Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów statystycznych: Statistica, Statgraphics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.2
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.2
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.2
T-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.2
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.2
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.2
T-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.2
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.4
T-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.4
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studia literaturowe.12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach22
A-W-3Przygotowanie do kolokwium .12
A-W-4Przygotowanie projektu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O7_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W12S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-2M-1S-1, S-2
E_1A_O7_W02
Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W12S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-8M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O7_U01
Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U13, E_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3M-1S-1, S-2
E_1A_O7_U02
Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U13, E_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O7_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07C-2T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O7_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
E_1A_O7_W02
Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O7_U01
Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
E_1A_O7_U02
Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O7_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych PWN, PWN, Warszawa, 1998
  2. Krzyśko M., Analiza dyskryminacyjna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
  3. Urbańczyk E., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Prusak B., Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, DIFIN, Warszawa, 2005
  2. Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.2
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.2
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.2
T-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.2
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.2
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.2
T-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.2
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.4
T-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.4
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe.12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach22
A-W-3Przygotowanie do kolokwium .12
A-W-4Przygotowanie projektu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.
T-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.
T-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.
T-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7_W02Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.
T-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.
T-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7_U01Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.
T-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
T-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7_U02Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.
T-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-W-9Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw.
T-W-1Podstawowe źródła danych o sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
T-W-2Wykorzystanie modelowania ekonometrycznego w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-W-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-W-3Zasady konstrukcji i wykorzystanie mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
T-W-7Wykorzystanie metody DEA w badaniu efektywności technologicznej i skali.
T-W-8Semi-parametryczny model Coxa w badaniu ryzyka updłości przedsiębiorstwa.
T-W-4Statystyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej firm.
T-W-5Zastosowanie liniowych funkcji dyskryminacyjnych w badaniu kondycji finansowej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych