Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Finanse publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
konwersatoriaK5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Procedura budżetowa2
T-K-2System podatkowy3
T-K-3Opłaty i inne dochody publiczne4
T-K-4Dotacje i subwencje.2
T-K-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-K-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
15
wykłady
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.2
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.1
T-W-3Dochody publiczne.2
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.2
T-W-5Wydatki publiczne.2
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.2
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.2
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Przygotowywanie się do zajęć.15
A-K-2Czytanie zalecanej literatury.10
A-K-3Uczestnictwo w konwersatoriach.15
A-K-4Rozwiązywanie zadań.5
A-K-5Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-K-6Konsultacje z prowadzącym.5
60
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.14
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.15
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.13
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie.3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
M-6Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C7_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_W02, E_1A_W05S1A_W02, S1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_C7_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_W04, E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-2, C-3T-K-5, T-W-7, T-K-6, T-W-3, T-W-8, T-K-2M-1, M-2, M-4S-2, S-1
E_1A_C7_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
E_1A_W15, E_1A_W04, E_1A_W08S1A_W04, S1A_W07, S1A_W11C-3, C-1, C-2T-K-5, T-K-2, T-K-6, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-K-3, T-K-1, T-W-5, T-K-4M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_U08, E_1A_U02S1A_U02, S1A_U03C-2, C-1, C-3T-K-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-K-2M-1, M-2, M-4S-2, S-1
E_1A_C7_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
E_1A_U20, E_1A_U05S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2, C-3T-K-1, T-W-8, T-K-5, T-W-6, T-K-2, T-W-5, T-K-3, T-W-7, T-K-4, T-K-6M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C7_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebę ciągłego uczenia się
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-4T-W-2, T-K-2, T-W-6, T-W-4M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C7_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_C7_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_C7_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_C7_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C7_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebę ciągłego uczenia się
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie kkoniczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2008
  2. K.Brzozowska, A. Czarny, W.ZbaraszewskiŚwiecka, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Isntytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. red. M.Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
  4. T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
  5. T.Lubińska, Budżet a finanse publiczne., PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. B.Pietrzak, Z.Polański, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
  2. K.Marchewka-Bartkowiak, Zarządzanie długiem publicznym, PWN, Warszawa, 2008
  3. C. Kosikowski, E. Ruśkowski, Finanse publiczne i prawo finansowe, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Białystok, 2008
  4. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  5. E.Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2004
  6. K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H. Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Procedura budżetowa2
T-K-2System podatkowy3
T-K-3Opłaty i inne dochody publiczne4
T-K-4Dotacje i subwencje.2
T-K-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-K-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.2
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.1
T-W-3Dochody publiczne.2
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.2
T-W-5Wydatki publiczne.2
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.2
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.2
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Przygotowywanie się do zajęć.15
A-K-2Czytanie zalecanej literatury.10
A-K-3Uczestnictwo w konwersatoriach.15
A-K-4Rozwiązywanie zadań.5
A-K-5Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-K-6Konsultacje z prowadzącym.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.14
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.15
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.13
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C7_W01Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
Treści programoweT-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C7_W02Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
Treści programoweT-K-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-K-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-K-2System podatkowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C7_W03Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
Treści programoweT-K-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-K-2System podatkowy
T-K-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-K-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-K-1Procedura budżetowa
T-W-5Wydatki publiczne.
T-K-4Dotacje i subwencje.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków.
M-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C7_U01Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
Treści programoweT-K-1Procedura budżetowa
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-K-2System podatkowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C7_U02Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
Treści programoweT-K-1Procedura budżetowa
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-K-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-K-2System podatkowy
T-W-5Wydatki publiczne.
T-K-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-K-4Dotacje i subwencje.
T-K-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków.
M-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C7_K01Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebę ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-K-2System podatkowy
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
Metody nauczaniaM-6Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie kkoniczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0