Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy
Sylabus przedmiotu Socjologia pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia pracy | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z socjologii. |
W-2 | Znajomość lokalnego rynku pracy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych. |
C-2 | Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika. |
C-3 | Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika. | 2 |
T-K-2 | Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie. | 2 |
T-K-3 | Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy. | 2 |
T-K-4 | Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje. | 1 |
T-K-5 | Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-K-2 | Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 10 |
A-K-3 | Przygotowanie do dyskusji na temat wpływu osobowości jednostek na ich funkcjonowanie w zespołach pracowniczych. | 6 |
A-K-4 | Przygotowanie do zalicznia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym |
M-3 | Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D2/3_W01 Student zna pojęcia z zakresu socjologii pracy i potrafi zdefiniować pracę. Zna obowiązki pracobiorcy i pracodawcy. | ZN1_1A_W02, ZN1_1A_W05 | S1A_W02, S1A_W04 | C-2 | T-K-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
ZN1_1A_D2/3_W02 Student potrafi rozróżnić osobowości pracownika. Posiada wiedzę na temat kierowania zespołem. Poznał znaczenie motywacji i ich wpływ na efekty pracy. | ZN1_1A_W04, ZN1_1A_W05 | S1A_W03, S1A_W04 | C-2 | T-K-1, T-K-2 | M-2, M-1 | S-1 |
ZN1_1A_D2/3_W03 Student wie co to obciążenia psychofizyczne w pracy i po pracy(zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, mobbing). Posiada wiedzę na temat konkurencyjności na rynku pracy. | ZN1_1A_W10, ZN1_1A_W06 | S1A_W05, S1A_W07 | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D2/3_U01 Student posiada umiejętność pracy w grupie. Potrafi funkcjonować w grupe formalnej i nieformalnej. | ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08 | C-2 | T-K-3 | M-1, M-2 | S-3 |
ZN1_1A_D2/3_U02 Posiada umiejętność kierowania zespołem, komunikowania się i negocjowania. | ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U06, ZN1_1A_U09 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3, C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3 | M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
ZN1_1A_D2/3_U03 Potrafi zmotywować pracowników do pracy i innych działań społecznych. | ZN1_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U06, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-K-3, T-K-4 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D2/3_K01 Student posiada kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów w pracy, posiada kompetencje dobrego negocjatora i potrafi umiejętnie komunikować się z osobami o różnej osobowości. | ZN1_1A_K06, ZN1_1A_K10 | S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07 | C-1, C-3 | T-K-5, T-K-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D2/3_W01 Student zna pojęcia z zakresu socjologii pracy i potrafi zdefiniować pracę. Zna obowiązki pracobiorcy i pracodawcy. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D2/3_W02 Student potrafi rozróżnić osobowości pracownika. Posiada wiedzę na temat kierowania zespołem. Poznał znaczenie motywacji i ich wpływ na efekty pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D2/3_W03 Student wie co to obciążenia psychofizyczne w pracy i po pracy(zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, mobbing). Posiada wiedzę na temat konkurencyjności na rynku pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D2/3_U01 Student posiada umiejętność pracy w grupie. Potrafi funkcjonować w grupe formalnej i nieformalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D2/3_U02 Posiada umiejętność kierowania zespołem, komunikowania się i negocjowania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D2/3_U03 Potrafi zmotywować pracowników do pracy i innych działań społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D2/3_K01 Student posiada kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów w pracy, posiada kompetencje dobrego negocjatora i potrafi umiejętnie komunikować się z osobami o różnej osobowości. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2000
- Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1999
- Sztumski J., Socjologia pracy, Wyd. GWSH, Katowice, 1999
Literatura dodatkowa
- Manek A.M., Osobiste i społeczne aspekty pracy, Wyd., Lublin, 1997
- Sztompka P., Socjologia - analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków, 2003