Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Społeczeństwo informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczeństwo informacyjne
Specjalność Informatyka w biznesie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawami prawnymi społeczeństwa informacyjnego.
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami e-usług

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje.2
T-W-2Prawne uwarunkowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce2
T-W-3Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zmiany społeczno-ekonomiczne.2
T-W-4Internet a społeczeństwo informacyjne.2
T-W-5e-Usługi w społeczeństwie informacyjnym.4
T-W-6Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego.1
T-W-7Czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa informacyjnego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia z wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Mwtody podające / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zidentyfikować najważniejsze problemy społeczeństwa informacyjnego.
E_1A_W06S1A_W06C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D7/1_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać czynniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
E_1A_W04S1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/1_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
E_1A_U12S1A_U08C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zidentyfikować najważniejsze problemy społeczeństwa informacyjnego.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów z społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
E_1A_D7/1_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać czynniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego.. Rozpoznaje część omawianych zagadnień.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je określa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych czynniki rozwoju i w zrozumiały sposób je określa.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane czynniki rozwoju i w zrozumiały sposób je określa.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane czynniki rozwoju i w wyczerpujący sposób je określa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/1_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego w stopniu dość dobrym
4,0Student ma dobre umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego
4,5Student prawidłowo rozumie i dobrze analizuje zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego
5,0Student bezbłędnie rozumie i analizuje zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego

Literatura podstawowa

  1. Joanny Papińskiej-Kacperek praca zbiorowa, Społeczeństwo Informacyjne, PWN, Warszawa, 2008, Wydanie pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Bliźnik G., Nowak J.S., Społeczeństo informacyjne 2005, PTI, Katowice, 2005
  2. Marciniak M., Ogonowski P., Przyszłość zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w społeczeństwie informacyjnym, IX Konferencja "Sieci i systemy informatyczne : teoria, projekty, wdrożenia, aplikacje", Politechnika Łódzka, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje.2
T-W-2Prawne uwarunkowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce2
T-W-3Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zmiany społeczno-ekonomiczne.2
T-W-4Internet a społeczeństwo informacyjne.2
T-W-5e-Usługi w społeczeństwie informacyjnym.4
T-W-6Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego.1
T-W-7Czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa informacyjnego.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia z wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D7/1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zidentyfikować najważniejsze problemy społeczeństwa informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami e-usług
Treści programoweT-W-1Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje.
T-W-2Prawne uwarunkowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce
T-W-3Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zmiany społeczno-ekonomiczne.
T-W-4Internet a społeczeństwo informacyjne.
T-W-5e-Usługi w społeczeństwie informacyjnym.
T-W-6Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego.
T-W-7Czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Mwtody podające / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów z społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D7/1_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać czynniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawami prawnymi społeczeństwa informacyjnego.
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami e-usług
Treści programoweT-W-1Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje.
T-W-2Prawne uwarunkowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce
T-W-3Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zmiany społeczno-ekonomiczne.
T-W-4Internet a społeczeństwo informacyjne.
T-W-5e-Usługi w społeczeństwie informacyjnym.
T-W-7Czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Mwtody podające / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego.. Rozpoznaje część omawianych zagadnień.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je określa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych czynniki rozwoju i w zrozumiały sposób je określa.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane czynniki rozwoju i w zrozumiały sposób je określa.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane czynniki rozwoju i w wyczerpujący sposób je określa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D7/1_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rodzajami e-usług
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
C-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawami prawnymi społeczeństwa informacyjnego.
Treści programoweT-W-2Prawne uwarunkowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce
T-W-7Czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa informacyjnego.
T-W-3Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zmiany społeczno-ekonomiczne.
T-W-5e-Usługi w społeczeństwie informacyjnym.
T-W-4Internet a społeczeństwo informacyjne.
T-W-6Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego.
T-W-1Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje.
Metody nauczaniaM-1Mwtody podające / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego w stopniu dość dobrym
4,0Student ma dobre umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego
4,5Student prawidłowo rozumie i dobrze analizuje zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego
5,0Student bezbłędnie rozumie i analizuje zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego