Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska
Sylabus przedmiotu Prawne aspekty ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawne aspekty ochrony środowiska | ||
Specjalność | Ekonomika środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>, Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość problematyki prawa ochrony środowiska. |
C-2 | Poznanie instrumentów prawnych związanych z ochroną środowiska. |
C-3 | Prezentacja podstawowych reguł prawnych. |
C-4 | Poznanie reguł ochrony środowiska w wybranych krajach Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Ochrona wód | 2 |
T-K-2 | Ochrona zwierząt i roślin | 2 |
T-K-3 | Problematyka prawa emisyjnego | 2 |
T-K-4 | Gospodarowanie odpadami | 3 |
T-K-5 | Utrzymanie czustości w gminach | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła prawa ochrony środowiska; | 3 |
T-W-2 | Ochrona środowiska w Unii Europejskiej; | 2 |
T-W-3 | Podstawowe zasady prawa ochrony środowiska; | 2 |
T-W-4 | Odpowiedzialność w prawie ochrony środowiska | 2 |
T-W-5 | Środki finansowe w prawie ochrony środowiska | 4 |
T-W-6 | Organy i instytucje w ochronie środowiska | 2 |
T-W-7 | Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym | 2 |
T-W-8 | Ochrona powierzchni ziemi | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-K-2 | Udział w konsultacjach w ramach przygotowania do ćwiczeń | 10 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach związanych z zagadnieniami poruszanymi na wykładach. | 20 |
A-W-3 | Rozwiązywanie kazusów. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji na zajęcia. | 15 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie. | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z zastosowaniem prezentacji mukltimedialnych. |
M-2 | Wykłady z zastosowaniem prezentacji multimedialnych. |
M-3 | Rozwiązywanie kazusów. |
M-4 | Prezentacje i prace studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności rozwiązanych kazusów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/6_W01 Elementarna wiedza z zakresu odpowiedzialności za szkody w środowisku. | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-4, M-3 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
E_2A_D1/6_W02 Podstawowa wiedza z zakresu ochrony ścrodowiska w wybranych krajach Unii Europejskiej. | E_2A_W01, E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W06 | S2A_W01, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06 | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-4 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D1/6_W03 Posiada orientację w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. | E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/6_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U06 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-4, M-3 | S-2, S-1 |
E_2A_D1/6_U02 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U06 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08 | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-K-3, T-K-1, T-W-8, T-W-7, T-K-2 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
E_2A_D1/6_U03 Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki. | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-5 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/6_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K04 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06 | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-K-3, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-K-1, T-K-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_2A_D1/6_K02 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. | E_2A_K04, E_2A_K05, E_2A_K06 | S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07 | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-K-2, T-W-6, T-K-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-K-1, T-W-5 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/6_W01 Elementarna wiedza z zakresu odpowiedzialności za szkody w środowisku. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy w zakresie odpowiedzialności za szkody w środowisku. |
3,0 | Strudent posiada wiedzę w zakresie odpowiedzialnościu za szkody w środowisku. | |
3,5 | Strudent posiada większą niż dostateczna wiedzę w zakresie odpowiedzialnościu za szkody w środowisku. | |
4,0 | Strudent posiada dobrą wiedzę w zakresie odpowiedzialnościu za szkody w środowisku. | |
4,5 | Strudent posiada większą niż dobra wiedzę w zakresie odpowiedzialnościu za szkody w środowisku. | |
5,0 | Strudent posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie odpowiedzialnościu za szkody w środowisku. | |
E_2A_D1/6_W02 Podstawowa wiedza z zakresu ochrony ścrodowiska w wybranych krajach Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy z zakresu ochrony środowiska w krajach Unii Europejskiej |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie ochrony środowiska w krajach Unii Europejskiej. | |
3,5 | Student posiada większą niż dostateczna wiedzę w zakresie ochrony środowiska w krajach Unii Europejskiej. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie ochrony środowiska w krajach Unii Europejskiej. | |
4,5 | Student posiada większą niż dobra wiedzę w zakresie ochrony środowiska w krajach Unii Europejskiej | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie ochrony środowiska w krajach Unii Europejskiej | |
E_2A_D1/6_W03 Posiada orientację w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie posiada orientacji w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska przyrodniczego. |
3,0 | Student posiada orientacje w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student posiada w stopniu większym niż dostateczny orientacje w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym orientacje w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student posiada w stopniu większym niż dobry orientacje w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym orientacje w zakresie ochrony poszczególnych zasobów środowiska naturalnego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/6_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zdobywac wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejetności |
3,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu bardzo dobrym. | |
E_2A_D1/6_U02 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | 2,0 | Student nie posiada elementarnych umiejetnosci badawczych pozwalajacych na analizowanie przykładów. |
3,0 | Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów. | |
3,5 | Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu bardzo dobrym. | |
E_2A_D1/6_U03 Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki. | 2,0 | Strudent nie potrafi samodzielnie formułować wniosków, opracowywać i prezentować wyników. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dostateczny samodzielnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dobry samodzielnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/6_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie rozumie ograniczen własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebe dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebe dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebe dalszego kształcenia w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebe dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebe dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D1/6_K02 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwac informacji w literaturze |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Wierzbowski B, Rakoczy B., Podstawy prawa ochrony środowiska, Lexis Nexis, Warszawa, 2009
- Gruszecki K., Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Lex, Warszawa, 2008
- Ciechanowicz J., Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Czech E. (red.), Uwarunkowania ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2006