Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Marketing a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing a środowisko
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przedstawienie zarówno roli człowieka, jak i jego naturalnego i sztucznego środowiska, w aspekcie marketingu, a więc działań rynkowych
C-2zwrócenie uwagi na problemy marketingu wewnętrznego, czyli nakierowanego na człowieka (pracownika)
C-3związki takich aspektów marketingu jak opakowania, innowacje techniczne, produkty ekologiczne czy typu Slow Food ze środowiskiem
C-4zagadnienia marketingu terytorialnego i sytuacji kryzysowych (związanych z np. protestami ekologów)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Marketing produktów ekologicznych2
T-K-2Opakowania a środowisko2
T-K-3Ochrona środowiska a innowacje marketingowe3
T-K-4Społeczna odpowiedzialność biznesu – aspekty marketingowe4
T-K-5Marketing nieuczciwy – wybrane problemy4
15
wykłady
T-W-1Człowiek jako element środowiska i konsument2
T-W-2Kształtowanie przestrzeni a potrzeby człowieka2
T-W-3Marketing terytorialny (marketing miast, marketing gmin i regionów, Euromarketing)2
T-W-4Sytuacje kryzysowe – zadania marketingu2
T-W-5Marketingowa działalność firm a stan środowiska2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2opracowywanie zagadnień na zajęcia10
A-K-3przygotowywanie studiów przypadku15
A-K-4przygotowanie projektu20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do kolokwium20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład konwersatiryjny
M-3studia przypadków
M-4praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prac przygotowanych przez studenta
S-2Ocena formująca: praca w grupach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/5_W01
student posiada wiedzę na temat wpływu konsumpcji masowej na środowisko
E_2A_W03S2A_W03C-1, C-3T-W-1, T-K-2, T-K-3M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/5_U01
student potrafi ocenić ofertę podmiotu od strony wpływu na środowisko naturalne
E_2A_U04, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08C-4, C-3T-K-2, T-K-5, T-W-5, T-K-1, T-K-3M-3, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/5_K01
Student rozumie problemy odpowiedzialności człowieka za zasoby Ziemi
E_2A_K08, E_2A_K07S2A_K03, S2A_K04C-4, C-1, C-3T-K-1, T-W-3, T-K-3, T-W-2M-1S-2
E_2A_D1/5_K02
Student potrafi postawic się w roli przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie
E_2A_K04, E_2A_K06S2A_K04, S2A_K07C-1, C-3T-K-4, T-W-5, T-W-4M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/5_W01
student posiada wiedzę na temat wpływu konsumpcji masowej na środowisko
2,0
3,0student potrafi wytłumaczyc cechy produkcji masowej i jej wpływu na życie człowieka i stan natury
3,5student rozróżnia konsumpcję masową od konsumpcji typu Slow Food
4,0student potrafi wybrać działania marketingowe mające na celu ochronę środowiska
4,5student potrafi ocenić wpływ działaności marketingowej podmiotu na środwisko
5,0student potrafi zaporoponować optymalne a punktu widzenia firmy i środowiska ozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/5_U01
student potrafi ocenić ofertę podmiotu od strony wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0student potrafi weryfikować elementy produktu wpływające na stan środowiska naturalnego
3,5student analizuje różnice między produktami ekologicznymi i szkodzącymi środwisku
4,0student potrafi przygotować działalność podmiotu od strony wpływu na środowisko naturalne
4,5student potrafi dobierać rozwiązania w zakresie oferty minimalizujące szkodliwość dla środowiska
5,0student potrafi zaplanować działania z zakresu CSR

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/5_K01
Student rozumie problemy odpowiedzialności człowieka za zasoby Ziemi
2,0
3,0Student rozumie problemy odpowiedzialności człowieka za zasoby Ziemi
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D1/5_K02
Student potrafi postawic się w roli przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie
2,0
3,0Student potrafi postawic się w roli przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Szulce H., Florek M., Marketing terytorialny, Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  3. praca zbior, Uważność na targowisku. Globalny rynek i masowa konsumpcja a świadome życie, Santorski & Co, Warszawa, 2004
  4. Szromnik A., Marketing terytorialny, Wolters Kluwer, Warszawa, 2008
  5. Cz. Kos, J. Szwacka, Marketing produktów żywnościowych, PWRiL, Warszawa, 1997

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Marketing produktów ekologicznych2
T-K-2Opakowania a środowisko2
T-K-3Ochrona środowiska a innowacje marketingowe3
T-K-4Społeczna odpowiedzialność biznesu – aspekty marketingowe4
T-K-5Marketing nieuczciwy – wybrane problemy4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Człowiek jako element środowiska i konsument2
T-W-2Kształtowanie przestrzeni a potrzeby człowieka2
T-W-3Marketing terytorialny (marketing miast, marketing gmin i regionów, Euromarketing)2
T-W-4Sytuacje kryzysowe – zadania marketingu2
T-W-5Marketingowa działalność firm a stan środowiska2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2opracowywanie zagadnień na zajęcia10
A-K-3przygotowywanie studiów przypadku15
A-K-4przygotowanie projektu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do kolokwium20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/5_W01student posiada wiedzę na temat wpływu konsumpcji masowej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1przedstawienie zarówno roli człowieka, jak i jego naturalnego i sztucznego środowiska, w aspekcie marketingu, a więc działań rynkowych
C-3związki takich aspektów marketingu jak opakowania, innowacje techniczne, produkty ekologiczne czy typu Slow Food ze środowiskiem
Treści programoweT-W-1Człowiek jako element środowiska i konsument
T-K-2Opakowania a środowisko
T-K-3Ochrona środowiska a innowacje marketingowe
Metody nauczaniaM-3studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prac przygotowanych przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wytłumaczyc cechy produkcji masowej i jej wpływu na życie człowieka i stan natury
3,5student rozróżnia konsumpcję masową od konsumpcji typu Slow Food
4,0student potrafi wybrać działania marketingowe mające na celu ochronę środowiska
4,5student potrafi ocenić wpływ działaności marketingowej podmiotu na środwisko
5,0student potrafi zaporoponować optymalne a punktu widzenia firmy i środowiska ozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/5_U01student potrafi ocenić ofertę podmiotu od strony wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-4zagadnienia marketingu terytorialnego i sytuacji kryzysowych (związanych z np. protestami ekologów)
C-3związki takich aspektów marketingu jak opakowania, innowacje techniczne, produkty ekologiczne czy typu Slow Food ze środowiskiem
Treści programoweT-K-2Opakowania a środowisko
T-K-5Marketing nieuczciwy – wybrane problemy
T-W-5Marketingowa działalność firm a stan środowiska
T-K-1Marketing produktów ekologicznych
T-K-3Ochrona środowiska a innowacje marketingowe
Metody nauczaniaM-3studia przypadków
M-2wykład konwersatiryjny
M-4praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prac przygotowanych przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi weryfikować elementy produktu wpływające na stan środowiska naturalnego
3,5student analizuje różnice między produktami ekologicznymi i szkodzącymi środwisku
4,0student potrafi przygotować działalność podmiotu od strony wpływu na środowisko naturalne
4,5student potrafi dobierać rozwiązania w zakresie oferty minimalizujące szkodliwość dla środowiska
5,0student potrafi zaplanować działania z zakresu CSR
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/5_K01Student rozumie problemy odpowiedzialności człowieka za zasoby Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4zagadnienia marketingu terytorialnego i sytuacji kryzysowych (związanych z np. protestami ekologów)
C-1przedstawienie zarówno roli człowieka, jak i jego naturalnego i sztucznego środowiska, w aspekcie marketingu, a więc działań rynkowych
C-3związki takich aspektów marketingu jak opakowania, innowacje techniczne, produkty ekologiczne czy typu Slow Food ze środowiskiem
Treści programoweT-K-1Marketing produktów ekologicznych
T-W-3Marketing terytorialny (marketing miast, marketing gmin i regionów, Euromarketing)
T-K-3Ochrona środowiska a innowacje marketingowe
T-W-2Kształtowanie przestrzeni a potrzeby człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie problemy odpowiedzialności człowieka za zasoby Ziemi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/5_K02Student potrafi postawic się w roli przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1przedstawienie zarówno roli człowieka, jak i jego naturalnego i sztucznego środowiska, w aspekcie marketingu, a więc działań rynkowych
C-3związki takich aspektów marketingu jak opakowania, innowacje techniczne, produkty ekologiczne czy typu Slow Food ze środowiskiem
Treści programoweT-K-4Społeczna odpowiedzialność biznesu – aspekty marketingowe
T-W-5Marketingowa działalność firm a stan środowiska
T-W-4Sytuacje kryzysowe – zadania marketingu
Metody nauczaniaM-3studia przypadków
M-2wykład konwersatiryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prac przygotowanych przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi postawic się w roli przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie
3,5
4,0
4,5
5,0