Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Determinanty rozwoju zrównoważonego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Determinanty rozwoju zrównoważonego | ||
Specjalność | Ekonomika środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. Przedmiot ma charakter wprowadzającego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą zrównoważonego rozwoju, przedstawienie interakcji człowiek – gospodarka - środowisko. Przedstawione zostaną także założenia unijnych strategii rozwoju społeczno-gospodarczego w XXI wieku. |
C-2 | Umiejętność identyfikacji i analizy wpływu najważniejszych zagrożeń dla zrównoważonego rozwoju oraz możliwości ich ograniczania oraz zapobiegania im. |
C-3 | Pozyskanie kompetencji i umiejętności interpretacji zjawisk oraz czynników w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Geneza zrównoważonego rozwoju, pojęcie oraz podstawowe dokumenty. | 2 |
T-K-2 | Zrównoważony rozwój w Unii Europejskiej /Strategia Lizbońska i Strategia z Goeteborga. | 2 |
T-K-3 | Charakterystyka głównych zagrożeń cywilizacyjnych. | 1 |
T-K-4 | Globalne ocieplenie. | 1 |
T-K-5 | Przeeksploatowanie zasobów. | 2 |
T-K-6 | Zmniejszanie bioróżnorodności. | 1 |
T-K-7 | Przełowienie i inne aspekty zagrożeń w środowisku wodnym. | 1 |
T-K-8 | Problematyka GMO. | 1 |
T-K-9 | Subsydiowanie gospodarki oraz bariery w handlu międzynarodowym. | 1 |
T-K-10 | Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. | 2 |
T-K-11 | Odpowiedzialne rybołówstwo jako działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-K-2 | Lektura materiałów przygotowujących do konwersatoriów, lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć. | 25 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/7_W01 Posiada wiedzę z zakresu czynników i instrumentów wpływających na możliwość realizacji gospodarowania zgodnego z koncepcją zrównoważonego rozwoju, w tym wiedzę o wybranych branżach gospodarki i działaniach przedsiębiorczych zgodnych z zasadami ekologii. | E_2A_W01, E_2A_W15 | S2A_W01, S2A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-10, T-K-8, T-K-6, T-K-9, T-K-7, T-K-5, T-K-4, T-K-11, T-K-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/7_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. | E_2A_U03, E_2A_U16 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07 | C-2, C-3 | T-K-2, T-K-6, T-K-4, T-K-10, T-K-3, T-K-7, T-K-5, T-K-9 | M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/7_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania czynników warunkujących rozwój zrównoważony w działalności gospodarczej, jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | E_2A_K07 | S2A_K03 | C-2, C-3 | T-K-3, T-K-5, T-K-6, T-K-10, T-K-9, T-K-2 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/7_W01 Posiada wiedzę z zakresu czynników i instrumentów wpływających na możliwość realizacji gospodarowania zgodnego z koncepcją zrównoważonego rozwoju, w tym wiedzę o wybranych branżach gospodarki i działaniach przedsiębiorczych zgodnych z zasadami ekologii. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/7_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/7_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania czynników warunkujących rozwój zrównoważony w działalności gospodarczej, jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników. |
Literatura podstawowa
- Kapusta F., Agrobiznes a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław, 2008
- Bocian A., Rozwój regionalny a rozwój zrównoważony : praca zbiorowa., Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2008
- red. Poskrobko B. i Kozłowski S., Zrównoważony rozwój, Komitet "Człowiek i Środowisko" przy Prezydium PAN, Bialystok, 2005
- red. Graczyk A., Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii i w praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, 2007
Literatura dodatkowa
- red. Mieczysław Adamowicz, Zrównoważony i trwały rozwój wsi i rolnictwa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2006