Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Polityka ekologiczna UE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka ekologiczna UE
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz1 <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs makro i mikroekonomii
W-2Ogólna znajomość zagadnień z zakresu ochrony śropdowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
C-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Monitorin jakości srodowiska3
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska3
T-K-3Narzędzia zarządzania środowiskiem3
T-K-4Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym3
T-K-5Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie3
15
wykłady
T-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza3
T-W-2System zarządzania środowiskowego3
T-W-3Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty3
T-W-4Bariery ekonomiczne w realizacji celów polityki ekologicznej UE3
T-W-5Lokalne i regionalne instrumenty polityki ekologicznej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-K-2praca własna studenta obejmująca m.in. studiowanie literatury przedmiotu, udział w kosultacjach45
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-W-2praca własna student obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - realizacja opracowań temayycznych20
A-W-3Przygotowanego projektu ekologicznego10
A-W-4Poszukiwanie literatury i śledzenie portali internetowych o tematyce ekologicznej10
A-W-5Przygotowanie do kolokwium6
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2_W01
Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej
E_2A_W01S2A_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-K-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_2A_D1/2_W02
Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
E_2A_W03S2A_W03C-2, C-1T-K-1, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2_U01
Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego
E_2A_U02S2A_U02C-2, C-1T-K-1, T-K-5, T-K-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2_K01
Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
E_2A_K03S2A_K03C-1T-K-4, T-W-5, T-K-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2_W01
Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o równowadze ekologicznej
3,0Student ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
3,5Student opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
4,0Student dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
4,5Student dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej; treść i forma wypowiedzi poprawne
E_2A_D1/2_W02
Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych metodach ochrony środowiska
3,0Student ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
3,5Student opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
4,0Student dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
4,5Student dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2_U01
Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego
2,0Student nie potrafi określić uwarunkowań lokalnego srodowiska
3,0Student potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
3,5Student opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
4,0Student dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
4,5Student dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2_K01
Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
2,0Student nie ma swiadomości znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
3,0Student ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
3,5Student opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
4,0Student dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi poprawne

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Lipiński A., Podstawy prawne ochrony środowiska, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Monitorin jakości srodowiska3
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska3
T-K-3Narzędzia zarządzania środowiskiem3
T-K-4Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym3
T-K-5Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza3
T-W-2System zarządzania środowiskowego3
T-W-3Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty3
T-W-4Bariery ekonomiczne w realizacji celów polityki ekologicznej UE3
T-W-5Lokalne i regionalne instrumenty polityki ekologicznej3
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-K-2praca własna studenta obejmująca m.in. studiowanie literatury przedmiotu, udział w kosultacjach45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-W-2praca własna student obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - realizacja opracowań temayycznych20
A-W-3Przygotowanego projektu ekologicznego10
A-W-4Poszukiwanie literatury i śledzenie portali internetowych o tematyce ekologicznej10
A-W-5Przygotowanie do kolokwium6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_W01Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-W-3Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty
T-W-5Lokalne i regionalne instrumenty polityki ekologicznej
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o równowadze ekologicznej
3,0Student ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
3,5Student opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
4,0Student dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej
4,5Student dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_W02Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE
C-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-K-1Monitorin jakości srodowiska
T-W-4Bariery ekonomiczne w realizacji celów polityki ekologicznej UE
T-W-1Ochrona środowiska a działalność gospodarcza
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych metodach ochrony środowiska
3,0Student ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
3,5Student opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
4,0Student dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska
4,5Student dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_U01Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-2Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE
C-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-K-1Monitorin jakości srodowiska
T-K-5Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie
T-K-3Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-4Bariery ekonomiczne w realizacji celów polityki ekologicznej UE
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić uwarunkowań lokalnego srodowiska
3,0Student potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
3,5Student opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
4,0Student dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska
4,5Student dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/2_K01Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE
Treści programoweT-K-4Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym
T-W-5Lokalne i regionalne instrumenty polityki ekologicznej
T-K-2Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez,
S-2Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma swiadomości znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
3,0Student ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
3,5Student opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego
4,0Student dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi poprawne