Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe w turystyce
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-2poznać metodę badań ankietowych, obserwację, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
C-3powinni stosować poznane metody do rozwiązywania problemów firmy działającej w sferze turystyki
C-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie2
T-A-2Rodzaje badań marketingowych1
T-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku1
T-A-4Podmioty sfery badań - charakterystyka1
T-A-5Metody prowadzenia badań2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2własne badanie rynku8
A-A-3przygotowanie do zajęć4
A-A-4przygotowanie prezentacji3
A-A-5przygotowanie do kolokwium9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/8_W02
studenci powinni wymieniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
E_2A_W06S2A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3S-3
E_2A_D4/8_W03
studenci powinni znać strukturę i zasady budowy formularza ankiety
E_2A_W06S2A_W06C-4T-A-5M-3S-1
E_2A_D4/8_W05
studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
E_2A_W06S2A_W06C-1, C-3, C-5T-A-1, T-A-5M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/8_U04
studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
E_2A_U04S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08C-4T-A-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/8_K03
studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
E_2A_K08S2A_K04C-1, C-5T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/8_W02
studenci powinni wymieniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
2,0
3,0studenci wymieniają podstawowe metody badawcze i potrzafia je chrakteryzować
3,5studenci znają cechy charakterystyczne badania ankietowego, potrafią budowac formularz ankiety
4,0studenci potrafią wskazać zalety i wady róznych metod badawczych, potrafią dobrac metodą do problemu badawczego
4,5studenci potrafią ocenic prawidłowść zastosowania metod, potrafią stosowac metody takie jak burza mózgów
5,0studenci potrafią stosowac wszystkie omawiane metody badawcze w praktyce
E_2A_D4/8_W03
studenci powinni znać strukturę i zasady budowy formularza ankiety
2,0
3,0student zna części kwestionariusza ankiety
3,5student wymienia rodzaje pytań
4,0student odpowiednio organizuje kolejnośc pytań
4,5student potrafi prawidłowo formułowac pytania; zna skale Likerta i Osgooda
5,0student samodzielnie konstruuje formularz ankiety
E_2A_D4/8_W05
studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
2,0
3,0studenci powinni wymieniać metoy prowadzenia badań, takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
3,5studenci powinni wymieniać zasady prowadzenia badań ankietowych
4,0studenci powinni rozróżniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
4,5studenci powinni proponować źródła informacji do badańć
5,0strudenci powinni objaśniać wagę badań dla przyszłości firmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/8_U04
studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
2,0
3,0studenci powinni posługiwać się ankietami w procesie badawczym
3,5strudenci powinni analizować symptomy zmian rynkowych
4,0strudenci powinni przeprowadzać proste badania rynkowe
4,5studenci powinni przygotowywać proces prowadzenia badań wraz z raportem końcowym
5,0strudenci powinni na podstawie wynikó badań podejmować decyzje o dalszych krokach firmy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/8_K03
studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
2,0
3,0studenci powinni bac odpowiedzialnośc za etyczną stronę badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczmarczyk S, Badania marketingowe – metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Doman D., Dennison D., Badania marketingowe w małej firmie, Wyd. Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie2
T-A-2Rodzaje badań marketingowych1
T-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku1
T-A-4Podmioty sfery badań - charakterystyka1
T-A-5Metody prowadzenia badań2
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2własne badanie rynku8
A-A-3przygotowanie do zajęć4
A-A-4przygotowanie prezentacji3
A-A-5przygotowanie do kolokwium9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_W02studenci powinni wymieniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-2poznać metodę badań ankietowych, obserwację, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
Treści programoweT-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci wymieniają podstawowe metody badawcze i potrzafia je chrakteryzować
3,5studenci znają cechy charakterystyczne badania ankietowego, potrafią budowac formularz ankiety
4,0studenci potrafią wskazać zalety i wady róznych metod badawczych, potrafią dobrac metodą do problemu badawczego
4,5studenci potrafią ocenic prawidłowść zastosowania metod, potrafią stosowac metody takie jak burza mózgów
5,0studenci potrafią stosowac wszystkie omawiane metody badawcze w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_W03studenci powinni znać strukturę i zasady budowy formularza ankiety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
Treści programoweT-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna części kwestionariusza ankiety
3,5student wymienia rodzaje pytań
4,0student odpowiednio organizuje kolejnośc pytań
4,5student potrafi prawidłowo formułowac pytania; zna skale Likerta i Osgooda
5,0student samodzielnie konstruuje formularz ankiety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_W05studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-3powinni stosować poznane metody do rozwiązywania problemów firmy działającej w sferze turystyki
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni wymieniać metoy prowadzenia badań, takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
3,5studenci powinni wymieniać zasady prowadzenia badań ankietowych
4,0studenci powinni rozróżniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
4,5studenci powinni proponować źródła informacji do badańć
5,0strudenci powinni objaśniać wagę badań dla przyszłości firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_U04studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
Treści programoweT-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni posługiwać się ankietami w procesie badawczym
3,5strudenci powinni analizować symptomy zmian rynkowych
4,0strudenci powinni przeprowadzać proste badania rynkowe
4,5studenci powinni przygotowywać proces prowadzenia badań wraz z raportem końcowym
5,0strudenci powinni na podstawie wynikó badań podejmować decyzje o dalszych krokach firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_K03studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni bac odpowiedzialnośc za etyczną stronę badań
3,5
4,0
4,5
5,0