Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Wycena nieruchomości
Sylabus przedmiotu Język obcy I (niemiecki):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język obcy I (niemiecki) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl>, Iwona Lewandowska <Iwona.Lewandowska@zut.edu.pl>, Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku. |
C-3 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia. |
C-4 | Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Struktura bilansu | 2 |
T-A-2 | Omówienie poszczególnych składowych bilansu również w odniesieniu do możliwości użycia ich w pozabilansowych strukturach językowych. | 2 |
T-A-3 | 3. Analiza bilansu na podstawie przykładowych bilansów. | 2 |
T-A-4 | Próba sporządzenia opinii na temat firmy przy wykorzystaniu informacji zawartych w bilansie. Oczywiście jeżeli firma jest spółką giełdową, gdyż takie firmy zobowiązane są do przejrzystości w swoim działaniu. | 4 |
T-A-5 | Sporządzanie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym. | 2 |
T-A-6 | Omówienie poszczególnych składowych RZS również w odniesieniu do możliwości użycia ich w innych, nie związanych z RZS strukturach językowych. | 2 |
T-A-7 | Próba sporządzenia opinii na temat firmy przy wykorzystaniu informacji zawartych w RZS. Oczywiście jeżeli firma jest spółką giełdową, gdyż takie firmy zobowiązane są do przejrzystości w swoim działaniu. | 4 |
T-A-8 | Globalizacja – pozytywne i negatywne strony dla świata i poszczególnych krajów | 3 |
T-A-9 | Zmiany w Polsce i w Europie wymuszone przez globalizację. | 3 |
T-A-10 | Scenariusze dla Polski, Europy i świata, jeśli globalizacja nadal będzie w tak szybkim tempie postępować | 3 |
T-A-11 | Bankowość i nadzór bankowy (Wybrane systemy niektórych krajów, w tym Polski) Rola i zadania banku centralnego w Polsce i w wybranych krajach. | 6 |
T-A-12 | Makroekonomia-wzrost gospodarczy | 2 |
T-A-13 | Makroekonomia - koniunktura | 2 |
T-A-14 | Makroekonomia- bezrobocie | 2 |
T-A-15 | Makroekonomia- inflacja | 2 |
T-A-16 | Makroekonomia - rynki finansowe | 2 |
T-A-17 | Rola i zadania banku centralnego w Polsce i w wybranych krajach. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia praktyczne | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 30 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-A-5 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | rozwiązywanie problemów |
M-6 | praca z tekstem |
M-7 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F) |
S-2 | Ocena formująca: kartkówka (F) |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A6/N1_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-13, T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-A-9, T-A-15, T-A-8, T-A-1, T-A-17, T-A-16, T-A-14, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-12 | M-1, M-2, M-3, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A6/N1_W02 wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | — | — | C-2 | T-A-17, T-A-8, T-A-2, T-A-9, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-13, T-A-10, T-A-15, T-A-11, T-A-3, T-A-12, T-A-6, T-A-14, T-A-16 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A6/N1_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-1 | T-A-12, T-A-2, T-A-14, T-A-8, T-A-15, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-6, T-A-1, T-A-16, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-17, T-A-13, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-7 | S-3, S-4 |
E_2A_A6/N1_U02 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-2 | T-A-1, T-A-15, T-A-11, T-A-16, T-A-6, T-A-2, T-A-17, T-A-4, T-A-13, T-A-10, T-A-7, T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-A-3, T-A-5, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-7 | S-1, S-3, S-4 |
E_2A_A6/N1_U03 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-3 | T-A-15, T-A-14, T-A-11, T-A-12, T-A-10, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-17, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-13, T-A-4, T-A-16 | M-1, M-6 | S-1, S-4 |
E_2A_A6/N1_U04 potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-4 | T-A-7, T-A-10, T-A-17, T-A-11, T-A-14, T-A-12, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-15, T-A-16, T-A-6, T-A-13, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-9 | M-2, M-6, M-7 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A6/N1_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych | E_2A_K03 | S2A_K03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-13, T-A-11, T-A-10, T-A-7, T-A-15, T-A-6, T-A-2, T-A-12, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-14, T-A-1, T-A-9, T-A-16, T-A-17 | M-2, M-5 | S-3 |
E_2A_A6/N1_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu | E_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K06 | C-3, C-4 | T-A-5, T-A-1, T-A-14, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-8, T-A-17, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-16, T-A-7, T-A-4, T-A-9, T-A-15 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A6/N1_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
3,5 | Student posiada więcej niż podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
E_2A_A6/N1_W02 wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | 2,0 | Student nie zna wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. |
3,0 | Student zna 60 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
3,5 | Student zna 68 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
4,0 | Student zna 76 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
4,5 | Student zna co najmniej 84 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
5,0 | Student zna co najmniej 92 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A6/N1_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | Student nie potrafi formułować ustnych wypowiedzi na tematy techniczne. |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne. | |
3,5 | Student potrafi formułować krótkie, przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne. | |
4,0 | Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne | |
4,5 | Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na różnorodne tematy techniczne. | |
5,0 | Student potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na tematy techniczne | |
E_2A_A6/N1_U02 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością | 2,0 | Student nie rozumie wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. |
3,0 | Student rozumie ok. 60 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
3,5 | Student rozumie ok. 70 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
4,0 | Student rozumie ok. 80 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
4,5 | Student rozumie ok. 85 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
5,0 | Student rozumie ok. 90 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
E_2A_A6/N1_U03 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności | 2,0 | Student nie rozumie czytanych tekstów specjalistycznych. |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
3,5 | Student rozumie co najmniej 68 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
4,0 | Student rozumie co najmniej 76 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
4,5 | Student rozumie co najmniej 84 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
5,0 | Student rozumie co najmniej 92 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
E_2A_A6/N1_U04 potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością | 2,0 | Student nie umie wyszukiwać potrzebnych informacji. |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje. | |
4,0 | Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych specjalistycznych źródeł, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A6/N1_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych | 2,0 | Student nie potrafi określić priorytetów służących do realizacji zadania. |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania. | |
3,5 | Student potrafi określić niezbędne priorytety służące do realizacji zadania. | |
4,0 | Student potrafi określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania. | |
4,5 | Student potrafi dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania. | |
E_2A_A6/N1_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu | 2,0 | Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. |
Literatura podstawowa
- St. Bęza, Blickpunkt Wirtschaft cz. 1 i 2, 2011
- XYZ, Niemiecko-polski słownik tematyczny. Ekonomia, 2011
- XYZ, Czasopismo Markt (przedruki z prasy niemieckiej), 2011
- XYZ, Geschäftskommunikation Verhandlungssprache, Huber, 2012
- Lothar Jung, Betriebswirtschaft, Hueber, 1993