Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | E_1A_OJ7_U01 | Students can formulate the problem using statistical concepts, use the appropriate tools and procedures of statistical analysis and interpret the results and make them a critical assessment. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | E_1A_U17 | Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT) |
---|
E_1A_U13 | Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł |
E_1A_U09 | Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych |
E_1A_U02 | Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych |
E_1A_U15 | Włada angielskim słownictwem specjalistycznym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
E_1A_U01 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
S1A_U02 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U04 | potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
S1A_U10 | posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
S1A_U11 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Cel przedmiotu | C-3 | The course contains an overview of graphical and numerical methods for summarizing data as well as basic notions of inferential statistics, including basic distributions, estimation theory, confidence intervals, statistical hypothesis testing, simple linear regression, and index numbers. |
---|
C-1 | The objective of the course is to provide students with knowledge on the basic descriptive methods and inferential statistics. The acquired knowledge should serve as a basis for further advanced courses. |
C-2 | During the course the students get familiar with basic methods of descriptive statistics and statistical inference. These methods are intended to provide tools for decision making under uncertainty, using sample data. |
Treści programowe | T-W-6 | Regression and correlation analysis. Two-dimensional distributions. Contingency tables and chi-square test for independence. Significance tests for Spearman’s and Pearson’s correlation coefficients. Simple linear regression model. Testing the signi-ficance of the structural parameters. |
---|
T-W-1 | Introduction to statistics. Basic notions. Data sources. Different Types of Data. Examples of applications of statistics. |
T-W-2 | Summary descriptive measures. Descriptive methods and exploratory data analysis. Graphical presentation of data. Numerical measures of center, dispersion and asymmetry. |
T-W-4 | Estimation of population parameters. Estimator and its properties. Standard error of estimation. Confidence intervals. |
T-W-5 | Testing statistical hypothesis. Parametric significance tests. Chi-square test. One-way ANOVA F test. |
T-W-3 | Basic notions of probability theory. Random variable and its distribution. |
Metody nauczania | M-1 | Informational lecture - illustrated with slides and examples of a practical nature in a chosen utility environment, discussion about solutions from literature and practice. |
---|
M-2 | Classes based on solving problems and practical standard exercises. |
M-3 | Students use handbooks, statistical tables and statistical software. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: The final exam has a written form and consists of two parts: standard exercises and a test. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | The student is not able to formulate the problem and apply the appropriate tools and procedures for statistical analysis and interpret the obtained results and make them a critical assessment. |
3,0 | Student can, with the help of the teacher, formulate the problem and apply several tools and procedures for statistical analysis. |
3,5 | Student can, with the help of the teacher, formulate the problem and apply most of the tools and procedures for statistical analysis. |
4,0 | Student can formulate the problem and apply the tools and procedures for statistical analysis. |
4,5 | Student can formulate the problem using statistical concepts, use the appropriate tools and procedures and interpret statistical analysis (with the help of the teacher) received their results and make a critical assessment. |
5,0 | Student can formulate the problem using statistical concepts, use the appropriate tools and procedures of statistical analysis and interpret the results and make them a critical assessment. |