Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Krajoznawstwo
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotów: geografia i przyroda na poziomie szkoły śreniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Atrakcje turystyczne regionów6
T-K-2Metody i techniki pracy przewodnika6
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-K-2Praca własna studenta obejmująca studiowanie literatury porzedmioty, opracowywanie zagadnień tematycznych, uczestnictwo w konsultacjach45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja.
M-3Analiza studiów przypadków.
M-4Samodzielne prezentacje studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego.
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejetnosci samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji.
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow.
S-6Ocena formująca: Ocena umiejetnosci i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3_W01
Uzyskał podstawowa wiedze o roli krajoznawstwa w turystyce
E_2A_W01, E_2A_W04S2A_W01, S2A_W04C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-3M-1S-7, S-8
E_2A_D4/3_W02
Ma wiedzę o specyfice krajoznawczej regionów
E_2A_W04S2A_W04C-1, C-3T-K-3, T-K-1M-2, M-1, M-3S-1, S-5, S-7
E_2A_D4/3_W03
Ma wiedze o metodyce stosowanej w krajoznawstwie
E_2A_W13, E_2A_W03S2A_W03, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09C-3T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-1, S-4, S-7, S-8
E_2A_D4/3_W04
Ma wiedzę o lokalnych osobliwościach turystycznych głównych regionów
E_2A_W01S2A_W01C-3, C-1T-K-1, T-K-3, T-K-2M-3, M-4, M-1S-1, S-7, S-2
E_2A_D4/3_W05
Potrafi uzupelniac nabyta wiedze i umiejetnosci
E_2A_W15, E_2A_W03, E_2A_W14S2A_W03, S2A_W10, S2A_W11C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-3, T-K-2M-2, M-4S-5, S-7, S-8

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3_U01
Potrafi omówić główne atrakcje turystyczne kraju
E_2A_U03S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07C-2, C-1, C-3T-K-1, T-K-3M-2, M-3, M-4, M-1S-5, S-7, S-1
E_2A_D4/3_U02
Potrafi oceniac zjawiska gospodarcze w regionie i kraju.
E_2A_U03, E_2A_U18, E_2A_U07S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-3M-1, M-2, M-4S-3, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3_K01
Potrafi uzupelniac i doskonalic nabyta wiedze iumiejetnosci.
E_2A_K09, E_2A_K03, E_2A_K06, E_2A_K04S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-3M-1, M-2S-5, S-6
E_2A_D4/3_K02
Ma świadomość znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów
E_2A_K06S2A_K07C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3M-4, M-1, M-3, M-2S-7, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3_W01
Uzyskał podstawowa wiedze o roli krajoznawstwa w turystyce
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D4/3_W02
Ma wiedzę o specyfice krajoznawczej regionów
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D4/3_W03
Ma wiedze o metodyce stosowanej w krajoznawstwie
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D4/3_W04
Ma wiedzę o lokalnych osobliwościach turystycznych głównych regionów
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D4/3_W05
Potrafi uzupelniac nabyta wiedze i umiejetnosci
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3_U01
Potrafi omówić główne atrakcje turystyczne kraju
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D4/3_U02
Potrafi oceniac zjawiska gospodarcze w regionie i kraju.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3_K01
Potrafi uzupelniac i doskonalic nabyta wiedze iumiejetnosci.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
E_2A_D4/3_K02
Ma świadomość znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kruczek Z., Kruczek A.,Nowacki M., Krajoznastwo, PROKSENIA, Kraków, 2003
  2. Gordon A. i inni, Cudze chwile..., Agencja Wydawniczo - Reklamowa DINO, Warszawa, 1994
  3. PTTK, Krajoznastwo iturystyka w szkole, ZG PTTK, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czamowski A., Krajoznawstwo - poradnik metodyczny dla instruktorów krajoznawstwa, ZG PTTK, Warszawa, 1979
  2. Kruczek Z, Metodyka krajoznawstwa, skrypt., AWF, Kraków, 1979
  3. Harajda R., Zarys metodyki kształcenia turystyczno - krajoznawczego, Wydawnictwo "Kraj", Warszawa, 1982
  4. PTTK, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski, ZG PTTK Komisja Krajoznawcza, Warszawa, 1990

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Atrakcje turystyczne regionów6
T-K-2Metody i techniki pracy przewodnika6
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych3
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-K-2Praca własna studenta obejmująca studiowanie literatury porzedmioty, opracowywanie zagadnień tematycznych, uczestnictwo w konsultacjach45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_W01Uzyskał podstawowa wiedze o roli krajoznawstwa w turystyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
Treści programoweT-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
T-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_W02Ma wiedzę o specyfice krajoznawczej regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
T-K-1Atrakcje turystyczne regionów
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-1Wykład z prezentacja multimedialna.
M-3Analiza studiów przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego.
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_W03Ma wiedze o metodyce stosowanej w krajoznawstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejetnosci samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_W04Ma wiedzę o lokalnych osobliwościach turystycznych głównych regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
C-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
Treści programoweT-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
T-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
Metody nauczaniaM-3Analiza studiów przypadków.
M-4Samodzielne prezentacje studentów.
M-1Wykład z prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_W05Potrafi uzupelniac nabyta wiedze i umiejetnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
T-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-4Samodzielne prezentacje studentów.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_U01Potrafi omówić główne atrakcje turystyczne kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
C-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-3Analiza studiów przypadków.
M-4Samodzielne prezentacje studentów.
M-1Wykład z prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_U02Potrafi oceniac zjawiska gospodarcze w regionie i kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
Treści programoweT-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
T-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja.
M-4Samodzielne prezentacje studentów.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku.
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow.
S-6Ocena formująca: Ocena umiejetnosci i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_K01Potrafi uzupelniac i doskonalic nabyta wiedze iumiejetnosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
Treści programoweT-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
T-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejetnosci logicznego myslenia i prezentacji wlasnych pogladow.
S-6Ocena formująca: Ocena umiejetnosci i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3_K02Ma świadomość znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-K-1Atrakcje turystyczne regionów
T-K-2Metody i techniki pracy przewodnika
T-K-3Źródła wiedzy o walorach turystycznych Polski, regionów i środowisk lokalnych
Metody nauczaniaM-4Samodzielne prezentacje studentów.
M-1Wykład z prezentacja multimedialna.
M-3Analiza studiów przypadków.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych)
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejetnosci samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji.
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0