Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo administracyjne
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć prawa i prawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
C-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zasady postepowania administracyjnego2
T-K-2Strona w postępowaniu administracyjnym1
T-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego1
T-K-4Środki odwoławcze2
T-K-5Postępowanie egzekucyjne1
T-K-6Sądownictwo administracyjne2
9
wykłady
T-W-1Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej1
T-W-2Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny1
T-W-3Istota samorządu1
T-W-4Najważniejsze organy w RP1
T-W-5Pojęcie kontroli i nadzoru1
T-W-6Referendum1
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst2
T-W-8Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Opracowanie referatów15
A-K-2ROzwiązywanie kazusów10
A-K-3Opracowanie projketów skargi5
30
wykłady
A-W-1analiza akt postepowania administarcyjnego20
A-W-2Prezentacje10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D4/9_W01
Ma wiedzę o strukturach w administracji
ZN1_1A_W02, ZN1_1A_W04S1A_W02, S1A_W03C-3, C-1, C-2T-W-7, T-K-6, T-K-5, T-W-4, T-W-3M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D4/9_U01
Analizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
ZN1_1A_U03S1A_U02, S1A_U06C-3, C-2T-K-3, T-W-7, T-K-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3
ZN1_1A_D4/9_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U05, ZN1_1A_U03S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06C-1T-W-7, T-K-5, T-W-3, T-K-6, T-K-4M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D4/9_K01
Dzięki zdobytej wiedzy, potrafi podejmować właściwe, zgodne z prawem decyzje.
ZN1_1A_K01, ZN1_1A_K04S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06C-2T-K-6, T-W-7, T-K-5M-3S-1, S-2
ZN1_1A_D4/9_K02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy konieczności ciągłego jej uzupełniania.
ZN1_1A_K06, ZN1_1A_K02S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07C-1, C-2T-W-6, T-K-3, T-W-3M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D4/9_W01
Ma wiedzę o strukturach w administracji
2,0Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu więcej niż dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu wiecej niż dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
5,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu bardzo dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D4/9_U01
Analizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
2,0Student nie potrafi analizować i nie jest świadom podejmowanych decyzji
3,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu bardzo dobrym
ZN1_1A_D4/9_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
2,0Stydent nie potrafi wykorzystać wiedzy w praktyce
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D4/9_K01
Dzięki zdobytej wiedzy, potrafi podejmować właściwe, zgodne z prawem decyzje.
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy.
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób dobry
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób bardzo dobry
ZN1_1A_D4/9_K02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy konieczności ciągłego jej uzupełniania.
2,0Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,5Student potrafi wykorzystac zdobytę wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Z. Leoński, Zarys prawa administracyjnego, Warszawa, 2004
  2. M. Wierzbowski, J. Jagielski, J. Lang, M. Szubiakowski, Al Wiktorowska, Prawo admisnitracyjne, Lexsis Nexsis, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Z. Leoński, Samorząd terytorialny RP, Warszawa, 2005
  2. B. Adamiak, J. Borkowski, Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zasady postepowania administracyjnego2
T-K-2Strona w postępowaniu administracyjnym1
T-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego1
T-K-4Środki odwoławcze2
T-K-5Postępowanie egzekucyjne1
T-K-6Sądownictwo administracyjne2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej1
T-W-2Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny1
T-W-3Istota samorządu1
T-W-4Najważniejsze organy w RP1
T-W-5Pojęcie kontroli i nadzoru1
T-W-6Referendum1
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst2
T-W-8Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Opracowanie referatów15
A-K-2ROzwiązywanie kazusów10
A-K-3Opracowanie projketów skargi5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1analiza akt postepowania administarcyjnego20
A-W-2Prezentacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/9_W01Ma wiedzę o strukturach w administracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
ZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-K-6Sądownictwo administracyjne
T-K-5Postępowanie egzekucyjne
T-W-4Najważniejsze organy w RP
T-W-3Istota samorządu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu więcej niż dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
4,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu wiecej niż dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
5,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu bardzo dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/9_U01Analizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-K-2Strona w postępowaniu administracyjnym
T-W-1Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować i nie jest świadom podejmowanych decyzji
3,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/9_U02Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
ZN1_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
ZN1_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
Treści programoweT-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-K-5Postępowanie egzekucyjne
T-W-3Istota samorządu
T-K-6Sądownictwo administracyjne
T-K-4Środki odwoławcze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stydent nie potrafi wykorzystać wiedzy w praktyce
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/9_K01Dzięki zdobytej wiedzy, potrafi podejmować właściwe, zgodne z prawem decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
ZN1_1A_K04jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-K-6Sądownictwo administracyjne
T-W-7Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-K-5Postępowanie egzekucyjne
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy.
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób dobry
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób więcej niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób bardzo dobry
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/9_K02Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy konieczności ciągłego jej uzupełniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K06jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
ZN1_1A_K02jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-6Referendum
T-K-3Wadliwość aktu administarcyjnego
T-W-3Istota samorządu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,5Student potrafi wykorzystac zdobytę wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu bardzo dobrym