Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Funkcjonowanie i organizacja pracy szkoły:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Funkcjonowanie i organizacja pracy szkoły
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana podstawowa wiedza z zakresu systemu oświaty.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.1
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.4
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.4
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).2
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).1
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).2
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)2
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.2
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.2
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Przygotowanie do konwersatoriów - referaty tematyczne, opracowanie zadań zlecownych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęc14
A-K-2Udział w konsultacjach5
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-4Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: przygotowanie referatu na podany temat, analiza literatury, udział w konsultacjach, zaliczenie.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E11_W01
Zna systemy oświatowe w kraju i jego podstawy prawne.
E_1A_W01, E_1A_W02S1A_W01, S1A_W02C-4, C-1, C-2, C-3, C-6, C-5T-K-5, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-K-2, T-K-3, T-W-2, T-K-1, T-W-3, T-K-4M-1, M-4, M-2, M-3S-3, S-4, S-2, S-1, S-5
E_1A_E11_W02
Charakteryzuje dokumentację dydaktyczną i rozumie potrzebę jej prowadzenia.
E_1A_W06, E_1A_W02S1A_W02, S1A_W06C-5, C-3, C-4, C-2, C-6, C-1T-K-5, T-W-2, T-W-3, T-K-3, T-W-6, T-W-4, T-K-2, T-K-4, T-W-1, T-K-1, T-W-5M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-5, S-4, S-1
E_1A_E11_W03
Rozumie zasady i źródła finansowania oświaty oraz WDN.
E_1A_W02, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W02C-1, C-3, C-4, C-5, C-2, C-6T-W-3, T-K-2, T-W-4, T-K-4, T-K-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-K-5, T-W-1, T-K-1M-3, M-1, M-2, M-4S-5, S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E11_U01
Umie charakteryzować i określić rodzaj systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw prawnych: Ustawa, Karta Nauczyciela, Status Szkoły.
E_1A_U01, E_1A_U10S1A_U01, S1A_U06C-2, C-5, C-6, C-4, C-1, C-3T-K-1, T-W-6, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-5, T-W-4, T-W-5M-4, M-1, M-3, M-2S-3, S-5, S-4, S-1, S-2
E_1A_E11_U02
Umie sporządzić i analizować budżet szkoły.
E_1A_U01, E_1A_U06, E_1A_U07S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07C-3, C-4, C-1, C-6, C-5, C-2T-W-3, T-K-2, T-W-2, T-K-5, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-K-4, T-K-1, T-K-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-5, S-4, S-2, S-1
E_1A_E11_U03
Umie okreslić wymagania na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06C-4, C-5, C-6T-W-6, T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-4M-3, M-4, M-2, M-1S-5, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E11_K01
Swobodnie posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
E_1A_K06, E_1A_K10, E_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07C-1, C-4, C-2, C-6, C-3, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-K-4, T-K-2, T-W-4, T-W-2, T-K-3, T-K-5, T-K-1, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-5, S-3, S-1, S-2, S-4
E_1A_E11_K02
Wypowiada sie na temat znaczenia oświaty, roli szkół i stara się pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie.
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-4, C-3, C-6, C-1, C-5, C-2T-W-6, T-K-5, T-W-3, T-W-4, T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-3, S-1, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E11_W01
Zna systemy oświatowe w kraju i jego podstawy prawne.
2,0Nie zna systemu oświatowego w kraju i jego podstaw prawnych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_W02
Charakteryzuje dokumentację dydaktyczną i rozumie potrzebę jej prowadzenia.
2,0Nie zna i nie potrafi scharakteryzować dokumentacji dydaktycznej i nie rozumie porzeby jej prowadzenia.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_W03
Rozumie zasady i źródła finansowania oświaty oraz WDN.
2,0Nie zna źródeł i zasad finansowania oświaty oraz WDN.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E11_U01
Umie charakteryzować i określić rodzaj systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw prawnych: Ustawa, Karta Nauczyciela, Status Szkoły.
2,0Nie umie charakteryzować i okreslić zasad funkcjonowania systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw: Ustawa,Karta, Nauczyciela, Status Szkoła.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_U02
Umie sporządzić i analizować budżet szkoły.
2,0Nie umie sporządzić i analizować budżetu szkoły.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_U03
Umie okreslić wymagania na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
2,0Nie umie okreslić wymagań na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E11_K01
Swobodnie posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
2,0Nie potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
E_1A_E11_K02
Wypowiada sie na temat znaczenia oświaty, roli szkół i stara się pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie.
2,0Nie potrafi się wypowiedzieć na temat znaczenia oświaty, roli szkoły i nie stara się pogłębiać swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN Warszawa, 2001
  2. Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, eMPi2, Poznań, 2004
  3. Elsner D. (red), Jak planować rozwój placówki oświatowej. Teoria i praktyka, Chorzów, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Fic D., Kardasz A., Problemy zarządzania w instytucjach edukacyjnych w okresie transformacji systemowej w Polsce, WSP, Zielona Góra, 1997

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.1
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.4
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.4
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).2
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).1
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).2
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)2
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.2
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.2
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Przygotowanie do konwersatoriów - referaty tematyczne, opracowanie zadań zlecownych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęc14
A-K-2Udział w konsultacjach5
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-4Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: przygotowanie referatu na podany temat, analiza literatury, udział w konsultacjach, zaliczenie.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_W01Zna systemy oświatowe w kraju i jego podstawy prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
Treści programoweT-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-4Praca z książką i czasopismem.
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna systemu oświatowego w kraju i jego podstaw prawnych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_W02Charakteryzuje dokumentację dydaktyczną i rozumie potrzebę jej prowadzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
Treści programoweT-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi scharakteryzować dokumentacji dydaktycznej i nie rozumie porzeby jej prowadzenia.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_W03Rozumie zasady i źródła finansowania oświaty oraz WDN.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna źródeł i zasad finansowania oświaty oraz WDN.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_U01Umie charakteryzować i określić rodzaj systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw prawnych: Ustawa, Karta Nauczyciela, Status Szkoły.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
Treści programoweT-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
Metody nauczaniaM-4Praca z książką i czasopismem.
M-1Wykład probelmowy
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie charakteryzować i okreslić zasad funkcjonowania systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw: Ustawa,Karta, Nauczyciela, Status Szkoła.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_U02Umie sporządzić i analizować budżet szkoły.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie sporządzić i analizować budżetu szkoły.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_U03Umie okreslić wymagania na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-1Wykład probelmowy
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie okreslić wymagań na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_K01Swobodnie posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_K02Wypowiada sie na temat znaczenia oświaty, roli szkół i stara się pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
Treści programoweT-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi się wypowiedzieć na temat znaczenia oświaty, roli szkoły i nie stara się pogłębiać swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.