Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Informatyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe stosunki gospodarcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, |
C-2 | zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA; | 2 |
T-A-2 | 2. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze; | 2 |
T-A-3 | 3. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze; | 4 |
T-A-4 | 4 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze; | 2 |
T-A-5 | 5. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO, | 2 |
T-A-6 | 6. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD, | 2 |
T-A-7 | 7. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ | 2 |
T-A-8 | 8. Globalizacja i problemy globalne | 6 |
T-A-9 | 9. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej | 4 |
T-A-10 | 10. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych | 4 |
30 | ||
konwersatoria | ||
T-K-1 | 1. Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych; | 2 |
T-K-2 | 2. Międzynarodowa integracja gospodarcza; | 2 |
T-K-3 | 3. Organizacje międzynarodowe; | 2 |
T-K-4 | 4. Gospodarka światowa; | 2 |
T-K-5 | Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej; | 2 |
T-K-6 | Problemy globalne we współczesnej gospodarce; | 3 |
T-K-7 | 7. Międzynarodowy transfer czynników produkcji | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach 15x2 godz. | 30 |
A-A-2 | przygotowanie sie do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | studowanie literatury | 5 |
A-A-4 | przygtowanie prezentacji | 10 |
60 | ||
konwersatoria | ||
A-K-1 | udział w wykladach | 15 |
A-K-2 | przygotowywanie sie do konwersatoriów | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda problemowa: wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda aktywizujaca: analiza przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B8_W01 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych | E_1A_W01, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-A-9, T-A-8, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
E_1A_B8_W02 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | E_1A_W04, E_1A_W02, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-10, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-9, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_B8_W03 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W04, E_1A_W03, E_1A_W01 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05 | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B8_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej | E_1A_U03, E_1A_U02, E_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3 | M-3 | S-2 |
E_1A_B8_U02 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | E_1A_U02, E_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02 | C-2, C-1 | T-A-9, T-A-3, T-A-7, T-A-10, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-K-1, T-A-1, T-A-8, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B8_K01 pracuje w grupie | E_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8 | M-3 | S-2 |
E_1A_B8_K02 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | E_1A_K07, E_1A_K01, E_1A_K08, E_1A_K05, E_1A_K09, E_1A_K10, E_1A_K06 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-2, T-A-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
E_1A_B8_K03 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K10, E_1A_K07, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-2, C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-7, T-A-6 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B8_W01 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi okreslić przesłanek integracji |
3,0 | W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną | |
3,5 | Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą | |
4,0 | Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej | |
4,5 | Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych | |
5,0 | Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi. | |
E_1A_B8_W02 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B8_W03 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | 2,0 | nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego |
3,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B8_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej | 2,0 | Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata |
3,0 | Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków | |
3,5 | Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki | |
4,0 | Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie | |
5,0 | Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych | |
E_1A_B8_U02 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne |
3,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B8_K01 pracuje w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy | |
E_1A_B8_K02 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych |
3,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B8_K03 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | 2,0 | Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze |
3,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny | |
4,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym | |
5,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Krugman P. R., Obstfeld M, Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2007
- Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
- M. Guzek, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- P. Bożyk, J. Misala, Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2006