Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Ekonomika gospodarki żywnościowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika gospodarki żywnościowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu mikroekonomii
W-2Znajomość zagadnień z zakresu makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej3
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji3
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.3
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. .Analizy branży (sektora). Studium przypadku3
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej3
15
wykłady
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej2
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu2
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy2
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej2
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w cwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do kolokwió zaliczeniowych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
M-4Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E6_W01
Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach.
E_1A_W01S1A_W01C-5, C-4, C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E6_U01
Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej.
E_1A_U02S1A_U02C-2, C-1, C-4, C-3, C-5T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E6_K01
Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiebiorstwa gospodarki żywnościowej
E_1A_K06S1A_K07C-1, C-5, C-2, C-4, C-3T-A-1, T-W-2, T-A-5, T-W-1, T-A-4, T-W-5, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-A-3M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E6_W01
Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E6_U01
Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E6_K01
Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiebiorstwa gospodarki żywnościowej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Woś A.(red.), Agrobiznes, Key Test, Warszawa, 2010, t. I, t.2.
  2. praca zbiorowa, Encyklopedia Agrobiznesu, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa, 1998
  3. Grabowski S., Ekonomika Gospodarki Żywnościowej, PWSBiA, Warszawa, 2001
  4. Kapusta F., Teoria Agrobiznesu, AE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2001
  5. Poczta W., Regionalne zróżnicowanie agrobiznesu, AE Poznań, Poznań, 2008
  6. Poczta W., Kamieńska A., Agrobiznes jako subsystem gospodarki narodowej, AE Poznań, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Tomczak F., Od rolnictwa do agrobiznesu, PWE Warszawa, Warszawa, 2004
  2. Kosiorek M., Propedeutyka procesów integracyjnych w agrobiznesie, AE Poznań, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej3
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji3
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.3
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. .Analizy branży (sektora). Studium przypadku3
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej2
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu2
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy2
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej2
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w cwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do kolokwió zaliczeniowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E6_W01Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
Treści programoweT-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. .Analizy branży (sektora). Studium przypadku
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E6_U01Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej
Treści programoweT-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. .Analizy branży (sektora). Studium przypadku
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwesatoryjny
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E6_K01Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiebiorstwa gospodarki żywnościowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
Treści programoweT-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. .Analizy branży (sektora). Studium przypadku
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami