Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej.2
T-A-2Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionalnego.2
T-A-3Problemy regionalne Polski. Polityka regionalna w okresie transformacji. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.3
T-A-4Projekty miejskie możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych. Powiązania transgraniczne z sąsiednimi krajami i województwami.2
T-A-5Analiza SWOT regionu zachodniopomorskiego i innych wybranych województw.2
T-A-6Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja.4
15
wykłady
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów. Wybrane teorie rozwoju regionalnego.2
T-W-2Funkcje polityki regionalnej. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego.3
T-W-3Struktura przestrzenna gospodarki. Plan zagospodarowania przestrzennego woj. zachodniopomorskiego.2
T-W-4Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego.2
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego2
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.3
T-W-7Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie przez studenta opisu regionu wraz z prezentacją multimedialną15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego8
A-A-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: oena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_W01
student posiada wiedzę o podstawej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
E_1A_W10, E_1A_W02, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-2, C-1T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1, S-4
E_1A_C3_W02
posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
E_1A_W05, E_1A_W02S1A_W02, S1A_W05C-1, C-2T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-3, S-4, S-2, S-1
E_1A_C3_W03
student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
E_1A_W06, E_1A_W02S1A_W02, S1A_W06C-2, C-1T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
E_1A_U02S1A_U02C-2T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
E_1A_C3_U02
posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym,
E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-A-3M-2S-1, S-3, S-4
E_1A_C3_U03
Potrafi przeprowadzić analizę SWOT wybranego regionu i wskazać na jego konkurencyjność
E_1A_U06S1A_U02, S1A_U05C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-W-4M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_K01
Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role
E_1A_K05S1A_K05C-2T-A-1, T-A-4M-2S-1
E_1A_C3_K02
ma świadomość konieczności kształcenia ustawicznego
E_1A_K08S1A_K04C-2T-A-3, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_W01
student posiada wiedzę o podstawej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
2,0student nie zna podstawowych definicji regionu i typów kryteriów wyodrębniania regionu.
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny
4,0potrafi definiować pojęcie rozwoju reionalnego i typy regionów w stopniu dobrym
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wyraża
5,0wiedza studenta opanowana w stopniu bardzo dobrym, a nawet wykraczająca poza zakres przekazanego materiału
E_1A_C3_W02
posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczace regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny
4,0w stopniu dobrym opanował przekazaną przez prowadzącego wiedzę
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wypowiada
5,0w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym
E_1A_C3_W03
student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2,0student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3,0W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową
3,5potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny
4,0opanował wiedzę w zakresie przedmiotu w stopniu dobrym
4,5student dodatkowo objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE
5,0w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę przekazaną przez prowadzącego przedmiot

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
E_1A_C3_U02
posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym,
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
E_1A_C3_U03
Potrafi przeprowadzić analizę SWOT wybranego regionu i wskazać na jego konkurencyjność
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę na poziomie bardzo dobrym, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_K01
Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_C3_K02
ma świadomość konieczności kształcenia ustawicznego
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zassadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Brodecki Z. (red.), Regiony, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa, 2005
  3. Głąbicka K., Grewiński M., Europejska polityka regionalna, Elipsa, Warszawa, 2003
  4. Pietrzyk I., Polityka regionalna i regiony w państwach członkowskich, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kuciński K., Geografia ekonomiczna - zarys teoretyczny, Wyd. SGH, Warszawa, 1994
  2. Otok S., Geografia polityczna, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej.2
T-A-2Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionalnego.2
T-A-3Problemy regionalne Polski. Polityka regionalna w okresie transformacji. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.3
T-A-4Projekty miejskie możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych. Powiązania transgraniczne z sąsiednimi krajami i województwami.2
T-A-5Analiza SWOT regionu zachodniopomorskiego i innych wybranych województw.2
T-A-6Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów. Wybrane teorie rozwoju regionalnego.2
T-W-2Funkcje polityki regionalnej. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego.3
T-W-3Struktura przestrzenna gospodarki. Plan zagospodarowania przestrzennego woj. zachodniopomorskiego.2
T-W-4Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego.2
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego2
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.3
T-W-7Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie przez studenta opisu regionu wraz z prezentacją multimedialną15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego8
A-A-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_W01student posiada wiedzę o podstawej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
Treści programoweT-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-2Funkcje polityki regionalnej. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych definicji regionu i typów kryteriów wyodrębniania regionu.
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny
4,0potrafi definiować pojęcie rozwoju reionalnego i typy regionów w stopniu dobrym
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wyraża
5,0wiedza studenta opanowana w stopniu bardzo dobrym, a nawet wykraczająca poza zakres przekazanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_W02posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-3Problemy regionalne Polski. Polityka regionalna w okresie transformacji. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
T-A-5Analiza SWOT regionu zachodniopomorskiego i innych wybranych województw.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
S-2Ocena formująca: oena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczace regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny
4,0w stopniu dobrym opanował przekazaną przez prowadzącego wiedzę
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wypowiada
5,0w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_W03student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
Treści programoweT-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-2Funkcje polityki regionalnej. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3,0W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową
3,5potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny
4,0opanował wiedzę w zakresie przedmiotu w stopniu dobrym
4,5student dodatkowo objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE
5,0w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę przekazaną przez prowadzącego przedmiot
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_U01Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-W-4Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego.
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-2Funkcje polityki regionalnej. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_U02posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-A-3Problemy regionalne Polski. Polityka regionalna w okresie transformacji. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_U03Potrafi przeprowadzić analizę SWOT wybranego regionu i wskazać na jego konkurencyjność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej.
T-A-3Problemy regionalne Polski. Polityka regionalna w okresie transformacji. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
T-W-4Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
S-2Ocena formująca: oena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę na poziomie bardzo dobrym, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_K01Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej.
T-A-4Projekty miejskie możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych. Powiązania transgraniczne z sąsiednimi krajami i województwami.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_K02ma świadomość konieczności kształcenia ustawicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-3Problemy regionalne Polski. Polityka regionalna w okresie transformacji. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
T-W-3Struktura przestrzenna gospodarki. Plan zagospodarowania przestrzennego woj. zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimeialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zassadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne