Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - przedmiot do wyboru 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - przedmiot do wyboru 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomii i zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.2
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.1
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.1
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.2
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.1
T-A-6Zasady CSR.1
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.2
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.1
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych.2
T-A-10Budowanie długofalowego zaufania społecznego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O15_W01
Poznanie zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
E_2A_W09S2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O15_U01
W wyniku przeprowadzoych zajęć student powinien: rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
E_2A_U18S2A_U01, S2A_U03, S2A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O15_K01
Posiada zdolność kształtowania odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
E_2A_K05S2A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O15_W01
Poznanie zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,5Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,0Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O15_U01
W wyniku przeprowadzoych zajęć student powinien: rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O15_K01
Posiada zdolność kształtowania odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne komptencje

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2009
  2. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2004
  3. Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa, 2008
  2. Smith N.C., Lensen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Studio EMKA, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.2
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.1
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.1
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.2
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.1
T-A-6Zasady CSR.1
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.2
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.1
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych.2
T-A-10Budowanie długofalowego zaufania społecznego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O15_W01Poznanie zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-6Zasady CSR.
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych.
T-A-10Budowanie długofalowego zaufania społecznego.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,5Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,0Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O15_U01W wyniku przeprowadzoych zajęć student powinien: rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-6Zasady CSR.
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych.
T-A-10Budowanie długofalowego zaufania społecznego.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O15_K01Posiada zdolność kształtowania odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-6Zasady CSR.
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych.
T-A-10Budowanie długofalowego zaufania społecznego.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne komptencje