Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna
Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Krajoznawstwo | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotów: geografia i przyroda na poziomie szkoły śreniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem |
C-2 | Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych |
C-3 | Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Atrakcje turystyczne regionów | 6 |
T-K-2 | Metody i techniki pracy przewodnika | 6 |
T-K-3 | Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-K-2 | Praca własna studenta obejmująca studiowanie literatury porzedmioty, opracowywanie zagadnień tematycznych, uczestnictwo w konsultacjach | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacja multimedialna. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Analiza studiów przypadków. |
M-4 | Samodzielne prezentacje studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena umiejetnosci samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena umiejetnosci i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa. |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych) |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3_W01 Uzyskał podstawowa wiedze o roli krajoznawstwa w turystyce | E_2A_W01, E_2A_W04 | S2A_W01, S2A_W04 | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-1 | S-7, S-8 |
E_2A_D4/3_W02 Ma wiedzę o specyfice krajoznawczej regionów | E_2A_W04 | S2A_W04 | C-1, C-3 | T-K-3, T-K-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-5, S-7 |
E_2A_D4/3_W03 Ma wiedze o metodyce stosowanej w krajoznawstwie | E_2A_W13, E_2A_W03 | S2A_W03, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09 | C-3 | T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-7, S-8 |
E_2A_D4/3_W04 Ma wiedzę o lokalnych osobliwościach turystycznych głównych regionów | E_2A_W01 | S2A_W01 | C-3, C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-2 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-7, S-2 |
E_2A_D4/3_W05 Potrafi uzupelniac nabyta wiedze i umiejetnosci | E_2A_W15, E_2A_W03, E_2A_W14 | S2A_W03, S2A_W10, S2A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-3, T-K-2 | M-2, M-4 | S-5, S-7, S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3_U01 Potrafi omówić główne atrakcje turystyczne kraju | E_2A_U03 | S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07 | C-2, C-1, C-3 | T-K-1, T-K-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-5, S-7, S-1 |
E_2A_D4/3_U02 Potrafi oceniac zjawiska gospodarcze w regionie i kraju. | E_2A_U03, E_2A_U18, E_2A_U07 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07 | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-1, M-2, M-4 | S-3, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3_K01 Potrafi uzupelniac i doskonalic nabyta wiedze iumiejetnosci. | E_2A_K09, E_2A_K03, E_2A_K06, E_2A_K04 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07 | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-1, M-2 | S-5, S-6 |
E_2A_D4/3_K02 Ma świadomość znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów | E_2A_K06 | S2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-7, S-2, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3_W01 Uzyskał podstawowa wiedze o roli krajoznawstwa w turystyce | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D4/3_W02 Ma wiedzę o specyfice krajoznawczej regionów | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D4/3_W03 Ma wiedze o metodyce stosowanej w krajoznawstwie | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D4/3_W04 Ma wiedzę o lokalnych osobliwościach turystycznych głównych regionów | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D4/3_W05 Potrafi uzupelniac nabyta wiedze i umiejetnosci | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3_U01 Potrafi omówić główne atrakcje turystyczne kraju | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D4/3_U02 Potrafi oceniac zjawiska gospodarcze w regionie i kraju. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3_K01 Potrafi uzupelniac i doskonalic nabyta wiedze iumiejetnosci. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. | |
E_2A_D4/3_K02 Ma świadomość znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kruczek Z., Kruczek A.,Nowacki M., Krajoznastwo, PROKSENIA, Kraków, 2003
- Gordon A. i inni, Cudze chwile..., Agencja Wydawniczo - Reklamowa DINO, Warszawa, 1994
- PTTK, Krajoznastwo iturystyka w szkole, ZG PTTK, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Czamowski A., Krajoznawstwo - poradnik metodyczny dla instruktorów krajoznawstwa, ZG PTTK, Warszawa, 1979
- Kruczek Z, Metodyka krajoznawstwa, skrypt., AWF, Kraków, 1979
- Harajda R., Zarys metodyki kształcenia turystyczno - krajoznawczego, Wydawnictwo "Kraj", Warszawa, 1982
- PTTK, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski, ZG PTTK Komisja Krajoznawcza, Warszawa, 1990