć posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi Umieć zastosować odpowiednie teorie do zarządzania ludźmi w organizacji Być przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji Umieć posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji Umieć zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
2,0Student nie rozumie problematyki zarzadzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz nie umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania ludźmi
3,0Student rozumie problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu, dodatkowo umie posługiwać się niektórymi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
4,5Student posługuje się wszystkimi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, umie posługiwać się wszystkimi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
5,0Student rozumie problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, umieć zastosować odpowiednie teorie zarządzania ludźmi w organizacji, jest przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji, umie posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz zastosować w praktyce techniki redukowania stresu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_OJ1_K01
Wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi Będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, ale posługuje się technikami zarządzania ludźmi w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania ludźmi w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w ogranizacji

Literatura podstawowa

  1. M. Armstrong, The Handbook of Human Resource Management Practice, Kogan Page, 2003

Literatura dodatkowa

  1. M. Dale, Successful Recruitment and Selection. A Practical Guide for Managers, Kogan Page, London, 1995
  2. L. Rae, Planning and Designing Training Programmes, Gower, Aldershot, Hampshire, 1997
  3. F. Poels, Job Evaluation and Remunaration Strategies, Kogan Page, London, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The meaning and aims of human resources management (HRM)3
T-W-2Human resource planning2
T-W-3Recruitment and selection4
T-W-4Motivation3
T-W-5The importance of communication2
T-W-6Appraisal, training and counselling4
T-W-7Managing conflict3
T-W-8Handling people problems3
T-W-9Managing stress4
T-W-10Disciplinary handling2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Konsultacje do wykładu.20
A-W-3Praca własna (czytanie literatury)45
A-W-4Przygotowanie projektu zaliczeniowego20
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.33
A-W-6Obecność na zaliczeniu.2
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_OJ1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: Podać definicję zarządzania zasobami ludzkimi Scharakteryzować funkcje zarządzania zasobami ludzkimi Wyjaśnić znaczenie planowania zasobów ludzkich w organizacji Podać definicję procesu rekrutacji i selekcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W12identyfikuje procesy zmian w organizacjach, charakteryzuje ewolucję struktur organizacyjnych oraz wskazuje na czynniki strukturotwórcze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Develop a working knowledge of Human Resources Management
C-2Link Human Resources Management theory with Human Resources Management practice
C-3Analyze Human Resources Management case studies
Treści programoweT-W-1The meaning and aims of human resources management (HRM)
T-W-2Human resource planning
T-W-3Recruitment and selection
T-W-4Motivation
T-W-5The importance of communication
T-W-6Appraisal, training and counselling
T-W-7Managing conflict
T-W-8Handling people problems
T-W-9Managing stress
T-W-10Disciplinary handling
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opowiadanie, opis, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy).
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z zrealizowanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_OJ1_U01Rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie Umieć posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi Umieć zastosować odpowiednie teorie do zarządzania ludźmi w organizacji Być przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji Umieć posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji Umieć zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
ZN1_1A_U19posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim z zakresu ekonomii i zarządzania, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Develop a working knowledge of Human Resources Management
C-2Link Human Resources Management theory with Human Resources Management practice
C-3Analyze Human Resources Management case studies
Treści programoweT-W-2Human resource planning
T-W-3Recruitment and selection
T-W-4Motivation
T-W-5The importance of communication
T-W-6Appraisal, training and counselling
T-W-7Managing conflict
T-W-8Handling people problems
T-W-9Managing stress
T-W-10Disciplinary handling
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy).
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z zrealizowanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie problematyki zarzadzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz nie umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania ludźmi
3,0Student rozumie problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu, dodatkowo umie posługiwać się niektórymi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
4,5Student posługuje się wszystkimi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, umie posługiwać się wszystkimi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
5,0Student rozumie problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, umieć zastosować odpowiednie teorie zarządzania ludźmi w organizacji, jest przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji, umie posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_OJ1_K01Wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi Będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
ZN1_1A_K02jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Develop a working knowledge of Human Resources Management
C-2Link Human Resources Management theory with Human Resources Management practice
C-3Analyze Human Resources Management case studies
Treści programoweT-W-2Human resource planning
T-W-3Recruitment and selection
T-W-4Motivation
T-W-5The importance of communication
T-W-6Appraisal, training and counselling
T-W-7Managing conflict
T-W-8Handling people problems
T-W-9Managing stress
T-W-10Disciplinary handling
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy).
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z zrealizowanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, ale posługuje się technikami zarządzania ludźmi w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania ludźmi w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w ogranizacji