Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Badania operacyjne - przedmiot do wyboru 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania operacyjne - przedmiot do wyboru 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiadomości z zakresu podstaw: analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych. |
C-2 | Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych. |
C-3 | Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi. |
C-4 | Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe. | 5 |
T-L-2 | Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej. | 4 |
T-L-3 | Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą. | 3 |
T-L-4 | Elementy programowania dynamicznego. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 13 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-L-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O5_W01 Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych. | E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W07, E_2A_W01 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08 | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1 |
E_2A_O5_W02 Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W07 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08 | C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O5_U01 Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych. | E_2A_U16, E_2A_U11, E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U08, E_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08 | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
E_2A_O5_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | E_2A_U09, E_2A_U17, E_2A_U07, E_2A_U08 | S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U09, S2A_U10 | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O5_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_2A_K09, E_2A_K06, E_2A_K01, E_2A_K03, E_2A_K02 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07 | C-2, C-1, C-4, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O5_W01 Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych |
3,0 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
3,5 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych | |
E_2A_O5_W02 Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji. | 2,0 | Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji |
3,0 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji | |
3,5 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O5_U01 Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych |
3,0 | Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych | |
4,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia | |
4,5 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia | |
5,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty | |
E_2A_O5_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych | |
3,5 | Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych | |
4,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań | |
4,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O5_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych |
Literatura podstawowa
- Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
- Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Guzik B., Wstęp do badań operacyjnych, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2009
- Hozer J. (red), Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wyd. US, Szczecin, 2009