Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;4
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;2
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne6
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych4
30
konwersatoria
T-K-11. Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-K-22. Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-K-33. Organizacje międzynarodowe;2
T-K-44. Gospodarka światowa;2
T-K-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-K-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;3
T-K-77. Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach 15x2 godz.30
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń15
A-A-3studowanie literatury5
A-A-4przygtowanie prezentacji10
60
konwersatoria
A-K-1udział w wykladach15
A-K-2przygotowywanie sie do konwersatoriów45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
E_1A_W01, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2T-A-9, T-A-8, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2, M-1, M-3S-1
E_1A_B8_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W04, E_1A_W02, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05C-2, C-1T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-10, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-9, T-A-6M-3, M-1, M-2S-1
E_1A_B8_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W04, E_1A_W03, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-6M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
E_1A_U03, E_1A_U02, E_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06C-1T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3M-3S-2
E_1A_B8_U02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U02, E_1A_U01S1A_U01, S1A_U02C-2, C-1T-A-9, T-A-3, T-A-7, T-A-10, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-K-1, T-A-1, T-A-8, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_K01
pracuje w grupie
E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-2T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8M-3S-2
E_1A_B8_K02
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K07, E_1A_K01, E_1A_K08, E_1A_K05, E_1A_K09, E_1A_K10, E_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-1T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-2, T-A-5M-2, M-3, M-1S-2
E_1A_B8_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K10, E_1A_K07, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-1T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-2, M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
E_1A_B8_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B8_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych
E_1A_B8_U02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_K01
pracuje w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_B8_K02
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B8_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Krugman P. R., Obstfeld M, Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2007
  2. Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
  3. M. Guzek, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. P. Bożyk, J. Misala, Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;4
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;2
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne6
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych4
30

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-11. Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-K-22. Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-K-33. Organizacje międzynarodowe;2
T-K-44. Gospodarka światowa;2
T-K-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-K-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;3
T-K-77. Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach 15x2 godz.30
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń15
A-A-3studowanie literatury5
A-A-4przygtowanie prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1udział w wykladach15
A-K-2przygotowywanie sie do konwersatoriów45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_W01Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_W02ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_W03Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_U02potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-K-11. Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_K01pracuje w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_K02ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B8_K03Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym