Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstw turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika przedsiębiorstw turystycznych
Specjalność Ekonomika turystyki
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania przedsiebiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania5
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w10
15
wykłady
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym2
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;3
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;3
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych3
T-W-5kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi,3
T-W-6Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;3
T-W-7analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.4
T-W-8działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;3
T-W-9instrumenty i działania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym (produkt przedsiębiorstwa, polityka cenowa, problemy dystrybucji i promocji oferty);3
T-W-10strategie działania przedsiębiorstw turystycznych;3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Studia literatury przedmiotu10
A-K-3Przygotowanie do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić istotę i funkcje ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06C-1T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/7_U01
Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U05S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06C-1T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/7_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
E_1A_K02, E_1A_K06, E_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07C-1T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-6M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić istotę i funkcje ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/7_U01
Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/7_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Bosiacki St., Sikora J., Śniadek J., Wartecki A., arządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, AWF, Poznań, 2008
  2. Sarnowski J., Kirejczyk E, Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, ALMAMER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejczyk I., Nowoczesny biznes turystyczny. Ekostrategie w zarządzaniu firmą, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania5
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym2
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;3
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;3
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych3
T-W-5kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi,3
T-W-6Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;3
T-W-7analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.4
T-W-8działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;3
T-W-9instrumenty i działania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym (produkt przedsiębiorstwa, polityka cenowa, problemy dystrybucji i promocji oferty);3
T-W-10strategie działania przedsiębiorstw turystycznych;3
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Studia literatury przedmiotu10
A-K-3Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić istotę i funkcje ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
T-W-6Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-8działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
T-W-7analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-10strategie działania przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-9instrumenty i działania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym (produkt przedsiębiorstwa, polityka cenowa, problemy dystrybucji i promocji oferty);
T-W-5kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi,
Metody nauczaniaM-1Metoda podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_U01Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-W-9instrumenty i działania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym (produkt przedsiębiorstwa, polityka cenowa, problemy dystrybucji i promocji oferty);
T-W-8działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-6Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-5kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi,
T-W-10strategie działania przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-7analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków)
M-1Metoda podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_K01Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-10strategie działania przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-5kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi,
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-8działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
T-W-7analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
T-W-9instrumenty i działania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym (produkt przedsiębiorstwa, polityka cenowa, problemy dystrybucji i promocji oferty);
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-6Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-1Metoda podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne