Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Badanie rynku turystycznego.3
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.2
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.3
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.2
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
15
wykłady
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.3
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.3
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.2
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.2
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udzial w konwersatoriach12
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriow12
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury12
A-K-4Udzial w konsultacjach10
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia14
60
wykłady
A-W-1Udzial w wykladach6
A-W-2Przygotowanie do wygladow12
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury7
A-W-4Udzial w konsultacjach5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1_W01
Uzyskal wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki
E_2A_W02S2A_W02C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
E_2A_U04, E_2A_U03S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08C-1T-K-1, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
E_2A_K01, E_2A_K06S2A_K01, S2A_K06, S2A_K07C-1T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1_W01
Uzyskal wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu promocji i reklamy
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji imprezy turystystycznej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Boduen W., Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem, turystycznym, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
  2. Gaworecki Wł., Turystyka, PWE, Warszawa, 2000
  3. Łazarowie M.R., Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. G.Gołembski, Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, AE Poznań, Poznan, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Badanie rynku turystycznego.3
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.2
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.3
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.2
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.3
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.3
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.2
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.2
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udzial w konwersatoriach12
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriow12
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury12
A-K-4Udzial w konsultacjach10
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial w wykladach6
A-W-2Przygotowanie do wygladow12
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury7
A-W-4Udzial w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/1_W01Uzyskal wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/1_U01Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu promocji i reklamy
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/1_K01Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji imprezy turystystycznej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne