Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Rozliczenia międzynarodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozliczenia międzynarodowe | ||
Specjalność | Handel zagraniczny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej wymiany gospodarczej oraz praktycznych aspektów wymiany handlowej z zagranicą. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Zagadnienia wstępne. | 3 |
T-K-2 | Rola banków w rozliczeniach międzynarodowych. | 3 |
T-K-3 | Rozliczenia dewizowe. | 3 |
T-K-4 | Rozliczenia bezdewizowe. | 3 |
T-K-5 | Wybór form zapłaty w rozliczeniach międzynarodowych. | 3 |
T-K-6 | Ustalenie warunków płatności w kontraktach eksportowych i importowych. | 3 |
T-K-7 | Kredyty w handlu zagranicznym. | 3 |
T-K-8 | Nowe instrumenty finansowania handlu zagranicznego. | 3 |
T-K-9 | Dokumenty w handlowych rozliczeniach zagranicznych. | 3 |
T-K-10 | Ryzyko w rozliczeniach międzynarodowych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia. | 40 |
A-K-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wprowadzający. |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Dyskusje w grupach |
M-4 | Studia przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/4_W01 Student posiada wiedzę na temat różnych form rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1 | T-K-9, T-K-1, T-K-7, T-K-6, T-K-4, T-K-5, T-K-2, T-K-8, T-K-10, T-K-3 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1 |
E_1A_D6/4_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1 | T-K-9, T-K-10, T-K-7, T-K-2, T-K-8, T-K-5, T-K-1, T-K-6, T-K-4, T-K-3 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1 |
E_1A_D6/4_W03 Student posiada wiedzę na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1 | T-K-4, T-K-8, T-K-1, T-K-5, T-K-10, T-K-9, T-K-3, T-K-6, T-K-7, T-K-2 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/4_U01 Student potrafi definiować podstawowe rodzaje rozliczeń międzynarodowych. | E_1A_U02 | S1A_U02 | C-1 | T-K-10, T-K-9, T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-6, T-K-7, T-K-4, T-K-8, T-K-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/4_K01 Student posiada kompetencje do waściwego doboru sposobów rozliczeń finansowych i dokumentowych. | E_1A_K05 | S1A_K05 | C-1 | T-K-1, T-K-6, T-K-3, T-K-8, T-K-9, T-K-4, T-K-5, T-K-2, T-K-7, T-K-10 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/4_W01 Student posiada wiedzę na temat różnych form rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student posiada od 95 do 100% wiedzy na temat rozliczeń dokumentowych handlu zagranicznego. | |
E_1A_D6/4_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat różnych form rozliczeń finansowych handlu zagranicznego. | |
E_1A_D6/4_W03 Student posiada wiedzę na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat nowych form finansowania handlu zagranicznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/4_U01 Student potrafi definiować podstawowe rodzaje rozliczeń międzynarodowych. | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/4_K01 Student posiada kompetencje do waściwego doboru sposobów rozliczeń finansowych i dokumentowych. | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rozliczeń finansowych i dokumentowych oraz nowych form finansowania handlu zagranicznego. |
Literatura podstawowa
- Białecki K. P., Operacje handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2002
- pod red. J. Rymarczyka, Handel zagraniczny Organizacja i Technika, PWE, Warszawa, 2005
- Dudziński J., Knap R., Handel zagraniczny, Wyd. Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- Malkowski A., Rola przedsiębiorczości akademickiej w budowaniu konkurencyjności obszarów przygranicznych na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Zeszyty Naukowe ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, 270, Oeconomica 55, 27-34, K. Brzozowska (red.)