Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy makroekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej. |
C-2 | Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi. |
C-3 | Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji. |
C-4 | Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne. | 3 |
T-A-2 | Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej. | 3 |
T-A-3 | Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia. | 3 |
T-A-4 | Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim. | 3 |
T-A-5 | Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania. | 3 |
T-A-6 | Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny. | 3 |
T-A-7 | Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu. | 3 |
T-A-8 | Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków. | 3 |
T-A-9 | Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. | 3 |
T-A-10 | Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej. | 3 |
T-A-11 | Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej. | 3 |
T-A-12 | Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny. | 3 |
T-A-13 | Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny. | 3 |
T-A-14 | Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje. | 3 |
T-A-15 | Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy. | 2 |
T-W-2 | Popytowy model równowagi rynku dóbr. | 2 |
T-W-3 | Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej. | 2 |
T-W-5 | Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. | 2 |
T-W-6 | Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. | 2 |
T-W-7 | Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. | 2 |
T-W-8 | Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do pisemnych zaliczeń | 15 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji na zadany temat | 10 |
A-A-5 | przygotowanie eseju | 10 |
A-A-6 | udział w konsultacjach dotyczących przygotowania eseju, prezentacji | 2 |
A-A-7 | poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 8 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w egzaminie | 2 |
A-W-3 | studia literaturowe | 13 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | wykład konweratoryjny |
M-4 | dyskusja |
M-5 | esej |
M-6 | prezentacja studentów na zadany temat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena z prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena z eseju |
S-4 | Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń |
S-6 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego |
S-7 | Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego |
S-8 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-9 | Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-10 | Ocena formująca: ocena rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych |
S-11 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie |
S-12 | Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
S-13 | Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat |
S-14 | Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju na zadany temat |
S-15 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń |
S-16 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_W01 Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | E_1A_W01, E_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | C-2, C-1 | T-A-14, T-A-10, T-A-4, T-W-4, T-A-13, T-A-1, T-A-7, T-W-7, T-A-9, T-A-6, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-A-8, T-W-3, T-A-5, T-W-1, T-A-2, T-A-12, T-W-2, T-A-11, T-W-5 | M-3, M-4, M-1, M-5, M-2, M-6 | S-4, S-5, S-1, S-6, S-3, S-2 |
E_1A_B10_W02 Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej | E_1A_W03, E_1A_W13, E_1A_W02 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-A-6, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-A-10, T-W-5, T-A-11, T-A-13, T-W-1, T-A-7, T-A-9, T-A-1, T-A-14, T-W-7, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-15 | M-1, M-4, M-6, M-3, M-5, M-2 | S-4, S-5, S-2, S-6, S-3, S-1 |
E_1A_B10_W03 Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki. | E_1A_W08, E_1A_W07, E_1A_W03, E_1A_W05 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07 | C-4 | T-A-15, T-W-7, T-W-1, T-A-11, T-A-10, T-A-4, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-5, M-1, M-4, M-3, M-6, M-2 | S-6, S-1, S-3, S-5, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_U01 rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08 | C-3 | T-A-13, T-A-4, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-A-9, T-W-6, T-A-8, T-W-8, T-A-10, T-A-11, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-W-7, T-W-2, T-A-5, T-A-14 | M-5, M-6, M-4, M-2, M-1, M-3 | S-6, S-2, S-1, S-5, S-3, S-4 |
E_1A_B10_U02 analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej | E_1A_U01, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U19 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10 | C-4, C-1 | T-A-9, T-W-5, T-A-4, T-A-8, T-A-15, T-A-12, T-A-11, T-W-8, T-W-4, T-A-10 | M-4, M-2, M-1, M-6, M-5 | S-3, S-5, S-1, S-2, S-4, S-6 |
E_1A_B10_U03 potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej | E_1A_U07, E_1A_U01, E_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07 | C-4, C-1, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-W-6, T-A-2, T-A-7, T-A-15, T-A-12, T-W-5, T-W-2, T-A-9, T-A-1, T-A-8, T-W-8, T-A-4 | M-4, M-5, M-6, M-1 | S-1, S-3, S-5, S-4, S-6, S-2 |
E_1A_B10_U04 potrafi zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (esej) na podstawie przeczytanej literatury | E_1A_U13 | S1A_U09 | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-10, T-W-5, T-W-7, T-A-13, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-A-8, T-A-15, T-W-1, T-W-8, T-A-5, T-A-14, T-W-3, T-W-6, T-A-12, T-A-4 | M-5 | S-3 |
E_1A_B10_U05 ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | E_1A_U14 | S1A_U10 | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-5, T-A-11, T-A-8, T-A-15, T-A-13, T-A-12, T-A-10, T-A-3, T-A-14, T-A-9, T-A-6, T-A-7, T-A-4 | M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej | E_1A_K07, E_1A_K05 | S1A_K03, S1A_K05 | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-A-10, T-A-12, T-A-11, T-A-9, T-W-1, T-A-14, T-A-8, T-W-8, T-A-13, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-4, M-5, M-6, M-1 | S-2, S-4, S-1, S-5, S-3, S-6 |
E_1A_B10_K02 potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej | E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K10 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-4 | T-W-8, T-A-11, T-A-12, T-A-10, T-W-6, T-W-7 | M-6, M-4, M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-5, S-3, S-6 |
E_1A_B10_K03 potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii | E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-14, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-A-10, T-A-4, T-A-13, T-A-5, T-A-11, T-A-15, T-A-6, T-A-8, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-12, T-W-3, T-A-2, T-W-2, T-A-9 | M-6, M-5, M-4 | S-3, S-2, S-6, S-1, S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_W01 Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka. | |
E_1A_B10_W02 Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści zasad funcjonowania makrogospodarki, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści dotyczace funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka. | |
E_1A_B10_W03 Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki. | 2,0 | Student nie potrafi rozrózniać narzędzi polityki gospodarczej i analizować ich skutków w podstawowym zakresie. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe narzędzia polityki gospodarczej i analizę ich skutków w podstawowym zakresie. - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_U01 rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozpoznawania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie opisywać zalezności i związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przedstawić i interpretować zalezności przyczynowo-skutkowe w gosdpodarce narodowej w stopniu wiekszym niz podstawowy. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejetność opisywania związków przytczynowo-skutkowych w gospodarce oraz ich interpretacji; wykonuje to poprawnie, swobodnie, wykraczajac w tym poza zagadnienia programowe. | |
E_1A_B10_U02 analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej. | |
5,0 | Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. polityki gospodarczej i samodzielnie analizować jej rezultaty w stopniu większym niż podstawowy ; wykorzystując w tym celu swobodny sposób wypowiedzi. | |
E_1A_B10_U03 potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do analizowania zjawisk w skali makro.Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie zjawiska w skali makr, wykorzystując modele graficzne | |
3,5 | Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować za pomocę modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie analizować za pomocą modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie za pomoca modeli graficznych analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres zjawiska ekonomiczne w skali makro. | |
5,0 | Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. zjawisk gospodarczych w stopniu większym niż podstawowy i potrafi samodzielnie analizować je, wykorzystując modele graficzne; posługuje się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi. | |
E_1A_B10_U04 potrafi zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (esej) na podstawie przeczytanej literatury | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentować poglądów z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju) na podstawie przeczytanej literatury. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie pisemnej (eseju). | |
5,0 | Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci eseju, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi. | |
E_1A_B10_U05 ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | 2,0 | Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna). | |
3,5 | Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna). | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna). | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie ustnej (prezentacja multimedialna). | |
5,0 | Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci prezentacji multimedialnej, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro. |
3,0 | Student ma w ograniczonym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro. | |
3,5 | Student ma w średnim stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro. | |
4,0 | Student ma w dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro. | |
4,5 | Student ma w bardzo dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania. | |
5,0 | Student ma w bardzo rozbudzoną świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, uświadamia sobie takze te, które wykraczają poza zrealizowany program, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania, kierując się własną ciekawością. | |
E_1A_B10_K02 potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposobów rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie w zakresie większym niż podstawowy wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie w zakresie wykraczajacym poza program wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej. | |
E_1A_B10_K03 potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii | 2,0 | Student nie potrafi uupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student potraf w ograniczonym stopniui uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
3,5 | Student potraf w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiazującego programu bez inspiracji nauczyciela. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiazujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą. |
Literatura podstawowa
- Begg D., Dornbush R., Fischer S., Makroekonomia t. 2, PWE, Warszawa, 2010
- Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2010
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
- KamerschenD.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
- Kordalska A., Lechman E., Olczyk M., Podstawy makroekonomii w przykładach i zadaniach, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Mankiw G., Taylor P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Spychalski G., Wprowadzenie do mikro- i makroekonomii. Przegląd podstawowych pojęć ekonomicznych, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Burda M., Wyplosz Ch., Macroeconomics, A European Text, Oxford University Press, New York, 2009
- Hall R.E., Taylor J. B., Makroekonomia, PWN, Warszawa, 2007
- Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006