Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne - przedmiot do wyboru 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne - przedmiot do wyboru 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiadomości z zakresu podstaw: analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.5
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.4
T-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.3
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_W01
Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W07, E_2A_W01S2A_W01, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-2, C-1, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-1S-1
E_2A_O5_W02
Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W07S2A_W01, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-1, C-3, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
E_2A_U16, E_2A_U11, E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U08, E_2A_U02S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08C-3, C-2, C-1, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1S-1
E_2A_O5_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_2A_U09, E_2A_U17, E_2A_U07, E_2A_U08S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U09, S2A_U10C-4, C-1, C-3, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_2A_K09, E_2A_K06, E_2A_K01, E_2A_K03, E_2A_K02S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07C-2, C-1, C-4, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_W01
Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,5Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
5,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
E_2A_O5_W02
Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
2,0Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
2,0Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty
E_2A_O5_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
3,5Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych

Literatura podstawowa

  1. Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  2. Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Guzik B., Wstęp do badań operacyjnych, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Hozer J. (red), Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wyd. US, Szczecin, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.5
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.4
T-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.3
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_W01Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
Treści programoweT-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,5Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
5,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_W02Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_U01Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
3,5Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
Treści programoweT-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych